رمزارز نیوز
1401/04/24
13:00
آیا سقوط ترا (لونا) به معنای پایان راه همه استیبل کوین‌ها است؟

در ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که استیبل‌کوین‌ها قرار است خسته‌کننده، کسل‌کننده و البته ایمن و معقول باشند.… مطالعه مطلب ...

در ابتدا این‌طور به نظر می‌رسید که استیبل‌کوین‌ها قرار است خسته‌کننده، کسل‌کننده و البته ایمن و معقول باشند. البته این احتمالا آن چیزی که ساتوشی ناکوموتو در نظر داشت، نیست. اما استیبل کوین‌ها قصد داشتند به پناهگاهی برای آرامش و به دور از تلاطم رمزارزها تبدیل شوند. در واقع، با پشتوانه‌های متصل به ارزهای فیات، استیبل‌کوین‌ها قرار بود نقش مهمی در امن‌تر کردن ذخیره سرمایه‌گذاران بدون نیاز به نقدینگی کامل ایفا ‌کنند.


به گزارش سایت کوین تلگراف، اما اتفاقات ماه می نشان داد که رمزارزها از ثبات فراری هستند، رمزارز ترا که اکنون با عنوان لوناکلاسیک شناخته می‌شود، تا نزدیکی صفر دلار کاهش یافت و در این مسیر، ۶۰ میلیارد دلار از بین رفت و نابود شد. با استناد به این موضوع، برخی نتیجه می‌گیرند که آزمایش استیبل‌کوین‌ها با شکست مواجه شده است. در این میان، برخی هم می‌گویند که سقوط ترا، عصر جدیدی است که در آن استیبل‌کوین‌ها به عضوی قابل قبول، پذیرفته‌شده و سودمند برای سیستم اقتصادی جهان تبدیل خواهند شد.


آن‌چه اکنون درحال اتفاق افتادن است، جدا شدن راه استیبل‌کوین‌های الگوریتمی است؛ زیرا آنها برپایه‌های ناامنی استوار هستند و برای هدف تعریف‌شده مناسب نیستند. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی توسط معادل ارز فیات پایه پشتیبانی نمی‌شوند. در عوض، آنها قراردادهای هوشمندی را برای ساخت و یا حذف عرضه موجود توکن‌ها برای تعدیل قیمت به کار می‌گیرند.


در مقابل، نوع دیگری از استیبل کوین‌ها وجود دارند که توسط ارز فیات پشتیبانی می‌شود، از جمله تتر (USDT)، بزرگترین استیبل کوین جهان. این استیبل کوین حجم دارایی خود را منتشر و ثبت کرده است تا نشان دهد که به صورت کامل توسط ارزهای فیات ذخیره‌شده پشتیبانی می‌شود. به این ترتیب، ارزش تتر در برابر دلار تقریبا ثابت است.


دومین استیبل کوین بزرگ بازار، یواس‌دی کوین (USDC) است که می‌توان گفت در وظیفه اصلی خود حتی بهتر از تتر عمل کرده است. جرمی آلایر (Jeremy Allaire)، مدیرعامل سیرکل (Circle)، شرکت صادرکننده USDC، در حساب توییتر خود می‌نویسد که این استیبل کوین کاملا با دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌شود.


در نظر داشته باشید که نقش اصلی استیبل‌کوین‌ها را باید صاحبان اصلی ارز فیات، یعنی دولت‌ها ایفا کرده و قوانینی را برای آنها تدوین کنند. البته در این میان، کارهایی هم صورت گرفته است، از جمله اقدامات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که فرمان اجرایی تضمین توسعه مسئولانه دارایی‌های رمزارزی را امضا کرد، یا تصمیم مقامات بریتانیا در اوایل آوریل برای تنظیم مقررات استیبل‌کوین‌ها، و یا تصویب مقررات استیبل‌کوین در پارلمان ژاپن.


در حالت کلی، استیبل‌کوین‌های الگوریتمی اگر به عنوان نوعی از استیبل‌کوین‌ها همچنان باقی بمانند، باید با هشدارهای گسترده‌ای در مورد خطراتی که بر دوش مصرف‌‌کنندگان باقی می‌ماند، ارائه شوند. همچنین، همه استیبل کوین‌ها، از جمله آن‌هایی را که با ارز فیات پشتیبانی می‌شوند، نباید با پروژه سقوط‌کرده ترا مقایسه کرد.


در نهایت، واقعیت این است که مردم باید مراقب دارایی و ثروت خود باشند. محیط‌های غیرمتمرکز همیشه مستلزم آن هستند که افراد از نزدیک و با هوشیاری کامل از دارایی‌های خود محافظت کنند.


انتهای خبر

0
0