بورس۲۴
1401/02/29
20:44
تحلیل حسین زمانی از شرایط روز بورس

رالی ادامه دارد...

تحلیل حسین زمانی از شرایط روز بورس

گفت و گوی بورس۲۴ با حسین زمانی درمزاری کارشناس بازار سرمایه :


◀️بعد از صعودی که در سال ۹۸ و ۹۹ داشته‌ایم ، P/E بازار سهام فراتر از آن چیزی که در بخش واقعی اقتصاد رخ داد ، رشد کرد و در مرداد ۹۹ شاهد ریزش شدید بازار بودیم و الان تقریبا P/E بازار حدود ۸ و ۸.۵ است که یک P/E ایده‌آل برای بازار محسوب می‌شود.


◀️ این بازار نسبت به بازار‌های حقیقی به ویژه بازار مسکن جداب تر است، چرا که P/E بازار مسکن در حال حاضر حدود ۳۵ است و نسبت به بازارهای رقیب مانند دلار، سکه و ارز و کریپتوها ، بازار بورس ریزش شدیدی را تجربه کرد و خیلی از نمادها زیر ارزش ذاتی و در P/E زیر ۱۰ در حال معامله هستند، چه بسا خیلی از نمادها در صنایع مختلف خصوصا" صنایع دلار محور دارای P/ E زیر ۵ هستند.


◀️صنایع پالایشی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، کانی‌های فلزی به لحاظ قیمتی خیلی ارزشمند هستند. واقعیت هم این است که با افزایش نرخی که خیلی از کالاها گرفه اند به ویژه با حذف ارز ۴۲۰۰ و آزاد شدن قیمت‌ها طبعا" قیمت سهم‌ها در این جایگاه نخواهد ماند و به نظر بنده یک رشد شتابانی را روی این صنایع ما خواهیم داشت.


◀️صنایع شوینده، صنایع زراعت و دامپروری، صنایع دارویی، غذایی، قند و شکر و همه این‌ها متاثر از حذف این ارز هستند و باتوجه به ریزش‌های سنگین قیمت در گذشته و افزایش نرخ و همچنین افزایش تولیدی که دارند در گزارشات سالانه ، می توانند پتانسیل خوبی برای بازار داشته باشند.


◀️ تقریبا از ۳ ماه گذشته که شاخص در محدوده کف خودش قرار گرفت تا الان که حدود ۱ میلیون و ۵۹۰ هزار واحد هستیم و در حال گردش نقدینگی از صنعتی به صنعت دیگر است و به نظر من بازار آهسته و پیوسته‌تر رشد می‌کند ، شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ یک مقاومت بسیار حساسی را دارد که تقریبا ۲بار در یک سال گذشته به سمت شاخص ۱.۶ حمله‌ور شد، ولی متاسفانه نتوانست از آن عبور کند.


◀️به نظر می‌رسد، شاخص هم‌وزن یک اصلاح موقتی خواهد داشت، در نتیجه شاخص کل، باتوجه به فرآیندی که گزارشات مالی شرکت‌ها دارند در ۳ ماهه اول امسال و همچنین جا مانده‌هایی که از بازار داریم ، می‌توانیم از شاخص ۱.۶ میلیون واحد ان شاالله عبور کنیم.


◀️ به نظر من بورس در این مقطع زمانی، ارزان‌ترین بازار نسبت به بازارهای رقیب است ، طبق آمارهای غیر رسمی ، روزانه ۲۰ همت گردش مالی ایرانیان در بازار کیریپتو است، با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به عنوان یک بستر امن سرمایه‌گذاری شیفت پول‌ها از کریپتوها می‌تواند به سمت بازار ما باشد.


◀️ به نظر من بیت کویین که اکنون در محدوده ۳۰ هزار دلار است و دور از انتظار نیست که به ناحیه حمایتی خود یعنی ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار برسد. احتمال شکست این ناحیه و رسیدن به محدوده ۲۵ هزار دلار وجود دارد که اگر این ناحیه حمایتی خودش را بشکند، برای بازار کریپتوها و ارزش بازار آن بازار شرایط بسیار سخت است.


◀️با توجه به برخی ریسک ها از جمله برق، این خطر می‌تواند برای صنایع سنگین یا شاخص سازها کمی مشکل وجود داشته باشد. به نظر من صنایع هم وزن یا صنایع کوچک می‌توانند رالی بهتری باشند، چرا که آن‌ها بحث خطر قطعی برق ، بحث مالیات‌های صادراتی را ندارند و بیشتر صنایع داخلی محور هستند و بحث حذف ارز ۴۲۰۰ می‌تواند برای آن‌ها به لحاظ افزایش قیمت تاثیر گذار باشد.


◀️صنایع غذایی، دارویی، قند و شکر و زراعت و همچنین صنعت خودرو که بحث واگذاری آن مطرح است است به ویژه دو سهم ایران خودرو و سایپا و سه سهم تودلی آن‌ها و بانک پارسیان که می‌تواند منتفع از این واگذاری باشد، می‌توانند نسبت به مابقی سهم‌ها جذاب‌تر باشند. البته تک سهم‌هایی مانند صنایع بیمه‌ای، حمل و نقل و دارویی به عنوان تک سهم‌ها می‌توانند در مقطع زمانی خوب ظاهر شوند.

انتهای خبر

0
0