بورس پرس
1402/11/14
01:19
چکیده گزارش مدیران ۴ زیرمجموعه "فارس" با اعلام دو عرضه اولیه سهام

مدیران عامل ۴ پتروشیمی تتدگویان، اروند، بوعلی سینا و بندرامام، چکیده گزارش هایی از عملکرد این زیرمجموعه های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ارایه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مدیران عامل ۴ زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مستقر در ماهشهر شامل پتروشیمی های تتدگویان، اروند، بوعلی سینا و بندرامام در جریان بازدید مسئولان و مدیران بازارسرمایه که به همت کانون نهادهای مالی برگزار شد، چکیده گزارش هایی از عملکرد دادند.


چند آمار از تنها شرکت انحصاری تولید کننده انواع پت و نساجی


براساس این گزارش، رضا قاسمی شهری مدیر عامل "شگویا" با اشاره به اتفاق نادر حضور مسئولان و مدیران بورس و بازار سرمایه در این شرکت، اعلام کرد: پتروشیمی تندگویان تنها شرکت انحصاری تولید کننده انواع پت و نساجی ( نخ صنعتی ) در ایران و تا حدودی منطقه بوده که دارای زنجیره کامل تولید است.


این شرکت دارای ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی است اما به دلیل تحریم به این رقم نرسیده ولی از سال ۹۸ با اقداماتی ظرفیت تولید از ۶۲ به ۸۰ درصد رسیده و ۱۰۰ درصد درآمدها هم محقق شده است. همچنین ضمن ساخت کاتالیست در داخل و بویلیرهای تیتانیوم در زمره صنایع غیر آلاینده قرار گرفته است.


با تولید ۵۲۲ هزار تن از ابتدای سال ۲۳ هزار میلیارد تومان فروش انجام شده و ارزش روز بازار سهام "شگویا" هم ۴۲ هزار میلیارد تومان، پیش بینی سود ۷ هزار میلیارد تومان و بازدهی سهام ۲۹ درصد بوده و تا دو سال آینده نیز هیچ مشکل عملیاتی نخواهد داشت.


پذیرش در بورس استراتژیک ترین شرکت


محمدرضا کریمی مدیرعامل پتروشیمی اروند هم اعلام کرد: این شرکت به دلایلی چون تامین خوراک چند پتروشیمی مانند کارون، غدیر، آبادان و هگمتانه، تولید ۵۰ درصد کل بازار PVC و صادرات ۳۲۰ هزار تن از این محصول، ظرفیت تولید ۲.۷ میلیون تن و فروش ۲.۳ هزار میلیارد تومان و برخورداری از ۱۰۰۰ مشتری، کمک به تولید بیش از ۱۷ صنعت بزرگ، استراتژیک ترین شرکت منطقه محسوب می شود.


کاهش تولید هم به دلیل کاهش خوراک بوده ولی با راه اندازی پتروشیمی بندرامام نوین تا دو سال آینده به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خواهد رسید. با احداث فاز دوم پتروشیمی اروند تا ۳ سال دیگر ۳۰۰ هزار تن به تولید PVC اضافه خواهد شد.


کمبود PVC خاورمیانه هم در حالی ۱.۲ هزار تن بوده که فروش سال گذشته شرکت ۱.۸ هزار میلیارد تومان با سود ۸.۸ هزار میلیارد تومانی بود و با فروش ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری، پیش بینی سود ۸ هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد.


رقیب بازارهای مسکن و ارز


محمد احمدزاده مدیرعامل "سینا" نیز با اشاره به اینکه آمارهایی از این شرکت می تواند منجر به توجه فعالان بازار سرمایه به سهام پتروشیمی بوعلی سینا شود، اعلام کرد: ظرفیت ۷۰ درصدی تولید شرکت از سال ۹۷ به ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد و به حدود ۲ میلیون تن رسیده و محصولات مشتقه سوختی هم شامل تولید روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین و ۴ میلیون لیتر گازوئیل به همراه تامین خوراک پتروشیمی تندگویان است.


سود سال گذشته شرکت هم ۸ هزار میلیارد تومان بوده و انتظار می رود در سال جاری به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. سود دلاری سال گذشته هم نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر شده و با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری تا ۴ سال آینده، پتروشیمی بوعلی سینا جدیدی احداث خواهد شد. همچنین با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری، پروژه شیرین سازی و تولید بنزین از رافینیت هم به بهره برداری خواهد رسید.


درآمد سال جاری هم ۵۵ هزار میلیارد تومان و درآمد ارزی چند سال اخیر هم بالغ بر ۴ میلیارد دلار بود. بنابراین این شرکت به دلیل بازدهی معادل بازدهی دلار می تواند رقیبی برای بازارهای مسکن و ارز باشد.


آمارهای مهم پتروشیمی بندرامام و برنامه عرضه اولیه سهام


سپهدار انصاری نیک مدیرعامل پتروشیمی بندرامام نیز با اشاره به فراهم شدن مقدمات پذیرش در بورس و عرضه اولیه سهام این شرکت با قدمت و تولید ۵۰ و ۳۰ ساله و دارای ظرفیت ۶.۵ میلیون تنی، اعلام کرد: این شرکت بزرگترین تولید کننده سه زنجیره الفین ها، آروماتیک ها و کلر آکال بوده و آمار تولید سال جاری به ۴ تا ۴.۳ میلیون تن محصول خواهد رسید. در ۱۰ ماهه هم ۱.۵ میلیون تن فروش داخلی به ارزش ۵۹.۱ هزار میلیارد تومان و ۸۱۸ هزارتن صادرات به ارزش ۵.۵ میلیون دلار شده است.


سود هر سهم شرکت هم ۳۸۰ تومان و ارزش روز شرکت نیز ۹۴ هزار میلیارد تومان بوده و با تکمیل زنجیره تولید طی چهار سال آینده و با سرمایه ۱.۲ میلیارد دلاری، فروش شرکت با ۱.۱ میلیون تن، یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. علاوه بر این تعداد محصولات تولیدی از ۳۱ به ۴۰ خواهد رسید.


دریاچه نمک ۱.۵ هکتاری با تولید یک میلیون تن و ۲۰ هکتار زمین بعد از مدت ها از بلاتکلیفی خارج شده و ۳ واحد تفکیک تا ۹ میلیون تن میعانات گازی در کنار اسکله راه اندازی شده است. برای تعیین تکلیف دارایی های ملکی در شهر چمران و بعثت نیز مذاکراتی با شرکت ملی صنایع انجام شده و تا ۵ ماه آینده نهایی خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0