بتاسهم
1400/04/18
12:42
میتواند جز گزینه های خوب باشد .این فعال بازار سرمایه بیان داشت: صنعت سیمان نیز با توجه به اینکه محصولاتشان وارد بورس کالا شده‌اند قطعاً می توانند ش...

میتواند جز گزینه های خوب باشد .این فعال بازار سرمایه بیان داشت: صنعت سیمان نیز با توجه به اینکه محصولاتشان وارد بورس کالا شده‌اند قطعا می توانند شرایط بسیار فوق العاده ای را رقم بزنند. از همین رو ما انتظار داریم نمادهای سرود، سشرق، سمازن، سخزر و ساروم گزارشهای خوبی را به بازار منتقل کنند.


وی ضمن تاکید بر اینکه در کل گزارش های بهار گزارش هایی است که موجب می شود P/E ttm


بازار به میانگین نرمال خود یعنی ۱۰واحد برسد، افزود: ما فکر می کنیم باتوجه به این که متاسفانه شرایط تورمی در کشور برقرار است و قیمت ارز در محدوده های فعلی ثابت مانده و بازار اصلاح قابل توجه داشته، گزارش های بهار شرکت ها می تواند شرایط بازار را تثبیت تر کند و P/E ttm را منطقی تر کند و بازار بتواند بستر مناسبی داشته باشد که در همین محدوده ها رشد کند.


روزبه شریعتی به موضوع انتشار مجدد پیش بینی سود شرکت ها و اثرات آن بر بازار نیز اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد پیش بینی ها مبتنی بر سناریو محوری باشد قابل قبول است چرا که نگاه تحلیلی به آن اتفاق می افتد.


وی برای توضیح بهتر با یاداوری یک مثال واقعی به گزارش فملی اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال اگر شرکت فملی با یک بازه قیمتی دلار در محدوده ۲۰هزار تومان تا ۲۷هزار تومان سناریوسازی کند و قیمت مس جهانی را از ۸هزار دلار تا ۱۱هزار دلار پیش بینی کند و جدول تحلیل حساسیت ارائه بدهد این خیلی مهم است. به این صورت سرمایه گذار در میابد چنانچه مس به قیمت ۹۰۰۰هزار دلار و دلار به ۲۶هزار تومان رسید فملی چه سودی را می تواند محقق کند. ولی اگر قرار باشد مانند زمستان سال ۹۹ گزارش‌های این چنینی ارائه بدهد( چون گزارش پیش بینی منتشر شده در زمستان فملی به لحاظ تحلیلی مطلوب نبود) مس در زمستان ۹۹ در محدوده ۹ هزار دلار بود، اما شرکت قیمت جهانی مس را ۷ هزار دلار پیش بینی کرده بود، و نرخ دلار را که در آن زمان حوالی ۲۲ هزار تومان بود، فملی در گزارش خود ۱۹هزارتومان لحاظ کرده بود، به همین دلیل فملی اعلام کرد که شرکت در زمستان تقریبا سودی نخواهد ساخت ولی چیزی که در حقیقت رخ داد با گزارش پیش بینی شرکت بسیار متفاوت بود.


وی گفت: چالش این قضیه این است که شرکتها بخواهند عددهای خیلی پایینی را بصورت قاطعانه به عنوان سود خود اعلام کنند ولی در حقیقت خیلی بهتر از پیش بینی خود عمل کنند که نشان دهند ما بهتر از پیش بینی ها بوده ایم. ولی این اتفاق منجر می‌شود به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران با چشم باز وضعیت را بررسی کنند.



انتهای خبر

0
0