سنا
1401/05/14
11:19
مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

جدیت دولت در اجرای بسته حمایتی ده‌گانه اما بازار سرمایه متاثر از متغیری‌های داخلی و خارجی


احسان خاندوزی روز گذشته در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه دولت تسلیم التهابات بازار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مصوبات دولت در مورد بورس با جدیت دنبال می‌شود و مجوزی برای خروج از آن وجود ندارد. به گفته احسلن خاندوزی، ابلاغ بسته ده‌گانه، در بورس موثر بود و روند ماه‌های بعد از آن نشان داد شرایط مطلوب حاکم شده است، اما اتفاقاتی در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های داخلی رخ داد که مجموع آن تا حدی نااطمینانی در بازار سرمایه را ایجاد کرد.


مشاهده کل خبر


فروش برق با مکانیزم بورسی؛ به زودی


وزیر نیرو با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم هم در مجلس و هم در دولت برنامه توسعه ای ۳۵ هزار مگاواتی نیروگاه‌ها به عنوان یک برنامه ۴ ساله اعلام شده است، گفت: پایه و اساس سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش خصوصی است که برنامه ریزی‌های مربوط به آن برای سال اول انجام شده و بخش قابل توجهی از نیروگاه‌ها وارد چرخه تولید کشور شده‌اند و خوشبختانه طبق برنامه پیش رفته است. به گفته علی اکبر محرابیان، وزارت نیرو در صدد است به زودی فروش برق با مکانیزم بورسی و با نظام عرضه و تقاضا انجام شود.


مشاهده کل خبر


خدمت ستاره به سهامداران: دریافت تسهیلات آسان و امکان خریدی متعهدانه


مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در نشست هم افزایی سردبیران و دبیران رسانه های اقتصاد دیجیتال در خصوص سامانه «ستاره» که به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره تولد فرایند نوین توثیق در کشور، گفت: در سال‌های اخیر، زیرساختها و امکانات مورد نیاز برای پرداخت‌های اعتباری و مدت دار در اقتصاد کشور وجود نداشت و مردم مجبور به استفاده از چک، سفته و سایر روش‌های سنتی برای توثیق بودند. به گفته محمد جلال، سامانه ستاره با هدف هوشمند و آنلاین‌سازی توثیق در کشور پایه گذاری شده است. رویکرد طراحی این سامانه جدید آن است که نهادهای متولی دارایی‌های برنامه پذیر در کشور، به این سامانه متصل شده و شرکت‌های جدیدی در اقتصاد فناوری های مالی کشور پایه ریزی شوند.


مشاهده کل خبر


راه اندازی مرکز ارتباط بازار سرمایه با ظرفیت ۳ میلیون تماس در سال


مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس در نشست خبری خود از دوره جدید فعالیت مرکز ارتباط بازار سرمایه با ظرفیت ۳ میلیون تماس در سال خبر داد و گفت: کسب اطلاعات از سهامداران، ثبت پیشنهادات و انتقادات، گزارش تخلف، پیگیری درخواست ها از به نهادهای مالی، پشتیبانی از سامانه هایی همچون کدال و پشتیبانی گواهی نامه های حرفه ای بازار سرمایه را از جمله گستره فعالیت این مرکز است. حمید اسکندری بورس سواد مالی و تربیت اقتصادی را از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت برشمرد و ادامه داد: در همین راستا برگزاری جشنواره‌های متعددی در دستور کار قرار گرفته و برگزاری جشنواره سواد مالی کندو در ایام نوروز در اراضی عباس آباد از جمله این اقدامات بوده که ادامه دار است.


مشاهده کل خبر


۲ شرط رونق انرژی‌های تجدیدپذیر؛ حمایت از بخش خصوصی و پرداخت به موقع مطالبات


رمضانعلی سنگدوینی با یادآوری ظرفیت‌های بی‌شمار در کشور برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به راهکارهای رونق این مهم اشاره کرد و گفت: از آنجا که برای ایجاد تعادل در تولید و مصرف برق با کمبود رو به رو هستیم اما اکنون با قطع برق صنایع، بخش کشاورزی و توصیه مردم به مصرف کمتر این کمبود کنترل می‌شود که به‌یقین قطع برق صنایع و کشاورزی آسیب‌های اقتصادی به کشور وارد می‌کند. به گفته این نماینده مجلس، انعقاد قرارداد با بخش خصوصی و پرداخت به موقع پول برق خریداری شده از آن‌ها دو اقدام حیاتی در راستای توسعه انرژی تجدیدپذیرها است و تنها در این شرایط می‌توان طی ۵ سال آینده در این حوزه پیشرفتی داشت.


مشاهده کل خبر


تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه (ETPF)


محمدحسین عسگری با بیان اینکه مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه در سه رویکرد اساسی اقتصاد کلان، بنگاه‌های اقتصادی (شرکت‌های سرمایه‌پذیر) و سرمایه‌گذاران قابل بررسی است، اظهار کرد: جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و انباشت آن برای تجهیز منابع مالی شرکتها و کمک به توسعه و ارتقاء زیرساخت ها و صنایع مادر کشور از جمله مهم‌ترین مزایای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی از نگاه اقتصاد کلان است. به گفته این کارشناس ارشد بازارهای مالی و انرژی، در میان ابزارهای مالی همچون صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، اوراق مشارکت، انواع اوراق صکوک (صکوک اجاره، صکوک مرابحه و صکوک استصناع) و قرارداد سلف موازی که بازار سرمایه در اختیار نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور تامین مالی قرار می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه (ETPF)، پاسخگوی مناسب‌تری در ارتباط با تامین مالی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر است.


مشاهده کل خبر


از زیر و بم یک دستورالعمل تا تحولات مهم با توثیق سهام


معاون دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: روز چهارشنبه، ۵ امردادماه از سامانه هوشمند ستاره رونمایی شد؛ بدین‌ترتیب زمینه اجرای دستورالعمل بهار ۱۴۰۱ بانک مرکزی در خصوص اعطای وام‌های خرد فراهم شد. محمدرضا معادی‌خواه افزود: طبق این دستور العمل؛ اوراق بدهی، سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله در بورس جهت دریافت وام‌های خرد زیر ۲۰۰میلیون تومان قابل توثیق شدند؛ البته در این دستورالعمل اقلام دیگری به تسهیل وثیقه‌گذاری جهت دریافت وام های خرد کمک می کند که می‌تواند کمک موثری در توانمندسازی بنیه خانوار در کشور باشد.


مشاهده کل خبر


خودرو زیر تیغ لابی دلالان؛ ضرورت بهره‌گیری درست از سازوکار اصلی بورس


ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس درباره عرضه خودرو در بورس کالا و رویکرد وزارت صمت در این خصوص گفت: قیمت گذاری خودرو یکی از مصادیق بارز قیمت گذاری دستوری در کشور است که باتوجه به ایرادهایی که این روش از نظر علم اقتصاد دارد و به هیچ وجه مورد تایید نیست، اساسا باعث شده تا بازار سایه و یک رانت بسیار بزرگ در بازار خودرو شکل گیرد و یک گروه بزرگ دلالان و واسطه‌های غیرقانونی که مشخص نیست به کجا متصل هستند از این رانت بزرگ استفاده می‌کنند و از منفعت اقتصادی چند هزار میلیاردی بهره می‌برند.


مشاهده کل خبر


قیمت گذاری دستوری متضاد با ماهیت بازار سرمایه


به گفته حامد ستاک، قیمت گذاری دستوری هیچ مطابقتی با ماهیت بازارسرمایه ندارد و سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت را دچار چالش می کند. مدیرعامل کارگزاری آریا نوین گفت: قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر بازار سرمایه را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد. این اقدام با مولفه های تشکیل بازار سرمایه هم‌خوانی ندارد و با اتفاقات اثرگذار بر این بازار بی‌تاثیر است. همچنین عرضه و تقاضا بدون محدودیت، شاکله بورس است و هر گونه اعمال فشار از طرف عرضه یا تقاضا با فلسفه وجودی بازارسرمایه در تضاد است.


مشاهده کل خبر


عامل رکود معاملات: عقب‌نشینی سهامداران از فروش در کنار کمبود نقدینگی خریداران


عضو هیات مدیره شرکت پارسینا انرژی گفت: پس از صعود بیش از ۳۰ درصدی شاخص و بسیاری از نمادها از بهمن ماه و با رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحدی، شاهد افزایش عرضه ها در کلیت بازار بودیم و روند اصلاحی بورس مجددا آغاز شد؛ برای این که دلیل این ریزش را بهتر بشناسیم و پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده بازار داشته باشیم، لازم است دلیل صعود و نزول اخیر بورس واکاوی شود. به گفته نیما میرزایی، ریزش‌های اخیر و جاماندگی بورس نسبت به رشد سایر بازارهای موازی، دلیل عقب‌نشینی فروشندگان شده که در کنار عدم وجود نقدینگی در بورس برای تقویت تقاضا، موجب رکود عمیق معاملات شده است.


مشاهده کل خبر


قیمت‌گذاری دستوری: دور باطل و بی‌اثر مدیریت تورم


کاوه بوستانی، مدیرعامل سرمایه گذاری اعتضاد غدیر گفت: چنانچه کلیت اقتصاد به مثابه یک سیستم متصل و منسجم در نظر گرفته شود، سیاست‌گذاران اقتصادی با تنظیم و تغییر چند عامل حاکمیتی و کلیدی، جهت کلی این مجموعه را به سمت و سوی مد نظر و در امتداد اهداف تعریف شده سوق می دهد. همچنین اثربخشی این ابزارهای محدود، اما کارا در شرایطی به حداکثر می‌رسد که تمام ریزساختارهای اقتصاد در ارتباط با هم‌دیگر و به نحو صحیح مشغول به کار باشند و این موضوعی است که حلقه مفقوده و نقطه ضعف اقتصاد ایران به حساب می‌آید.


مشاهده کل خبر


نقش اعضای هیات مدیره در حفاظت از حقوق صاحبان سهام در برابر قیمت‌گذاری دستوری


یک کارشناس بازار سرمایه، درباره وظایف هیئت مدیره برای حفاظت از منافع مالکان خرد شرکت‌ها در برابر نظام قیمت‌گذاری دستوری گفت: یکی از معضلات مهم بازار سرمایه قیمت‌گذاری دستوری است که متاسفانه آسیب‌های جدی برای صنایع مختلف بازار سرمایه وارد کرده است. مهدی محمودی با تاکید بر اینکه حفظ یکسان حقوق سهامداران در قانون تجارت مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: براساس قانون تجارت، مسئولیت اداره شرکت‌ها و همچنین مسئولیت حفظ منافع سهامداران بر عهده هیات مدیره شرکت ها است. با توجه به اهمیت موضوع و اختیارات وسیع اعضای هیات مدیره در قانون تجارت که قانون اداره شرکتها است، قانونگذار علاوه بر قوانین عمومی، در مقررات جزایی قانون تجارت نیز بر این موارد پرداخته است.


مشاهده کل خبر


راه حل احقاق حق صاحبان سهام در برابر قیمت‌گذاری دستوری


کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم ایفای تعهدات ماده ۹۰ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: باتوجه به ماهیت حقوقی شرکت‌های سهامی و این که شرکت شخصیت حقوقی مستقل از سهامداران دارد، اصولا باید قائل به تفکیک اختیارات مدیران از اختیارات مجامع عمومی شد تا هر ارگانی اختیار لازم برای انجام وظایف قانونی خود را داشته باشد. به گفته سهیلا نقی‌پور، چنانچه دولت به ‌هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کم تر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجراء پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه ها به سازمان امور مالیاتی کسر کند.


مشاهده کل خبر


موج ناهماهنگ وزارت صمت در دولت


به گفته بک کارشناس بازار سرمایه، توصیه کارشناسان به وزارت صمت استفاده از ظرفیت بورس‌کالا است که در مقام عمل موفقیت خود را در ثبات و تعادل در بازار سیمان و فولاد نشان داده است، اما استدلال وزارت صمت و عملکرد آن نشان دهنده وجود برخی ناهماهنگی‌ها یا احیانا شبهات در تصمیم‌گیران این موضوع دارد. حسین نیا تصریح کرد: زیاده خواهی‌های وزارت صمت برای دخالت در مکانیزم بورس کالا در کنار ایجاد محدودیت‌هایی با هدف کنترل قیمتی تا این لحظه مانع از ورود مجدد خودرو به تالار بورس کالا پس از عرضه های محدود در دور گذشته شده است.


مشاهده کل خبر


ضرورت حمایت از بازار سرمایه در برابر بازارهای رقیب موازی


اشکان زودفکر، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نبود توجه کافی، سرعت و جدیت دولت به تنظیم‌گری مقررات در بازارهای سفته‌بازی باعث شده که با وجود نرخ بهره واقعی منفی، سرمایه‌ها به سمت بازارهای سفته بازی رفته و یا در بازارهایی چون ملک راکد شود، گفت: متاسفانه در بازار سرمایه به دلیل تورم افسار گسیخته، قیمت‌گذاری دستوری، نبود جدیت در اجرای مقررات و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران به تصمیمات آتی سیاست‌گذاران در قوانین که نتیجه آن عدم امکان پیش بینی آینده شرکتهای بورسی و ریسک سیستماتیک در متغیرهای کلان شرکت‌ها است، باعث شده که منابع از بازار سرمایه خارج و سرمایه گذاران با کوچکترین اخبار منفی اقدام به فروش سهام خود در شرکت‌ها کنند.


مشاهده کل خبر


اقدام مغفول مانده بین مدیران ناشر بازار سرمایه


به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، باتوجه به این‌که ارز نیمایی در عمل منجر به فروش کالاهای شرکت‌های کامودیتی‌محور به قیمتی کم‌تر از قیمت بازار است، مدیرعامل در صورت دارا بودن حق اقامه دعوا از سمت هیات‌مدیره می‌تواند اقدامات حقوقی در راستای احقاق حقوق سهامداران شرکت خود را انجام دهد که این مهم در بین ناشران بورسی مغفول مانده است. ابراهیم سماوی کارشناس بازارسرمایه گفت: فاصله قیمتی ۲۰ تا۲۵ درصدی ارز نیما با ارز آزاد نشان از ظهور ارز ترجیحی دیگری دارد. همچنین پایین نگه داشتن ارز نیمایی به نوعی ترویج رانت و تحمیل کاهش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی صادرات محور است.


مشاهده کل خبر




محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0