بورس پرس
1400/06/04
00:00
دو ضرورت انتقال ۵ درصد سهام به سه نماد اصلی "بورس، کالا و انرژی۳"

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به مصوبه انتقال ۵ درصد سهام سه بورس ، دو ضرورت اصلی را اعلام کرد و گفت: با انتقال ۲۰ درصد سهام، محدودیت تملک ۲.۵ درصدی روزانه کنترل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهدی پارچینی با اشاره به مصوبه اخیر سازمان بورس به سنا گفت: نماد شرکت‌های بورس تهران، بورس کالا و بورس انرژی براساس نوع سهامداری در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این دستهها که از معاملات بالایی برخوردار و نقدشونده‌تر است، نماد اصلی این شرکت‌ها یعنی همان "بورس، کالا و انرژی۳" است.


وی با اشاره به نقدشوندگی پایین در سایر نمادهای این شرکت‌ها افزود: بر همین اساس، شورای‌عالی بورس طی مصوبه‌ای مقرر کرد افزون بر انتقال بخشی از دارایی اشخاص به نماد اصلی بورس ها، سایر نمادها به جز نماد اصلی، تجمیع و در قالب یک نماد تحت‌عنوان دسته نهادهای مالی ایجاد شود. هر کدام از این شرکت‌ها از دو نماد که مربوط به دسته نهادهای مالی و دسته سایر اشخاص خواهد بود، برخوردار می‌شوند.


این مقام مسئول ادامه داد: طبق این مصوبه، پنج درصد از دارایی اشخاص در نمادهای "کبورس، نبورس" به نماد اصلی بورس تهران و نمادهای "اکالا، نکالا، تکالا" به نماد اصلی بورس کالا و نمادهای "انرژی۱، انرژی۲" به نماد اصلی بورس انرژی انتقال ‌می‌یابد. برای نمونه، سهامداری که صد هزار سهم در نماد "کبورس" دارد، ۵ هزار سهم وی به کد شخصی در نماد "بورس" منتقل می‌شود و ۹۵ هزار سهام دیگر به نماد "نبورس" از دسته نهادهای مالی، منتقل می‌شود. در نتیجه مجموع دارایی سهامدار تغییری نخواهد داشت.


پارچینی عنوان کرد: شورای‌عالی بورس سقف ۲۰ درصدی برای انتقال سهام تعیین کرده است. در مرحله نخست، ۵ درصد انتقال مییابد و تا پایان سال و با توجه به شرایط بازار بصورت تدریجی به این میزان تا سقف فوق، افزوده می‌شود. این طرح براساس دو ضرورت اصلی است. نخست، افزایش نقدشوندگی سهامی که نزد نهادهای مالی است و دوم، عمق‌بخشی بیشتر به بازار نماد اصلی. با افزایش تعداد سهام در نماد اصلی، شناوری آن نماد نیز افزایش می‌یابد و سهم روان‌تر معامله خواهد شد. چنانچه انتقال ۲۰ درصدی سهام صورت پذیرد، موضوع محدودیت تملک ۲.۵ درصدی که در ماده ۵۴ قانون بازار تاکید شده بصورت روزانه توسط بورس بررسی و کنترل خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0