بااقتصاد
1401/01/30
13:50
واکنش مثبت سهامداران به افزایش دامنه نوسان امروز هم ادامه یافت /سایه منفی تکلیف نامشخص عوارض صادراتی بر سر بازار سرمایه

معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه، ابتدا با افت شاخص کل شروع شد اما پس از گذشت دقایقی به همت نمادهای گروه پالایش شاهد مثبت شدن روند و حرکت در مسیر صعودی شاخص بودیم.بدین ترتیب تلاش حقیقی‌ها برای افزایش ارزش معاملات (ارزش معاملات خرد دیروز از مرز ۷ هزار میلیارد تومان عبور کرد) در روز گذشته که نتیجه آن عبور از کانال ۱.۵ میلیونی بود بی نتیجه نماند. با وجود اینکه اتفاقات مثبت از سوی فعالان حقیقی رخ داده تکلیف نامشخص وضع عوارض صادراتی بر صنایع شاخص‌ساز و بزرگ ، سبب شده آنگونه که انتظار می‌رود شاهد افزایش قیمت در نمادهای این صنایع نباشیم و معاملات آن‌ها توام با احتیاط و ترس جلو برود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پس از فتح کانال ۱.۵ میلیونی در روز گذشته و تحقق رویای چندماهه فعالان بازار ، امروز هم شاهد ادامه‌دار بودن حرکت شاخص کل به سمت ارقام بالاتر بودیم. عامل اصلی کانال‌شکنی قابل توجه شاخص کل ورود پول حقیقی‌ها به بازار بود ، ورود پولی که پس از مدت‌ها رقم خورد و تمامی فعالان بازار را سرمست و خوشحال کرد.


بدین ترتیب بررسی موقعیت‌های خرید و فروش نشان از آن دارد که خریداران بر فروشندگان این روزهای بازار برتری دارند؛ درصورتی که اخبار مصبت مبنی بر بازنگری در اعمال عوارض صادراتی محقق شود ، احتمال واکنش‌‌های مثبت بیشتری وجود دارد ؛ چرا که به نظر می‌رسد سهامداران نمادهای فلزی و معدنی دست به عصا معامله می‌کنند و آنگونه که افزایش قیمت در نمادهای پتروشیمی و پالایشی رخ می‌دهد، در فلزی و معدنی‌ها شاهد معاملات متعادل مثبت با رعایت جنبه احتیاط هستیم.


دامنه نوسان می‌تواند تا دو برابر رقم فعلی افزایش یابد!


معاون عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره ظوابط افزایش تغییر دامنه نوسان و عوامل بازارگردانی نماد گفت: با بررسی‌های انجام شده در این شرکت و پیشنهادی که به هیات مدیره ارائه شد ضوابطی تهیه،تصویب وابلاغ شد که براساس آن ضوابط به درخواست بازارگردان؛ دامنه نوسان سهام مورد بازارگردانی ، می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.


مهدی زمانی سبز افزود: البته الزاماتی در این زمینه بازارگردان، باید الزاماتی را رعایت کند. مثلا اینکه سابقه خوبی در سه ماه گذشته داشته باشد و در آن نماد فعال بوده باشد و در هفتاد درصد روزهای معاملاتی تعهدات خودش را ایفا کرده باشد.


زمانی ادامه داد: براین اساس اگر بازارگردان نکته تخلفاتی نداشته باشد امکان افزایش دامنه نوسان حداکثر تا دو برابر نوسان عادی میسر است.


زمانی درباره حداکثر افزایش دامنه نوسان باتوجه به دارا بودن شرایط بازارگردان‌ها هم گفت: اگر نماد در بازار اول باشد حداکثر تا ۱۲ درصد مثبت و منفی و اگر در بازار دوم باشد تا مثبت و منفی ۱۰ درصد امکان افزایش دارد.


وی افزود: اما بنابه درخواست خود بازارگردان امکان یک برابر یا یکی و نیم یا یک و هفت دهم برابر کردن وجود دارد مثلا عدد ۶ درصد اگر بازار اول باشد ۸، ۹ و یا ۱۰ درصد شود. آن چیزی که ضوابط به ما ابلاغ شده حداکثر ۲ برابر است.


وی در پاسخ به این سئوال که ممکن است در یک نماد چند بازارگردان وجود داشته باشند که همه شان حایز شرایط باشند و توانسته باشند تعهدات خود را ایفا کرده باشند در مدت سه ماه، اگر یکی یا دو تا از آن‌ها موافق افزایش دامنه نوسان نباشند هم گفت: برای حفظ یک دستی بازار ، درخواست بازارگردان باطل می‌شود.


آمریکا به "توصیف جو مذاکرات وین" از سوی خطیب‌زاده واکنش نشان داد


در روی دیگر بازار که اخبار سیاسی و بین‌المللی برآن اثرگذار است ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات دیروز خطیب‌زاده که گفته بود : «جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم.» واکنش نشان داد و گفت: من فکر نمی‌کنم توصیف جو مذاکرات کمک‌حالمان باشد.تنها یک چیز است که اهمیت دارد و این است که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم و آیا می‌توانیم به خط پایان برسیم یا نه.در این مقطع، برای ما معلوم نیست که می‌توانیم به آن‌جا برسیم یا نه.ما از پیشرفت چشم‌گیری حرف زده‌ایم که در هفته‌های اخیر در مذاکرات حاصل شده است.واضح است که حالا چند هفته‌ای می‌شود موضع متفاوتی داریم.


خبر خوب برای صنایع ؛ تابستان امسال خاموشی نداریم


سال گذشته تابستان سختی برای صنایع و کارخانه‌های بزرگ بود ؛ قطع برق یکی از تهدیدهای بزرگ برای صنایع در فصل تابستان به شمار می‌رفت. اما امروز سخنگوی صنعت برق خبر مسرت بخشی را اعلام کرد، مصطفی رجبی مشهدی، با اشاره به برنامه‌های تدوین شده به منظور مدیریت اوج بار امسال گفت: با بهره‌گیری از تجارب تابستان و زمستان سال ۱۴۰۰، یکصد برنامه عملیاتی برای مدیریت اوج بار تابستان امسال تدوین شده است.


سخنگوی صنعت برق با بیان این که در سال ۱۴۰۰، تقاضای مصرف برق رشدی حدود ۸ درصد را تجربه کرد، خاطرنشان ساخت: وزارت نیرو ۱۰۰ برنامه عملیاتی را برای عبور موفق از تابستان ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است.


رجبی مشهدی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل خوب با وزارت صنایع، برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملا آماده‌ایم و با پشتوانه برنامه‌های تدوین شده ناترازی‌های تولید و مصرف جبران خواهد شد و انتشار جدول خاموشی‌ها در دستور کار نیست. در حال حاضر هیچ خاموشی در کشور ناشی از کمبود تولید و یا محدودیت انتقال برق نداریم. چنانچه خاموشی گزارش شده باشد ناشی از حوادث بر روی شبکه‌های برق است که اجتناب‌ناپذیر است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ‌۳۰ فروردین ۱۴۰۱


بورس رکورد هفت ماهه خود را دیروز شکست و وارد شدن رقم شاخص کل به کانال ۱.۵ میلیونی واحدی تاثیر مستقیم ورود پول حقیقی‌ها به بازار بود. ۷۰ درصد از ارزش کل معاملات در بازار امروز نیز به معاملات خرد اختصاص یافت که رقمی حدود ۵۸۰۰ میلیاردتومان بوده است.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس:۱,۵۱۳,۰۶۴ (۱۱۲۲۱ واحد افزایش )


شاخص کل هم‌وزن:۴۰۰,۵۷۴ (۲۷۹۸ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۶۱۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۳ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، شپنا، شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل:۲۰,۷۶۵ (۶۰ واحد افزایش)


ارزش معاملات:۲۶۶۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: غصینو، هرمز و بپاس


انتهای خبر

0
0