کوین ایران
1400/09/20
19:57
معرفی صرافی DYDX – ارز dydx چیست؟

صرافی dydx یک صرافی غیرمتمرکز با امکان معاملات مارجینی در حوزه رمز ارز‌هاست و سرمایه‌هایی از قبیل بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها در آن مبادله می‌شود. اکثر معاملات ما...

صرافی dydx یک صرافی غیرمتمرکز با امکان معاملات مارجینی در حوزه رمز ارز‌هاست و سرمایه‌هایی از قبیل بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزها در آن مبادله می‌شود.


اکثر معاملات مارجینی dYdX در صدر لیست بلاک چین اتریوم قرار دارند. این صرافی به تازگی از لایه دوم پلتفرم خود پرده‌برداری کرده که امکان معاملات سریع و ارزان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


اخیرا بحث درباره dYdX بسیار داغ شده؛ چراکه این صرافی درنهایت جایگزینی غیرمتمرکز با امکان ارائه قراردادهای دائمی (perpetual)، برای صرافی‌هایی مثل BitMex، FTX و Bitfinex است. اما این بحث صرفا پیرامون خدمات صرافی نیست. ایردراپ dydx نیز نقش مهمی در داغ کردن بحث درباره این صرافی دارد. برای بعضی از کاربران ارزش ایردراپ dydx از ۱۰۰هزار دلار عبور کرده است.


اگر برایتان سوال است که آینده dYdX چگونه خواهد بود، در این مقاله با ما همراه باشید تا شرحی مقدماتی درباره پروژه ارز dYdX بدهیم و در نهایت با صرافی dydx ، خدمات و روش استفاده از آن، آشنا شوید.


معرفی صرافی dYdX

صرافی‌های رمز ارزی مثل Coinbase، Binance، Kraken و Houbi همه ساختاری مشابه دارند و جزو صرافی‌های متمرکزی هستند که امکان معامله نقدی (spot) را دراختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ به این معنا که کاربر باید خودش به‌شکل مستقیم به خرید و فروش سرمایه موردنظر بپردازد . اما صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل Uniswap ، Sushi، Curve و ۱inch همان امکانات را بدون وجود یک سیستم متمرکز (واسطه) دراختیار کاربران قرار می‌دهد.


با این حال صرافی‌هایی مثل FTX و Bifinex به شما امکان معاملات مارجینی رمز ارزها در بازار مشتقات را ارائه می‌دهد. ارائه توکن‌های اهرمی نمونه‌ای از خدمات این صرافی‌ها در حوزه معاملات مارجین است. بازار مشتقات، بازار بسیار بزرگی است و دسترسی به آن امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. گردش روزانه ۵۰میلیارد دلاری بازار مشتقات فقط در صرافی Binance گواهی بر این امر است.


اما اگر نخواهید با یک صرافی متمرکز کار کنید، چه مسیری پیش روی شما است؟ اینجاست که صرافی dYdX وارد می‌شود.


ویژگی‌ها و امکانات صرافی dYdX

صرافی dYdX یک صرافی برجسته و غیرمتمرکز در حوزه رمز ارزهاست که بازار مشتقات را با حجم وسیعی از معاملات مارجین و ارائه گزینه perpetual برای تمام افراد، خدمات خود را به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز به بهترین وجه ممکن ارائه می‌دهد. انتخاب این اسم هوشمندانه (dYdX به یادداشت‌های لایب نیتز در حوزه ریاضیات اشاره دارد) امتیاز دیگر آن است. درمجموع این صرافی توانسته جایگاه مناسبی را برای خود در زمینه مبادلات رمز ارزی فراهم کند.


dYdX در سال ۲۰۱۷ توسط یکی از مهندسان سابق تیم صرافی Coinbase، به‌نام Antonio Juliano پایه‌گذاری شد. بلافاصله پس از معرفی dYdX، نظر سرمایه‌گذاران متعدد و قدرتمندی به این پروژه جلب شد و سرمایه ۸۷میلیون دلاری آن به توسعه‌دهندگان dYdX اجازه داد تا پلتفرمی با امکانات وسیع و سطح بالا، ارائه دهند.


نسخه‌های اولیه dYdX امکان معاملات مارجینی با سرمایه محدود در حوزه رمز ارزهای پایه را دراختیار کاربران خود قرار داد. اما اکنون این امکان گسترش یافته و dYdX، قابلیت معاملات مارجینی و perpetual را برای طیف گسترده‌ای از رمز ارزها فعال کرده است. علاوه بر این صرافی dYdX امکان وام‌دهی و خرید اعتباری را برای کاربران خود فراهم کرده و از این طریق توانسته جهان کاملی از مبادلات تجاری را در یک پلتفرم غیرمتمرکز جمع کند.


صرافی dYdX چطور کار می‌کند؟

صرافی‌هایی که در حوزه بازار مشتقات رمز ارزها فعالیت می‌کنند به‌شکل سنتی بر یک ساختار متمرکز بنا می‌شوند تا بتوانند فرآیند اعتباردهی در راستای معاملات مارجین و قراردادهای perpetual را سازمان‌دهی کنند. با این حال قراردادهای هوشمند توانسته‌اند استخرهای نقدینگی، فرآیند وثیقه‌گذاری و اعتباربخشی را به‌شکل غیرمتمرکز و ازطریق پروتکل‌های شناخته‌شده‌ای مثل Uniswap و Sushi مدیریت کنند.


dYdX با استفاده از شیوه تجمعی نقدینگی (crowdsourced liquidity) و ترکیب بهترین تکنولوژی‌های مبادلات مالی غیرمتمرکز توانسته است یک صرافی کاملا قدرتمند و غیرمتمرکز را در حوزه بازار مشتقات ارائه دهد. به عبارتی درعمل وقتی شما وثیقه خود را جهت کسب اعتبار معاملاتی ارائه می‌دهید، نقدینگی موردنظر شما از یک استخر نقدینگی که توسط معامله‌گران دیگر به اشتراک گذاشته شده، به شما داده می‌شود. به همین خاطر نیاز به هیچ سیستم متمرکزی برای تامین اعتبار و سازمان‌دهی فرآیند معاملات نیست.


مراحل اجرای یک قرارداد perpetual در حوزه معاملات رمز ارزی تحت پلتفرم dYdX این‌گونه است:


۱. داشبورد ترید کردن در صرافی dYdX را باز کنید. ( لینک داشبورد )


۲. آن را به کیف پول رمز ارزی خود متصل کنید (می‌توانید از کیف پول رمز ارزی dYdX استفاده کنید).


۳. سرمایه دلخواه خود را وارد صرافی کرده و یکی از انواع را انتخاب کنید.


۴. یک پوزیشن را با یک اهرم دلخواه انتخاب کنید.


dYdX در دو نسخه متفاوت ارائه می‌شود. درواقع این پلتفرم دو تجربه متفاوت از معامله را به کاربران پیشنهاد می‌دهد؛ لایه ۱ (بر روی شبکه Ethereum) و لایه ۲ (بر روی شبکه StarkWare). اکنون نگاهی به تفاوت این دو نسخه از صرافی dYdX می‌اندازیم.


صرافی dYdX در لایه ۱

لایه ۱ dYdX یک صرافی غیرمتمرکز با نقدینگی بالاست که برای معاملات نقدی و مارجین مناسب است. در این لایه شما می‌توانید از اهرم‌ها تا سقف ۵برابری استفاده کنید و جهت ورود به معاملات بیت کوین، اتریوم و یا استیبل کوین‌ها (USDC و DAI) از آن بهره ببرید.


مبالغ وام‌های درخواستی شما تا زمانی که فرآیند وثیقه‌گذاری به‌درستی طی شود، به‌سرعت به کیف پول رمز ارزی شما واریز خواهد شد. در حال حاضر حداقل وثیقه برای دریافت وام ۱۲۵٪ است. به عبارتی شما باید ۲۵درصد بیشتر از مبلغی که می‌خواهید وام بگیرید در صرافی سپرده داشته باشید. این مبلغ اضافه جهت تضمین سرمایه سرمایه‌گذاران است تا اگر شما در معامله خود شکست خوردید و سرمایه خود را از دست دادید، از سرمایه دیگران که در اختیار شما قرار گرفته است، محافظت شود.


علی‌رغم نقدینگی بالای لایه ۱ پلتفرم dYdX، این صرافی قصد دارد در نهایت گزینه معاملات مارجین و نقدی را از خدمات خود حذف کند و تمرکز خود را بر روی قراردادهای perpetual قرار دهد. علاوه بر این چون این نسخه از صرافی بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است، کارمزد تراکنش‌ها و سرعت انجام آن‌ها، وابسته به فعالیت شبکه اتریوم است.


صرافی dYdX در لایه ۲

تا زمانی که پروژه اتریوم ۲ به سرانجام برسد، لایه ۲ dYdX بهترین راه‌حل برای مدیریت حجم بالای تراکنش‌ها در اپلیکیشن dYdX است. به همین خاطر است که صرافی dYdX خدمات اصلی خود را در لایه ۲ ارائه می‌‌دهد. لایه ۲ بسیار سریع است، به‌خاطر ساختار یکپارچه‌ای که دارد فاقد نقص است، به نسبت ارزان‌تر است و کارمزد تراکنش‌ها را همانند صرافی‌های متمرکز (Binance) کسر می‌کند.


لایه ۲ dYdX قراردادهای معاملاتی perpetual را در طیف گسترده‌ای از رمز ارزها، به کاربران ارائه می‌دهد. BTC،ETH،SOL،AAVE، LINK،UNI،SUSHI،MATIC و LTC بعضی از رمز ارزهایی هستند که ارزش آن‌ها در برابر دلار در صرافی dYdX قابل معامله است. در این لایه شما می‌توانید از اهرم‌هایی تا ۲۵برابر استفاده کنید که شرایط جهش‌های بزرگ و کسب سود بیشتر را برایتان فراهم می‌کند. لایه ۲ امکانات دیگری را نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که به شرح زیر است:


تحویل سریع وجوه: این صرافی بلافاصله پس از انتخاب این آپشن، سرمایه موردنظر را دراختیار شما قرار می‌دهد. منتظرنماندن برای تحویل وجوه به معنی معامله با سرعت بالاتر است.


وثیقه‌های USDC: صرافی dYdX صرفا وثیقه‌های USDC را می‌پذیرد و از این طریق سرمایه‌ای امن، پایدار و در دسترس را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.


بدون تمرکز سیستمی: لایه ۲ صرافی dYdX بر روی شبکه StarkWare ساخته شده و به پشتوانه تکنولوژی StarkEx مدیریت می‌شود. استفاده از این تکنولوژی به سازندگان آن اجازه می‌دهد پلتفرمی امن و غیرمتمرکز را جهت انجام معاملات ارائه دهند.


صرافی dydx چیست

dYdX برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه به همه آنچه گفته شد و بحث درباره انواع معاملات و خدماتی که این صرافی ارائه می‌دهد، باز هم یک نکته کلیدی از قلم افتاده است. این نکته بحث درباره مخاطبان و کاربرانی است که از چنین گزینه‌هایی در معاملات خود استفاده می‌کنند. کدام دسته از معامله‌گران رمز ارز از صرافی dYdX استفاده می‌کنند؟ فهم این موضوع ساده نیست؛ چراکه رابط کاربری پلتفرم dYdX بسیار شبیه به پلتفرم Coinbase Pro است.


اگرچه شما می‌توانید در لایه ۱ با ورود به یک معامله ساده نقدی، تراکنش خود را انجام دهید، اما هدف از ساخت چنین مجموعه‌ای معاملات نقدی نیست. این آپشن ابتدا برای تامین یک جریان درآمدی پایدار ارائه شده است، اما به مرور حذف خواهد شد. تیم طراحان dYdX به‌خوبی می‌دانند که معاملات نقدی حوزه رمز ارزها عرصه رقابت میان برندهای بسیار معتبر و شناخته‌شده است. به همین خاطر تمرکز اصلی تیم صرافی dYdX بر روی بازار مشتقات رمز ارزها و قراردادهای perpetual است.


معامله در حوزه بازار مشتقات رمز ارزها معمولا متعلق به معامله‌گران باتجربه‌ای است که در مدتی طولانی توانسته‌اند مهارت لازم در این زمینه را کسب کنند و به عوامل تاثیرگذار در آن مثل ریسک، پاداش و استراتژی‌های گوناگون معامله‌گری مسلط هستند. به عنوان نمونه قراردادهای perpetual بیت کوین شامل عوامل و متغیرهای پیچیده‌ای است که تسلط بر آن‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این عدم توانایی تامین نقدینگی حساب در مواقع ضروری و عدم تشخیص این مواقع ضروری، می‌تواند تمام سرمایه شما را به باد دهد.


پس اگرچه استفاده از صرافی dYdX بهترین گزینه برای معامله‌گران باتجربه است؛ اما به این معنی نیست که شما نباید روش‌های معامله‌گری در بازار مشتقات را یاد بگیرید.



ارز DYDX چیست و به چه کار می‌آید؟

علت موفقیت گسترده صرافی dYdX ارز DYDX و پاداش‌های سخاوتمندانه آن است. کسب پاداش از dYdX آنقدرها که فکر می‌کنید مشکل نیست؛ فقط کافی است تا در پروتکل آن سهیم باشید.


استخر سهام نقدی dYdX

نقدینگی غیرمتمرکز کلید اصلی موفقیت صرافی dYdX است. بدون حضور سرمایه‌گذاران نقدی در یک شبکه غیرمتمرکز، این شبکه توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای صرافی و رقابت با صرافی‌های متمرکز را نخواهد داشت.


برای تشویق سرمایه‌گذاران، dYdX به هرکسی که با وارد کردن USDC اقدام به خرید ارز DYDX کند پاداش می‌دهد. ۲۵میلیون توکن DYDX به عنوان بخشی از پاداش این سرمایه‌گذاری اکنون در دسترس است و این مقدار فقط ۲.۵درصد از کل ذخیره توکن DYDX است.


پس از آنکه مبلغ موردنظر خود را به‌صورت USDC وارد پروتکل کردید، سرمایه خود را در اختیار استخر قرار می‌دهید و stkUSDC دریافت می‌کنید. پس از آن، توکن‌های خود را به‌عنوان توکن فعال انتخاب می‌کنید تا به نقدینگی قابل استفاده استخر اضافه شود. از اینجا به بعد سرمایه شما شروع به کسب DYDX‌های جدید می‌کند و در کارمزد تراکنش‌ها سهیم می‌شوید.


پاداش معاملات dYdX

اگر نمی‌توانید به شکل نقدی سهام dYdX را بخرید، راه دیگری نیز برای کسب توکن‌های DYDX وجود دارد. شما می‌توانید با معامله کردن در پلتفرم غیرمتمرکز dYdX صاحب توکن‌های DYDX شوید.


همزمان که مشغول معامله هستید از مجموع ۲۵۰میلیون توکن DYDX قدری به شما تعلق می‌گیرد. این تعداد معادل ۲۵درصد کل ذخیره توکنی dYdX است که دراختیار کاربران این پلتفرم قرار می‌گیرد.


تخفیف کارمزد معاملات در صرافی dydx

اگر در dYdX معامله می‌کنید، پس‌اندازکردن بخشی از کارمزد معاملات ضرری ندارد. نه‌تنها این مقدار در طولانی‌مدت باعث افزایش توان معاملاتی شما می‌گردد، بلکه درواقع این تخفیف را هم می‌توانید جزو پاداش‌های خود محسوب کنید.


برای استفاده از تخفیف کارمزد معاملات، باید مقداری توکن DYDX در کیف پول رمز ارزی خود داشته باشید. این تخفیف از ۳ تا ۵۰درصد متغیر است و تخفیف ۵۰درصدی متعلق به دارندگان بزرگ ارز DYDX است.


ارز DYDX به عنوان حق مدیریت

این بخش شاید به‌طور مستقیم منجر به کسب پاداش نشود، اما می‌تواند درنهایت چنین منافعی را برای شما به ارمغان آورد. توکن DYDX برای مدیریت مسائل اساسی پروتکل نیز کاربرد دارد. به عبارتی شما می‌توانید با داشتن این توکن به روندهایی که در آخر به نفع‌تان است رای دهید و از این طریق در یک پاداش غیرمستقیم سهیم شوید یا از شکل‌گیری روندهایی که متناسب با منافع شما نیست با رای منفی خود جلوگیری کنید.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ ، ۲ و ۳


انتهای خبر

0
0