اخبار اکس نوین
1401/09/12
11:37
بیت کوین چیست؟ | رمز ارزی برای متحول کردن مفهوم پول در جهان

امروزه افراد زیادی درگیر ارز دیجیتال و بیت کوین شده‌اند و بر سر هر کوی و برزنی، صحبت از این رمز ارز معروف به گوش می‌رسد. اهمیت این مسئله، ما را بر آن داشت که مقاله‌ای بنویسیم و به این موضوع بپردازیم که بیت کوین چیست و از نظر مالی می‌تواند چه دغدغه‌هایی را از جلوی راه انسان‌ها و کسب و کارها بردارد. در صورتی که شما هم به مفهوم ارزهای دیجیتال علاقه دارید و پرسش بیت کوین چیست برای شما هم به وجود آمده، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. بیت کوین چیست ؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که بیت کوین چیست ، می‌توانیم…

امروزه افراد زیادی درگیر ارز دیجیتال و بیت کوین شده‌اند و بر سر هر کوی و برزنی، صحبت از این رمز ارز معروف به گوش می‌رسد. اهمیت این مسئله، ما را بر آن داشت که مقاله‌ای بنویسیم و به این موضوع بپردازیم که بیت کوین چیست و از نظر مالی می‌تواند چه دغدغه‌هایی را از جلوی راه انسان‌ها و کسب و کارها بردارد.


در صورتی که شما هم به مفهوم ارزهای دیجیتال علاقه دارید و پرسش بیت کوین چیست برای شما هم به وجود آمده، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.


مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:


اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم که بیت کوین چیست ، می‌توانیم آن را به عنوان پادشاه رمز ارزها معرفی کنیم. کارکرد این ارز دیجیتال دقیقا مثل پول‌ها و ارزهای رایج کشورهاست؛ با این تفاوت که تحت نظارت هیچ بانک یا سازمان حاکمیتی و دولتی رد و بدل نمی‌شود و سازوکاری کاملا مستقل و غیرمتمرکز دارد.


مسلما روش‌های سنتی مالی و نظام پولی کشورها، عیب و نقص‌های فراوانی دارد و همین عیب و نقص‌ها سبب شد که متخصصان، شیوه و نظامی نوین برای مبادلات اقتصادی پیشنهاد دهند. در واقع بیت کوین آمد تا کاستی‌های موجود در نظام مالی جهان را برطرف کند.


بعضی از متخصصان امور مالی، هدف بیت کوین را انتقال و ذخیره امن پول عنوان می‌کنند. وقتی در مورد شیوه انتقال بیت کوین تحقیق ‌کنیم، متوجه می‌شویم که شبکه بیت کوین کاملا به دست افراد اداره می‌شود و هیچ نظام سیاسی در آن نقش ندارد. از طرفی احتمال نقص در شبکه بیت کوین نزدیک به صفر است و کنترل حساب بیت کوین در اختیار مالکان واقعی حساب است.


واحد ارز هر کشور، نام مشخصی دارد. به عنوان مثال واحد ارز آمریکا دلار است. از این رو افراد انتظار دارند که بیت کوین هم به عنوان یک پول، واحد مشخصی داشته باشد. از این رو است که خیلی افراد سوال می‌کنند که واحد بیت کوین چیست ؟ واحد ارز دیجیتال بیت‌کوین، خود بیت‌کوین یا عبارت «BTC) است.


البته هر بیت‌کوین، ارز بالایی دارد و از این رو افراد برای خرید و فروش این ارز دیجیتال از واحدهای کوچک‌تری هم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ۱ ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. در واقع می‌توان هر بیت کوین را به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم کرد که به هر کدام از این واحدها یک ساتوشی گفته می‌شود. به جدول زیر دقت کنید. این جدول، راهنمای تبدیل بیت کوین به ساتوشی و برعکس به حساب می‌آید:


بسیاری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که مهم‌ترین رسالت بیت کوین چیست ؟ یکی از اهداف اصلی خلق و رشد بیت کوین در بین سرمایه‌گذاران، عدم تمرکز یا تمرکززدایی (Decentralization) است. در نظام مالی و بانکی سنتی، همه تراکنش‌ها ابتدا به سیستم و سرورهای بانک ارجاع داده می‌شود. پس از ثبت شدن تراکنش‌ها و بررسی موجودی، تراکنش تکمیل می‌شود.


این در حالی است که اگر شبکه بیت کوین را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و از این رو در این شبکه، هیچ سیستم یا سرور مرکزی در کار نیست؛ بلکه هر کامپیوتر یا کاربر در این شبکه، به سهم خودش در مدیریت شبکه سهم دارد و مدیریت بین تمام اعضا و کاربران شبکه توزیع می‌شود. به تصویر زیر توجه کنید تا مفهوم سیستم متمرکز و غیرمتمرکز را بهتر درک کنید.


لطفا تصویری در اینجا قرار دهیم. این تصویر به دو قسمت تقسیم شود. در یک سمت سیستم متمرکز و در سمت دیگر، سیستم غیرمتمرکز نشان داده شود.


مفهوم عدم تمرکز در بخش‌های مختلف پروتکل بیت کوین به چشم می‌خورد. در واقع شبکه بیت کوین ، صرافی‌های بیت کوین و حساب بیت کوین همگی از مفهوم تمرکززدایی پیروی می‌کنند. وقتی عدم تمرکز وارد بازی می‌شود، شاهد یک سری مزایا خواهیم بود که در ادامه به چند مورد از این مزیت‌ها اشاره خواهیم کرد:


می‌توانید برای این قسمت هم تصویری طراحی کنید که عنوان آن «مزایای تمرکززدایی» باشد و در این تصویر، عناوین زیر را ذکر کنید.


وقتی پای یک یا چند نهاد نظارتی در میان باشد، احتمال خطا یا در نظر گرفتن امتیازهای ویژه برای برخی از کاربران وجود دارد ولی با تمرکززدایی، دست نهادهای خاص کوتاه می‌شود و همه کاربران به یک اندازه در مدیریت تراکنش‌ها نقش دارند.


تمرکززدایی در سیستم‌های مالی باعث ایجاد شفافیت در تراکنش‌ها می‌شود. در واقع کاربران شبکه بیت کوین می‌توانند تمام تراکنش‌های موجود در سیستم را مشاهده کنند. این کار از کلاه‌برداری یا فعالیت دست‌های پشت پرده جلوگیری می‌کند و امنیت شبکه را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.


وقتی پای بانک‌ها و سیستم‌های نظارتی در کار باشد، هر لحظه امکان تحریم یا ممنوعیت فعالیت یک کاربر وجود دارد ولی با حذف تمرکز و حرکت به سمت تمرکززدایی، احتمال تحریم یک کشور، سازمان یا فرد خاص به صفر می‌رسد و کاربران می‌توانند آزادانه در این سیستم فعالیت کنند.


در صرافی آنلاین اکس نوین می توانید به راحتی اقدام به تبادل ارزها، خرید و فروش بیت کوین به شکلی تمام اتوماتیک، پرداخت آنلاین درون برنامه ای، امکان ارسال تیکت پشتیبانی و … نمایید.


پس از مطرح شدن نام بیت‌کوین، مفهوم استخراج یا ماین بیت کوین هم شکل گرفت. در واقع این ارز به کمک دستگاه بیت کوین یا دستگاه ماینینگ بیت‌کوین (به این دستگاه‌ها، ماینر هم گفته می‌شود) تولید می‌شود. این دستگاه‌های قدرتمند، تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام می‌دهند و وظیفه دارند که امنیت شبکه بیت کوین را فراهم کنند.


این دستگاه‌ها، کامپیوترهای قدرتمندی هستند که تراکنش‌ها را در حکم یک مسئله ریاضی می‌بینند که باید آن مسئله را حل کنند تا تراکنش انجام شود. دستگاه بیت کوین با انجام این تراکنش‌ها، یک کارمزد مشخص دریافت می‌کنند و از این رو است که افراد زیادی دنبال خرید دستگاه بیت کوین و استخراج ارزهای دیجیتال هستند.


این دستگاه‌ها عموما برق زیادی مصرف می‌کنند و به همین خاطر فرایند استخراج بیت‌کوین، نیاز به اخذ مجوزهای قانونی و پرداخت هزینه بالا دارد. البته با وجود این هزینه‌های بالا، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران زیادی، روی خرید تعداد زیادی دستگاه بیت کوین و ایجاد یک یا چند استخر ماینینگ سرمایه‌گذاری می‌کنند.


در دنیای امروز ارزهای دیجیتال به خاطر مزایا و منافعی که دارند، به تدریج جایگزین ارزهای فیات و رایج می‌شوند و در آینده نه‌چندان دور شاهد برتری رمز ارزها بر ارزهای رسمی و رایج خواهیم بود. از این رو است که بسیاری از متخصصان و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری و معامله رمز ارزها علاقمند هستند. در صورتی که شما هم می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری پربازده داشته باشید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌شود به خرید بیت کوین و معامله‌گری در حوزه ارزهای دیجیتال فکر و در این زمینه تحقیق کنید.


البته توجه داشته باشید که آموزش و یادگیری، مهم‌ترین رازهای موفقیت در این زمینه هستند. اگر می‌خواهید به یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر موفق در زمینه ارزهای دیجیتال تبدیل شوید، پیشنهاد می‌شود آموزش جدی و باکیفیت را در دستور کار قرار دهید. سرمایه‌گذاری هوشمندانه و آگاهانه، راهی برای رسیدن به آینده‌ای روشن و درخشان است.


آیا تاکنون برای آموزش در حوزه رمز ارزها سرمایه‌گذاری و تلاش کرده‌اید؟ از نظر شما ایجاد یک حساب بیت کوین و سرمایه‌گذاری در این زمینه چه مزایا و معایبی دارد؟ لطفا نظرها و تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر همراهان مجموعه اکس نوین در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.


انتهای خبر

0
0