بورس۲۴
1401/06/30
16:42
بلوک سهام ایران خودرو و سایپا در شرایط فعلی ارزش خرید دارند؟ / پاسخ ۱۰ کارشناس به این پرسش را بخوانید

چند ماه است که بازار سرمایه با خبر واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا سرگرم شده و نمادهای مرتبط با این موضوع، نوسانات شدیدی طی این مدت داشته اند. اما هنوز واگذاری انجام نشده و حتی آن طور که تا حدود دو ماه قبل تنور واگذاری سهام این دو شرکت داغ بود، دیگر داغ نیست و این موضوع حساسیت خود را از دست داده است.

بلوک سهام ایران خودرو و سایپا در شرایط فعلی ارزش خرید دارند؟ / پاسخ 10 کارشناس به این پرسش را بخوانید

بورس۲۴ : چند ماه است که بازار سرمایه با خبر واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا سرگرم شده و نمادهای مرتبط با این موضوع، نوسانات شدیدی طی این مدت داشته اند. اما هنوز واگذاری انجام نشده و حتی آن طور که تا حدود دو ماه قبل تنور واگذاری سهام این دو شرکت داغ بود، دیگر داغ نیست و این موضوع حساسیت خود را از دست داده است. فعلا معاملات نمادهای خودرویی نشان می دهد که فعالان بازار، واگذاری بلوک سهام ایران خودرو و سایپا را منتفی می دانند.


چند روز قبل هم که حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در مصاحبه ای با تسنیم گفت: شما شرکتی دارید با قیمت دستوری که می خواهی آن را واگذار کنی، اما کدام آدم عاقلی شرکتی را که روزانه زیان می دهد خریداری می کند؟


از صحبت های قربان زاده این طور برداشت شد که ممکن است دولت از واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا منصرف شده باشد اما با این حال امروز وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مطالبه رئیس‌جمهور است.


با وجود صحبت های خاندوزی، فعالان بازار سرمایه اعتماد خود را نسبت به واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ از دست داده اند و فعلا نمی توانند به آن امیدوار باشند. در شرایط فعلی بهتر است یک بار دیگر حرفی که قربان زاده به عنوان رئیس سازمان خصوصی زده بود را تکرار کرد و این سوال را پرسید که « کدام آدم عاقلی شرکتی را که روزانه زیان می دهد خریداری می کند؟»


این سوالی بود که بورس۲۴ از چند نماینده پیشین مجلس و کارشناس بازار سرمایه پرسید و پاسخ های جالبی از آن ها شنیدیم.


علیلو (نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی):


سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا ارزش خرید دارند، اما عده ای تمام سعی و تلاش خود را در راستای عنوان زیان ده بودن این شرکت ها دارند تا ارزش آنها را کم نشان دهند و در زمان مناسب، خود و مجموعه خودشان اقدام به خرید این شرکت ها با پایین ترین قیمت بکنند.


محمد خوش چهره (نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی):


به نظر بنده، انسان عاقل سهام شرکت های زیانده را خریداری خواهد کرد که از طریق آن به سود برسد، ولی در صورتی که توسط حسابرس های خبره حسابرسی شده باشد و دارای حساب های شفاف باشد.


علی شیخی (مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سمند):


در حال حاضر و با شرایط موجود، خرید این بلوک ها صحیح نیست، ولی در صورتی که قیمت گذاری دستوری برداشته شود ارزش خرید را دارند.


ابراهیم عنایت (کارشناس بازار سرمایه):


در صورت وجود برنامه های بلند مدت و ایجاد قراردادهای داخلی و خارجی برای افراد حقوقی خرید بلوک های سهام این دو شرکت مناسب است. اما خرید آن توسط افراد عادی به صلاح نیست.


شرط لازم برای سپردن این شرکت ها به شخص خریدار، ارائه تعهد احیای شرکت و نیز ایجاد تکنولوژی های روز دنیا در آنها توسط خریدار باید باشد.


بهنام بهزاد فر (کارشناس بازار سرمایه):


با توجه به شرایط این دو شرکت که زیان ده بوده و از لحاظ نیروی انسانی متورم هستند، اقدام خرید بلوک های سهام این شرکت ها توصیه نمی شود.


سید فرهنگ حسینی (کارشناس بازار سرمایه):


با توجه به قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو سازی، ریسک خرید بسیار بالا است و با شرایط موجود، تمایلی به خرید وجود ندارد.


سید مهدی سدیدی (کارشناس بازار سرمایه):


با توجه به شرایط موجود در این دو شرکت، خرید بلوک های سهام این دو شرکت کار بسیار دشواری خواهد بود.


همایون دارابی (کارشناس بازار سرمایه):


در صورتی که پس از واگذاری، قیمت گذاری دستوری متوقف شود و دولت نیز این شرکت ها را همراهی کند، ارزش خرید را دارند. زیرا بهترین صنعت فولاد و همچنین بهترین پتروشیمی ها در کشور وجود دارند.


بهتر است که سهام این شرکت ها در قالب صندوق عرضه شوند.


جمالی (مدیر عامل کارگزاری سپهر باستان):


مدیریت توسط دولت باعث بروز مشکل در حوزه خودرو سازی شده است.


در صورتی که قیمت گذاری دستوری حذف شود و بتوان محصولی مناسب عرضه کرد، حاضر به خرید سهام آن دو شرکت هستم.


نوید خاندوزی (کارشناس بازار سرمایه):


در صورتی که قیمت گذاری دستوری برداشته شود و در ساختار این شرکت ها اصلاحاتی انجام شود، ارزش خرید و سرمایه گذاری را دارند.

انتهای خبر

0
0