دنیای بورس
1399/02/20
18:21
صنایعی که مورد توجه بورس بازان بودند + نمودار هفتگی

وضعی صنایع ۳۹ گاه بورسی در هفته گذشته چه چیزی را نشان میدهد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از سنا، بورس تهران معاملات هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه را در حالی به پایان رساند که شاخص کل این بازار با رشد ۱۱.۴ درصدی همراه شد و در مرز ورود به کانال ۹۷۸ هزار واحدی متوقف شد.


شاخص کل هم وزن اما که اثری یکسان از تمام نمادهای بازار سهام بدون توجه به ارزش بازاری آن‌ها می‌پذیرد، به رشد ۷.۹ درصدی بسنده کرد. موضوعی که نشان داد گروه‌های بزرگ که عمدتا در زمره صنایع کالایی بازار قرار می‌گیرند، با رشد قیمت بیشتری همراه شدند و از کوچکترها سبقت گرفتند. در این خصوص نگاهی به وضعیت صنایع ۳۹گانه بورسی در این هفته خالی از لطف نیست.


بر اساس آمار در دست، در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه از ۳۹ صنعت بورسی تنها ۷ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و دیگر گروه‌ها مسیر صعودی را پیمودند.


بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۲۰.۳ درصد در این هفته به گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رسید. این صنعت در حال حاضر ۸ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. این گروه رشد شاخص صنعت خود در هفته مورد بررسی را مرهون بازگشایی چند نماد بورسی بود.


«وبصادر» و «وتجارت» در نخستین روز از این هفته با توجه به انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی در تارنمای کدال در خصوص تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام به گردونه معاملات سهام بازگشتند و با رشد ۱۰ درصدی همراه شدند.


«وبملت» دیگر نماد زیرمجموعه این گروه نیز که به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت در ۱۵ روز معاملاتی متوقف شده بود، ۱۴ اردیبهشت ماه بازگشایی شد و بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. این گروه ۷ نماد را در خود جای داده است که در مجموع میانگین عملکرد هفتگی آن‌ها ثبت رشد هفتگی ۲۰.۳ درصدی را به دنبال داشت.


لازم به ذکر است بانکی‌ها با ثبت دادوستد ۱۸ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم به ارزش ۸ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومانی بیشترین حجم و ارزش معاملات هفتگی در بین صنایع بورسی را نیز به خود اختصاص داد.


دومین گروه پربازده بورس تهران در این هفته اما سرمایه‌گذاری‌ها بودند که با افزایش ۱۹.۱ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شد. در این گروه ۱۵ شرکت جای گرفته است و سهمی ۲.۳ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد.


در ادامه گروه فرآورده‌های نفتی با ۸ شرکت زیرمجموعه و ۶.۲ درصدی از ارزش کل بازار سهام معاملات این هفته را با رشد ۱۸.۹ درصدی به پایان رساند و از این منظر سومین صنعت با بیشترین درصد بازدهی شد.


رشد بیش از ۱۳ درصدی بهای هر بشکه نفت در این هفته را شاید بتوان یکی از محرک‌های رشد قیمت سهام پالایشی بورس تهران عنوان کرد. شاخص گروه استخراج نفت، گاز و خدمات جانبی اما با تک نماد «حفاری» این هفته ۱۷.۳ درصد رشد کرد و رده چهارم صنایع بورسی را به خود اختصاص داد.


این نماد بورسی در نخستین روز از این هفته با توجه به رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت جهت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی متوقف شده بود و سه‌شنبه به گردونه معاملات بازگشت و با سه روز معاملاتی در کل هفته بیش از ۱۷ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.


معدنی‌ها و فلزی‌ها نیز این هفته پربازده بودند و به ترتیب با میانگین رشد ۱۶.۶ و ۱۵.۷ درصد قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. معدنی‌ها سهمی ۸.۳ درصدی از ارزش بازار را در اختیار دارند و فلزی‌ها سهم خود را به ۱۴.۶ درصد رسانده‌اند.


در مجموع دو گروه مذکور ۳۲ بنگاه اقتصادی را در خود جای داده‌اند. گروه فلزات اساسی این هفته از منظر حجم و ارزش معاملات نیز دومین صنعت بورسی بودند. جاماندن گروه‌های کالایی از رشدهای قیمتی پیشین بازار سهام را شاید بتوان یکی از مهمترین دلایل افزایش توجه به این دو گروه عنوان کرد. علاوه بر این اما بهبود نسبی بازار جهانی در این هفته و رشد قیمت فلزات است که شرایط مثبتی را برای کالایی‌ها رقم زده است.


در آنسوی بازار اما هفت گروه با افت شاخص مواجه شدند. صنعت انتشار، چاپ و تکثیر با افت قیمت ۴.۳ درصدی میانگین قیمت‌ها در قعر جدول بازدهی بورس تهران در هفته منتهی به ۱۷ اردیبهشت ماه قرار گرفت و پس از آن به ترتیب رایانه، زراعت، فنی و مهندسی، محصولات کاغذی و زغال‌سنگ زیان‌ده‌ترین صنایع بورس تهران در هفته مورد بررسی بودند.


انتهای خبر

0
0