آوای آگاه
1402/09/12
15:59
پایان انحصار یوتیلیتی‌سازان تا ۳۶ ماه دیگر توسط «زاگرس»

کنفرانس آنلاین پرسش و پاسخ سهامداران با مدیران شرکت پتروشیمی زاگرس در روز جاری برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ کنفرانس آنلاین پرسش و پاسخ سهامداران با مدیران شرکت پتروشیمی زاگرس در روز جاری برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده به شرح زیر است:


با توجه به ادعای شرکت مبنی بر تاسیس واحد ASU و قرارداد ۲۵ ساله با شرکت مبین انرژی خلیج فارس، در صورت احداث این واحد، وضعیت قرارداد و ریسک‌های ناشی از آن چگونه خواهد بود؟


هدف از احداث واحد ASU ، تامین پایدار تولید اکسیژن برای زاگرس بود. فرایند تولید در پتروشیمی زاگرس براساس فرایند اتوترمال است. به‌طور حتم محصولی مانند اکسیژن برای ما یک شرایط حاد و بحرانی دارد و خوراک محسوب می‌شود. با توجه به عدم تامین پایدار اکسیژن از سمت تولیدکننده، به سمت احداث این واحد حرکت کردیم.


دلیل دیگر، افزایش بی‌رویه نرخ‌های اعلامی از سوی مبین است که منجر به افزایش بهای تمام‌شده متانول در پتروشیمی زاگرس می‌شود. حجم بالای مصرف اکسیژن نیز موجب شد به سمت احداث این واحد حرکت کنیم. در نهایت، موضوع این است که هیچ تولیدکننده ای نمی‌تواند انحصار این محصول را داشته باشد و ما نیز این موضوع را نمی‌پذیریم.


قراردادی هم با شرکت مبین وجود دارد که امیدوار هستیم پایان زمان بهره‌برداری نزدیک به اتمام قرارداد باشد. امید داریم بدون وابستگی به شرکت‌های دیگر بتوانیم تولید پایدار داشته باشیم.


توضیحات مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در خصوص نرخ‌های گاز و یوتیلیتی و وضعیت آخرین شکایت در مورد نرخ‌ها:


نرخ گاز برای ۶ ماهه اول امسال ۷ هزار تومان تعیین و یک درصد تخفیف هم برای متانول‌سازها در نظر گرفته شد که قیمت نهایی ۶۳۰۰ تومان است. برای مهرماه ۵۶۴۵ تومان اعلام شده و برای آبان ماه نرخی اعلام نشده است. کما اینکه تنها تا پایان شهریورماه صورتحساب صادره از شرکت مبین انرژی خلیج فارس داریم.


وضعیت نرخ گاز بر اساس جلساتی که بوده که انجمن صنفی پیگیر آن است؛ زیرا نرخ اعلامی اخیر مغایرتی با بخشنامه‌هایی که از طرف هیئت دولت و وزیران صورت پذیرفته دارد و امید داریم نرخ ۷ هزار تومان تغییر کند. زیرا با این نرخ، تولید اقتصادی نیست و شرکت‌ها را در حاشیه زیان قرار می‌دهد.


بیش از ۲۱ ماه است که نرخی برای یوتیلیتی‌ها اعلام نشده و نرخ‌ها بر اساس سال ۹۹ است. نرخ قبلی هم محل مناقشه بوده و مبنای محاسبات ما به‌صورت علی‌الحساب بر اساس نرخ‌های سال ۹۹ است. شکایتی در خصوص نرخ یوتیلیتی صورت گرفته که در دیوان عدالت اداری جهت ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حکم صادر شده و جهت ۶ ماهه دوم در بحث هیئت عمومی دیوان عدالت در دست بررسی است. برای بعد از آن، تاکنون حکم قانونی صادر نشده است.


در خصوص پیش‌بینی تولید اکسیژن در هر سال واحد ASU گفته شد: پیش‌بینی ساخت و اقداماتی که پیگیری شده، در جهت احداث دو واحد به ظرفیت ۸۶ هزار تن بوده و میزانی که در نظر گرفته شده است، هم واحد تولید متانول پتروشیمی زاگرس را پوشش خواهد داد و هم اکسیژن واحد اتانول سنتزی که در دست اجرا است را تکمیل خواهد کرد. در واقع مجتمع‌های تولید متانول و تولید اتانول سنتزی را بی‌نیاز خواهد کرد. هزینه اجرای EP+c بالغ بر ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار بوده و زمان پیش‌بینی شده هم ۳۶ ماه است.


انتهای خبر

0
0