بورس پرس
1402/03/08
00:00
تولید ۴ محصول جدید و اتوبوس برقی زیرمجموعه ایران خودرو و مذاکره صادرات

رییس هیات مدیره ایران خودرو دیزل از زمان رونمایی ۴ محصول جدید و تولید اتوبوس‌های برقی خبر داد که برای صادرات مذاکراتی با روسیه انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احمد میررفیع با اشاره به شکستن رکورد ۶۴ ساله تولید در سال جاری به ایلنا اعلام کرد: رشد تولید از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه قبل رشد دو برابری داشت و نسبت به سال ۹۹ به ۱۰ برابر رسید. سود عملیاتی سال گذشته ۸.۵ هزار میلیارد تومان شد که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۲ هزار میلیارد تومان بود. ا


ارزش روز بازار شرکت سال ۹۹ حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده و امروز به ۴۹ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش دلاری شرکت هم در سال ۸۰ حدود ۸۱ میلیون دلار بود که امروز به ۹۷۸ میلیون دلا رسیده است. طبق آمارهای وزارت راه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ به ۱۰۰ هزار ناوگان جدید نیاز وجود داشت اما ۶۶ هزار خودرو تولید شد و به همین دلیل صیفی‌جات در شهری مانند شیراز کامیونی برای حمل ندارد و فاسد می‌شود و همین کمبود خودرو و عدم تولید در طول سال های گذشته مشکلاتی برای دولت ایجاد کرد.


برنامه ای برای تغییر تولید خودروی نارنجی وجود دارد. هر چند این کامیون حفظ شده اما در باطن تغییرات زیادی داشت و طی این سال ها استانداردها به آن اضافه شده است. البته مهر سال آینده از ۴ محصول جدید رونمایی خواهیم داشت و در این باره با شرکت‌های بزرگ مذاکراتی صورت گرفته است.برای تولید اتوبوس‌های برقی و صادرات آن مذاکراتی صورت گرفته است. در بخش اتوبوس درون شهری به تولید قابل توجه رسیده و اتوبوس برقی با تولید رسید و تاییدیه‌ها و مجوزها را دریافت کرد و به تولید ۲۰۰۰ دستگاه می‌رسد.


اتوبوس‌های برقی در ایران هنوز به تولید انبوه نرسیده اما آمادگی تولید انبوه دارد. تقاضای صادراتی بسیار زیادی دارد و کشورهای منطقه از جمله روسیه متقاضی این محصول هستند اما چون در داخل به تولید انبوه نرسیده نمی‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد. مذاکراتی با چند کشور برای صادرات انجام شده است.


با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیت همکاری نداشته باشد وارد قرارداد خواهیم شد. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوان قطعات تامین کرد. مخالفتی با واردات کامیون و خودروها وجود ندارد بلکه مخالفت با واردات خودرو دست دوم است و از واردات ناوگان نو استقبال می‌شود.


خودرو های دست دوم عمر خود را کرده و امکان ارائه خدمات پس از فروش ندارند. به طوری که اگر شیشه این کامیون‌ها بشکند خریدار نمی‌تواند آن را تعویض کند. اگر ارز واردات این خودروها را به تولید داخل اختصاص می دادند تولید داخلی افزایش پیدا می‌کرد و اشتغال هم بیشتر می‌شد. ایران‌خودرو دیزل بعد از ۱۲ سال به تقسیم سود رسیده که برای تعیین سود باید منتظر برگزاری مجمع و تصمیم سهامداران ماند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0