بورس پرس
1402/10/10
09:53
اتهام شرکت‌های ریلی حاضر در بورس و فرابورس: بدهی معوق راه آهن را نمی دهند!

طبق اعلام شرکت راه‌‌آهن، برخی شرکت های ریلی بورسی و خارج از بورس، بدهی معوق مربوط به استفاده از بهره برداری از شبکه ریلی را پرداخت نمی کنند!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علی صدوقی مشاور مدیرعامل راه آهن، اعلام کرد: طبق ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، سیر ناوگان شرکت‌های حمل و نقل ریلی مستلزم پرداخت تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی بوده و از این رو شرکت‌های مالک واگن‌های باری و استفاده کننده از ریل ها و نیروی کشش موظفند نسبت به پرداخت هزینه در وقت مقتضی اقدام کنند.


هیئت مدیره راه‌آهن به جهت همراهی با بخش خصوصی و حمایت از فعالیت حمل و نقل ریلی، امکان پرداخت اعتباری هزینه بهره‌برداری از شبکه ریلی را به شرکت‌های مالک واگن باری اعطا کرده اما برخی شرکت‌ها از این امکان سو استفاده کرده و بدهی را در موعد مقرر پرداخت نمی‌‌کنند.


چنانچه شرکتی از امکان اعتباری پرداخت هزینه‌های صدور بارنامه استفاده کرده و در موعد مقرر بدهی سررسید شده را پرداخت نکند مشمول دریافت تسهیلات نخواهد شد و با توجه به تکالیف قانونی صرفا پس از پرداخت نقدی همه هزینه‌های مرتبط، می‌تواند صدور بارنامه ‌کند.


برخی با شیطنت رسانه‌ای و با تفسیری شگفت‌انگیز از قانون دسترسی آزاد به ریل ها به دنبال بهره‌برداری از بدون پرداخت هزینه‌های مربوطه هستند اما طبق قوانین و مقررات، ارائه خدمات حمل و نقل ریلی مستلزم پرداخت هزینه‌ها خواهد بود. هیچ قانونی اجازه این را نمی دهد که شرکت های حمل و نقل ریلی حقوق دولتی در زمینه دسترسی را نپردازند و راه‌آهن هم مکلف به اجازه سیر در شبکه ریلی به آنها باشد.


جای حیرت است که برخی از این شرکت ها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از پول بیت‌المال را چندین ماه نمی پردازند و مدعی هستند راه‌آهن حق ندارد دسترسی به شبکه ریلی متوقف کند و باید صرفا نظاره‌گر بوده و همچنان اجازه دهد وجوه دولتی در دست بدهکاران بماند.


راه‌آهن در سال‌های اخیر با انباشت مطالبات عدیده از شرکت‌های مالک واگن باری مواجه شده و با توجه به ایجاد ناترازی مالی این شرکت، مجمع سالانه راه‌آهن ( با حضور وزیر راه، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه) نیز بر این موضوع تاکید و راه‌آهن را مکلف به تلاش مضاعف جهت وصول مطالبات و استیفای حقوق بیت‌المال کرد.


براساس این گزارش، توکا ریل، آسیا سیر ارس، ریل پرداز سیر، ریل پرداز نو آفرین، حمل و نقل توکا، حمل و نقل گهرترابر سیرجان، حمل و نقل ریلی پارسیان، دلیجان طلایی شکوه پارس و ریل سیر کوثر از جمله شرکت های بورسی و فرابورسی این گروه هستند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0