بورس پرس
1402/11/14
00:00
پذیرش دو زیرمجموعه "فارس" در بورس و تلاش برای تغییر نگاه تصمیم گیران کلان

برنامه بازدید کانون نهادهای مالی از زیرمجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با پذیرش دو شرکت و چالش اصلی بازار و تلاش برای تغییر نگاه تصمیم گیران کلان از سوی رئیس سازمان بورس همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، آخرین بازدید مسئولان سازمان و ارکان بورس و مدیران بازار سرمایه از شرکت ها به همت کانون نهادهای مالی برگزار شد که به زیرمجموعه های مهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در ماهشهر اختصاص داشت.


در این بازدید مسئولان دو کانون نهادهای مالی و کارگزاران، رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، مدیران و معاونین بورس و فرابورس، کارگزاران، مدیران سبدگردان ها و کارشناسان به همراه مدیران عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، بوعلی سینا، تندگویان، اروند و بندرامام و... حضور داشتند.


براساس این گزارش، رسول سعدی دبیرکل کانون نهادهای مالی بعداز انجام بازدید از دو پترشیمی اروند و تندگویان ( و سپس پتروشیمی های بندرامام و بوعلی سینا) و در جریان برگزاری نشستی، گفت: صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مزیت دار بوده و امید است اجرای طرح های توسعه در این بخشف منجر به افزایش تولید ناخالص، اشتغال زایی، رشد سرمایه گذاری و افزایش صادرات شود.


پذیرش دو پتروشیمی اروند و بندرامام در بورس


مجید عشقی هم بعد از ارایه گزارش هایی از سوی مدیران زیرمحموعه "فارس"، اعلام کرد: برکات این بازدیدها از شرکت ها که از اول سال قبل شروع شده، متعدد بود. چرا که سازگاری در بازار سرمایه بدون توجه به واقعیت ها نخواهد بود و در جریان همین بازدیدها است که می توان با ارزیابی درست تری، نگاه و تصمیم بهتری گرفت.


هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم دیگر فقط مجموعه صنعتی نیست و از سال گذشته به جمع شرکت های مالی و خدمات مالی اضافه شده تا با توجه به محدودیت های بازار پول و ظرفیت های صنعت، قادر به تامین مالی از بازار سرمایه باشد. از مدیران این هلدینگ هم انتظار می رود ضمن فعال کردن تامین سرمایه، ابزارهای جدیدی را تعریف و راه اندازی کنند.


یک به یک شرکت های زیرمجموعه "فارس" نیز منحصر به فرد بوده و باید به فعالان سرمایه، شناخته و معرفی شوند. دو شرکت پتروشیمی اروند و امام نیز در حال پذیرش در بورس بوده و ۳۰ درصد سهام از پتروشیمی بندرامام هم به سهام عدالت اختصاص دارد.


چالش اصلی بازار سرمایه و تلاش برای تغییر نگاه تصمیم گیران کلان


در این میان صنعت مالی بازار سرمایه با وجود ۱۱۰۰ نهاد، رشد قابل توجهی کرده و کاملا" برای تامین مالی و جذب بخش های خصوصی و دولتی، آمادگی دارد ولی نگاه از بیرون بدون کارشناسی دقیق و بخشی باعث خدشه دار شدن اعتماد و آسیب بازار شده است.


به نظر می رسد عواملی هم برای شناسایی شود شرکت ها و صرف هزینه در دیگر جاها، ذره بین برداشته اند که بیشترین ضربه را به بازار وارد کرده اند. بر همین اساس تعاملاتی در جریان بوده تا منجر به تغییر نگاه برای دعوای سود و کمک به افزایش سود شرکت ها شود و مثلا" دو شرکت پتروشیمی تندگویان وجود داشته باشند.


تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی هم به ثبات تصمیمات و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد بستگی دارد که همواره صحبت آن بوده اما چالش هایی مانند صدور دستورالعمل بعد از گذشت ۱۱ ماه و با تاکید بر اجرا از اول سال وجود دارد که در صورت حذف این گونه تهدیدات، بازار سرمایه می تواند نقش بیشتری در تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشد. به طوریکه سهم بازار سرمایه از این هدف در سال جاری با تامین مالی ۴ هزار میلیارد تومانی و انتشار اوراق و افزایش سرمایه تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی ، محقق شده است.


موضوع حاکمیت شرکتی که به نوعی حق الناس بوده باید به همراه پاپداری در گزارشگری و ارایه گزارش های تفصیلی تر در همه شرکت ها مهم تلقی و اجرا شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0