بورس پرس
1401/04/12
09:45
جدول گرانی بی سابقه ۳۳۰ تا ۱۱۰ درصدی مواد خوراکی در یک ماه !

میانگین تورم ماهانه مواد خوراکی در خرداد به ۲۵.۴ درصد رسید و طی آن ۱۰ کالا با گرانی بی سابقه ۳۳۰ تا ۱۰۱ درصد رکورد شکستند !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مرکز آمار در گزارشی، جزئیات تورم مواد غذایی در خرداد را منتشر کرد که براین اساس، میانگین تورم ماهانه مواد خوراکی به ۲۵.۴ درصد رسید اما قیمت انواع روغن با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی، رکورد دار افزایش نرخ بود و بیشترین اثر را در افزایش تورم مواد خوراکی داشت.


روغن‌ نباتی پیشتاز افزایش قیمت خوراکی‌‌ها


بر اساس این گزارش در ماه منتهی به خرداد، قیمت روغن نباتی جامد و روغن مایع افزایش چشمگیری داشت. به‌طوری‌که قیمت یک کیلو روغن نباتی جامد از ۲۴ هزار تومان به بیش از ۸۵ هزار تومان رسید که رشد قیمتی ۲۴۷ درصدی را ثبت کرد. قیمت یک بطری روغن مایع نیز رشد ۲۳۴ درصدی داشت. این افزایش قیمت یک رکورد تاریخی در یک ماه به حساب می‌آید.


بعد از گروه روغن، ماکارونی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد. قیمت هر بسته نیم‌کیلویی ماکارونی از ۱۱ هزار تومان در اردیبهشت به ۱۷۲۰۰ تومان در خرداد رسید که رشد ماهانه ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند علاوه بر اثر حذف ارز ترجیحی از روغن خام، افزایش قیمت اقلامی چون روغن خوراکی ناشی از اثر جهانی قیمت‌‌ها است. چراکه در بازارهای جهانی نیز بهای روغن خام به‌عنوان ماده اولیه وارداتی این محصول به‌شدت افزایش داشت.


کاهش قیمت در گروه میوه‌ها


اما برخلاف افزایش قیمت در گروه روغن در گروه میوه‌ها، دو میوه انار و هندوانه تورم ماهانه منفی ۰.۹ و ۲.۴ درصد را ثبت کردند. در این گروه خربزه و هلو رکورد دار افزایش قیمت بودند. قیمت هر کیلو خربزه و هلو در خرداد به نسبت اردیبهشت افزایش ۳۱.۱ و ۲۲.۷ درصدی را ثبت کرد.


در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌ها، اقلام مرغ ماشینی با ۳۲.۵ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ۱۶ درصد و گوشت گوسفند با ۷.۴ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتند. در گروه سبزیجات و حبوبات، هویج فرنگی با ۲۸.۵، بادمجان با ۱۳.۸ و سیب‌‌زمینی با ۱۳.۵ درصد در راس افزایش قیمت این گروه هستند. همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌‌ها و سایر خوراکی‌‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به سس مایونز با ۲۷.۷ درصد و قند با ۱۸.۹ درصد بود.


تورم ماهانه از ۳.۵ درصد در اردیبهشت به بیش از ۱۲ درصد در خرداد رسید. این رقم برای تورم در سال‌های پس از جنگ بی‌‌سابقه بوده و به نوعی جهش محسوب می‌‌شود. تورم نقطه به نقطه که تغییرات شاخص بهای مصرف‌‌کننده در خرداد نسبت به سال قبل را در نظر می‌‌گیرد نیز از ۳۹ به ۵۲ درصد رسید.


کارشناسان معتقدند علت اصلی این افزایش تورم در خرداد، افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی است. تورم بالای به ثبت‌رسیده در خرداد بویژه درباره کالاهای خوراکی باعث شده تا فشار روی دهک‌های کم‌درآمد جامعه بیش از پیش افزایش یابد. تورم خرداد آبستن حوادث بسیاری بود و با ثبت رکورد‌‌های فراوان در تاریخ ثبت شد. تورم میانگین یا ۱۲ ماهه در خرداد به ۳۹.۴ درصد رسید. انتظار می‌‌رود این رقم تا انتهای سال به سطوح ۵۰ درصد نزدیک شود.


گزارش شاخص بهای مصرف‌‌کننده در خرداد ماه نشان می‌‌دهد تورم ماهانه به رقم ۱۲.۲ درصد رسید به این معنی که متوسط قیمت‌‌های مصرف‌‌کننده در یک ماه به میزان ۱۲.۲ درصد رشد کرد.


با اینکه تورم سالانه بسیاری از کشورها افزایشی بوده اما این رقم حتی در شرایط کنونی کمتر از ۱۰درصد است. وضعیت تورمی نسبت به سایر کشورهای دنیا که حتی در وضعیت افزایش نرخ تورم قرار گرفتند در شرایط نامساعدتری است. عامل افزایش نرخ تورم، تغییر سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی است که اثر را در تورم خوراکی‌‌ها گذاشت. به نظر نمی‌‌رسد طی دهه‌های گذشته نرخ تورم خوراکی‌‌ها در یک ماه به این میزان افزایش یافته باشد و از این حیث، می‌‌توان به خرداد پرحادثه تورمی، رکورد تورم خوراکی‌‌ها را نیز اضافه کرد.


۱۰ کالا با تورم نقطه‌ای بیش از ۱۰۰ درصد


خرداد ماه از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، ۳۷ قلم درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌‌ای نقاط شهری (۵۱.۴ درصد) داشتند. ۱۰ کالای خوراکی تورم نقطه‌ای بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کردند. روغن مایع و روغن نباتی جامد بیشترین تورم نقطه‌ای با رشد قیمتی بیش از ۳۳۰ و ۲۷۲ درصد را به خود اختصاص دادند. علاوه براین، قیمت یک کیلو سیب‌زمینی نیز در یک سال منتهی به خرداد سال جاری رشد ۱۷۲ درصدی را تجربه کرد. چهارمین خوراکی ماکارونی است که تورم نقطه‌ای آن ۱۶۹ درصد افزایش قیمت داشت.


علاوه براین میانگین قیمت یک کیلو برنج ایرانی درجه یک به ۹۷ هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶۴ درصدی داشت. ششمین کالای خوراکی با تورم بالا، رب گوجه‌فرنگی است که هر کیلو بیش از ۱۲۹ درصد رشد قیمتی را ثبت کرد. رشد قیمتی خامه پاستوریزه نیز در مدت مشابه بیش از ۱۲۷ درصد بود. قیمت هر نیم کیلو پنیر پاستوریزه از ۲۹ هزار تومان در خرداد سال ۱۴۰۰ به ۴۵ هزار تومان در خرداد سال جاری رسید که رشد بیش از ۱۲۵ درصدی را ثبت کرد. دو کالای آخر این فهرست، تخم‌مرغ ماشینی و سس مایونز است که رشد نقطه‌ای آنها ۱۰۷ و ۱۰۱ درصد بود.



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0