فارس نیوز
1402/01/21
17:35
افت شاخص کل در روز رکوردشکنی ارزش معاملات خرد بورس/ امروز چرا شاخص کاهشی شد

در روزی که شاخص‌های عملکردی بورس با افت همراه شد، ارزش معاملات خرد بازار سرمایه رکوردشکنی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز در حالی که در ابتدای بازار با تقاضای بالایی همراه بود، اما از اواسط زمان معاملاتی روند معاملات تغییر کرد و فشار فروشندگان افزایش یافت و تعدادی از نمادهای بزرگ بازار حتی تا محدوده‌های صف فروش نیز معامله شدند.


برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند انتشار خبر افزایش قیمت خودرو می ‌تواند این گروه بزرگ بازار سرمایه را امروز سبزپوش کند. اما با اعلام قیمت ها انتظار معامله ‌گران برآورده نشد و همین مسئله نیز سبب شکل گیری روند منفی در بورس شد.


کاهش قیمت دلار نیز دلیل دیگری برای کاهش شاخص‌های بورس بوده است. البته کارشناسان بازار سرمایه همچنان بر ارزنده بودن بازار اعتقاد دارند. اما هنوز به سهامداران توصیه می کنند با احتیاط بیشتری دست به خرید بزنند و در خریدهای خود نهایت دقت را به خرج دهند.


از منظر تکنیکالیست‌ها، شاخص هنوز برای رسیدن به اهداف خود فاصله زیادی دارد. اما احتمال واگرایی در RSI می تواند تا حدودی شاخص را وارد فاز اصلاح کند.


* بورس ضربه گیر تورم


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در حال رفت و برگشت است و سهامداران باید از رفتارهای هیجانی در این بازار خودداری کنند. نوسانگیران در حال ایجاد پروژه برای کسب منفعت هستند.


وی ادامه داد: توصیه بنده به سهامداران در شرایط فعلی و در سال ۱۴۰۲ این است که به هیچ عنوان نوسانگیری نکنند و سهم‌‌های خود را در این قیمت‌ها به فروش نرسانند. با توجه به عقب ماندگی شدید بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، بازار سرمایه برای جبران این عقب ماندگی روزهای خوبی را برای سهامداران ایجاد خواهد کرد.‌


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شدید در سایر بازارها، سرمایه‌های خرد به سمت بورس سراریز خواهد شد. سرازیرشدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه می تواند ضربه گیر تورم شده و رشد قیمت شرکت های تولیدی حاضر در بورس نیز در نهایت منجر به رشد تولید خواهد شد.


* تعدیل شاخص های عملکردی بورس پس از ۱۴ روز


شاخص کل بورس تهران پس از ۱۴ روز صعودی متوالی، امروز تعدیل شد. در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس، ۲۲ هزار و ۳۳۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته نزول کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۰۷ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱.۰۱ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۳۲۴ واحدی در رقم ۶۸۷ هزار و ۵۷۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۵ صدم درصد بوده است.


اما شاخص کل فرابورس با رشد ۶۵ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۵۵۲ واحد رسید. شاخص هم‌وزن در فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش ۷۵۲ واحد به سطح ۱۲۰ هزار و ۶۴۹ واحد رسید.


* رکوردشکنی ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۰۴ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان بود که ۸۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد بازار سهام امروز بار دیگر رکوردشکنی کرد و با افزایش ۲۳ درصدی به ۱۹ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان رسید که این رکورد شکنی در ۲۷ ماه گذشته بی سابقه بوده و به نظر ناشی از خروج افرادی است که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید سهام کردند و بعد از کسب بازدهی قصد فروش سهام خود را دارند.


از این مقدار ارزش معاملات، ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار بورس ، ۵۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۲۲۰۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق های سهامی می باشد.


* خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام


حقیقی‌ها که در ابتدای معاملات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پول به بازار سهام تزریق کرده بودند از اواسط بازار در سمت فروشنده فعال شدند و در نهایت امروز خروج پول ۱۲۵۶ میلیاردی در بازار سهام از حقیقی‌ها به ثبت رسید.


سرانه خرید حقیقی ها نیز که روند رو به رشدی در ابتدای معاملات داشت از اواسط بازار تغییر جهت داد و در انتهای بازار سرانه خرید و فروش اشخاص حقیقی شدیدا به هم نزدیک شد و سرانه خرید ۳۰.۳ میلیون تومانی و سرانه فروش ۳۰.۱ میلیون تومانی از حقیقی ها در بازار امروز به ثبت رسید.


امروز نماد شستا، فملی و ذوب بیشترین خروج پول را داشتند. در مقابل، نمادهای فباهنر، خودرو و ولکار بیشترین ورود سرمایه را داشتند.


* رشد قیمت ۳۴ درصد نمادهای بورس


در پایان معاملات امروز، ۲۶۱ نماد رشد قیمت داشتند و ۴۹۲ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۳۴ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۶ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در معاملات دوشنبه، ۱۱۷ نماد صف خرید داشتند و ۶۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۷ درصدی نسبت به روز قبل به ۸۷۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۳ برابری به ۲۰۶ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0