بورس پرس
1401/05/03
00:00
دو دلیل ماندگاری سهامداران با وجود تداوم رکود و پیش بینی زمان رونق بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو دلیل برای ماندگاری سهامداران در بورس گفت: با انباشت تدریجی تقاضا، بورس به عنوان ارزنده‌ترین بازار بعد از رکود کامل بازارهای رقیب، دوباره پررونق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محسن عباسی با اشاره به نگرانی سهامداران از شرایط کم رمق بازار سرمایه و عدم توان رشد به تسنیم گفت: ابهامات اقتصادی و سیاسی به هر حال خود را به بورس نشان می‌دهد. حساسیت این بازار نسبت به سایر بازارها نظیر مسکن و خودرو که تابلوی معاملاتی مشخصی ندارند، بیشتر است.


در بورس نوسانات شدیدتر است و افت و خیزها با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. با این حال نباید فقط سناریوهای بدبینانه را در نظر گرفت. چرا که بازار سرمایه همیشه بین خوش بینی و بدبینی در نوسان است و به هر سمتی که می‌رود اذهان معامله‌گران را هم با موج همسو می‌کند.


دلیل اول لزوم ماندگاری سهامداران در بورس این است از منظر بنیادی قیمت‌های فعلی و احتمالا چند هفته آینده یکی از جذابیت‌ها در بسیاری از سهام است و P/E بازار در محدوده قابل قبولی قرار دارد و بعد از برگزاری مجامع هم شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.


وضعیت فعلی ناشی از سردرگمی صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و فلزات و خودرو و ... در کنار ابهامات سیاسی پیش رو است. در این شرایط عمده تمرکز بازار بر روند کوتاه مدت و اثرات ناشی از اخبار پیرامونی است. اقتصاد بعد از شوک تورمی سنگین، کم کم آماده رفتن به رکود می‌شود. رکودی که باعث به خواب رفتن بازارهایی چون خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت شده و تقاضای مصرفی را روانه خودروهای ارزانتر و خانه های با متراژ کوچکتر کرد.


در ماه‌های آینده رکود معاملات بخش بزرگتری از این دو بازار مشاهده خواهد شد اما بعید است کاهش قیمتی در کار باشد. رکود معاملاتی تا چند فصل ادامه خواهد داشت تا قدرت خریدها تقویت شود.


بورس همواره با یک مرحله تاخیر به شوک‌های تورمی پاسخ می‌دهد و این الگو همواره در بازار تکرار شده است. در شرایط فعلی رفته رفته شاهد انباشت تقاضا خواهیم بود و بورس به عنوان ارزنده‌ترین بازار بعد از رکود کامل بازارهای رقیب دوباره پررونق خواهد شد.


دلیل دوم برای ماندگاری سهامداران در بورس، شرایط تکنیکالی شاخص کل و هم وزن است که با وجود همه ایرادات و کاستی‌های محاسباتی باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه ممکن است نوساناتی تا چند هفته شاهد بود اما پس از اتمام شاخه اصلاحی، بازار روند صعودی مطلوبی را آغاز خواهد کرد. بهتر است سهامداران کمی از نوسانات فاصله بگیرند و دست از بررسی هر روزه بازار و نمادها بردارند.


تلگرام اصلی بورس پرس : http://t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0