رمزارز نیوز
1403/01/13
12:00
صحبت‌های شنیدنی خالق اتریوم درباره میم‌کوین‌ها!

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم اخیرا دیدگاه خود را در مورد آینده میم‌کوین‌ها و نحوه تکامل آنها در اکوسیستم کریپتو، بیان کرده است.


میم‌کوین‌ها که ابتدا با ایجاد دوج‌کوین (DOGE) و بعدا به واسطه ایجاد توکن‌های مشابه آن به دنیای کریپتو وارد و فراگیر شدند، به دلیل ماهیت پرنوسان و گاهی تاثیرات بحث‌برانگیز خود، مورد توجه قرار گرفته‌اند.


بوترین در آخرین پست وبلاگ خود، به وضعیت فعلی میم‌کوین‌ها پرداخته و از فقدان ارزش اساسی ذاتی آنها انتقاد کرده است.


یک دهه پس از ایجاد امکان انتشار توکن‌ها و کوین‌ها به عنوان روشی جدید برای تامین مالی پروژه‌های عمومی، بوترین میم‌کوین‌ها را در تضاد با هدف اصلی ارزهای دیجیتال می‌داند.


او خاطرنشان کرد:


در حالی که میم‌کوین‌هایی مانند دوج‌کوین، زمانی باعث ایجاد شادی و احساس مشارکت اجتماعی می‌شدند، موج اخیر چنین کوین‌هایی با ویژگی‌های منفی، از جمله مضامین نژادپرستانه آشکار در میان برخی از میم‌کوین‌های سولانا، خدشه‌دار شده است. این تغییر باعث نگرانی در بین علاقه‌مندان حوزه کریپتو شده است.


بوترین عنوان کرد که میل اساسی به سرگرمی و مشارکت در فضای کریپتو می‌تواند به سمت تلاش‌های مثبت‌تر و از نظر اجتماعی سودمندتر هدایت شود.


مفهوم کوین‌های خیریه (charity coins) یکی از مفاهیمی است که به اهداف مورد نظر بوترین نزدیک است. به گفته بوترین، پروژه‌های خیریه نظیر گیوول اینو (GiveWell Inu)، پتانسیل میم‌کوین‌ها را برای کمک به رفاه اجتماعی، علی‌رغم ناقص بودنشان، نشان می‌دهد.


بنیانگذار اتریوم همچنین به ایده نوآورانه «بازی‌های رابین‌هودی» اشاره کرد که جذابیت بازی را با توزیع عادلانه ثروت، به ویژه به نفع شرکت‌کنندگان کم‌درآمد ترکیب می‌کند. این رویکرد تمایل به سرگرمی در جامعه کریپتو را با قابلیت‌های منحصربه‌فرد فناوری بلاکچین در راستای خیر اجتماعی ادغام می‌نماید.


او به انقلاب اقتصادی جزئی در آسیای جنوب شرقی اشاره کرد که ناشی از محبوبیت بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) در چرخه صعودی گذشته بود. این بازی به خانواده‌های کم‌درآمد کمک کرد تا به سطح متوسط یا حتی ثروتمند صعود کنند.


به گفته بوترین، فضای کریپتو می‌تواند با تمرکز بر پروژه‌هایی که سرگرمی را با بشردوستی و تاثیر اجتماعی ترکیب می‌کنند، به یک اکوسیستم فراگیرتر و مفیدتر تبدیل شود.


این موضع رویایی بر نیاز جامعه کریپتو به استقبال از پروژه‌هایی که باعث ایجاد سرگرمی و تاثیرات مثبت اجتماعی می‌شوند، تاکید می‌کند.


همان‌طور که بوترین عنوان کرده است، آینده دارایی‌های دیجیتال نباید توسط مفاهیم محدودی مانند میم‌کوین‌ها تحت سلطه قرار گیرد. در عوض، راه‌های نوآورانه‌ای که با ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی گسترده‌تر همسو هستند، باید مورد بررسی قرار گیرند.


انتهای خبر

0
0