پارسی بورس
1400/09/01
22:20
شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه‌محوری است که به زودی در فرابورس به صورت پذیره‌نویسی عرضه خواهد شد و سهام آن در دسترس عموم مردم قرار ...

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه‌محوری است که به زودی در فرابورس به صورت پذیره‌نویسی عرضه خواهد شد و سهام آن در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد


قرار است که پذیره‌نویسی این شرکت از روز سه‌شنبه مورخ ۲ آذر ۱۴۰۰ به مدت ۱۵ روز انجام شود و تمامی افراد امکان خرید سهام این شرکت را دارند.


بدین ترتیب ۱۵ درصد از سهام این شرکت که بالغ بر ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم می‌شود، با قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان به فروش خواهد رسید.


حال سوال این است که آیا سهام این شرکت با قیمت اعلام شده ارزش خرید دارد یا خیر؟


با نگاهی به پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت می‌توانیم NAV آن را محاسبه کنیم. تجلی هم‌اکنون در پرتفوی بورسی خود سهام شرکت‌های مطرحی مانند کگهر، کگل، کچاد، فولاد، ارفع و... را دارد که ارزش روز آن‌ها بالغ بر ۲۹۳۹ میلیارد تومان است.


این شرکت به دلیل پروژه محور بودن، در پرتفوی غیربورسی خود نیز شرکت‌هایی را دارد که در غالب پروژه درحال پیشرفت هستند. مجموع بهای تمام شده این پروژه‌ها برای تجلی حدود ۲۰۰۴ میلیارد تومان بوده و اگر فرض کنیم که به دلیل ریزش بازار طی مدت اخیر، ارزش این شرکت‌ها نیز به همان اندازه بهای تمام شده مانده باشد، هم اکنون ارزش روز پرتفوی تجلی عددی بالغ بر ۴۹۴۳ میلیارد تومان خواهد بود.


البته لازم به ذکر است بنا به اطلاعاتی که در مراسم معارفه این شرکت ارائه شده، مدیران شرکت مدعی هستند که پروژه‌هایی که سال گذشته در دستور کار شرکت قرار گرفته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و به همین علت ارزش پورتفوی غیربورسی شرکت را باید به مراتب بالاتر بهای تمام‌شده آن در نظر گرفت. تحقیق این موضوع نیاز به اطلاعات کامل‌تری دارد که با ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه قابل بررسی خواهد بود.


ضمنا در این جلسه به این موضوع اشاره شد که شرکت قصد واگذاری شرکت‌ها بعد از تکمیل پروژه را ندارد و مالکیت آن را حفظ خواهد کرد. موضوعی که می‌تواند حاشیه سود شرکت اصلی را در سال‌های آینده به شدت افزایش دهد.


یکی از نقاط تمایز تجلی در نحوه افزایش سرمایه آن است به طوری که پذیره نویسی ۱۵ درصدی آن عملا بخشی از افزایش سرمایه سنگین ۶۲۰ هزار درصدی است که با توجه به ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی، سرمایه‌ای بالغ بر ۹۳۰ میلیارد تومان را وارد شرکت خواهد کرد.


بنابراین NAV شرکت تجلی در زمان عرضه و با فرض عدم تغییر ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن با اعداد محاسبه شده، ۵۸۷۳ میلیارد تومان خواهد بود.


با توجه به ارزش ۶۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت در زمان پذیره نویسی، نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV) برابر با ۱۰۵ درصد است که از قیمت بیشتر نسبت به خالص ارزش دارایی‌های شرکت حکایت دارد.


یکی از دلایلی که تجلی را برای خرید ارزشمند می‌کند، ترکیب سهامداران عمده و تیم مدیریتی قدرتمندی است که سابقه خوبی در ذهن فعالان بازار سرمایه و همچنین این صنعت دارد.


بخش عمده افزایش سرمایه اخیر توسط شرکت‌های معدنی مطرح کشور اتفاق می‌افتد که ۱۷ درصد آن توسط شرکت چادرملو، ۱۷ درصد توسط گل گهر و همچنین ۵۱ درصد آن نیز توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات تامین می‌شود.


در کنار این عامل، به دلیل پروژه‌محور بودن شرکت تجلی، هر زمان که پیشرفتی در پروژه‌های این شرکت انجام شود، ارزش شرکت نیز افزایش می‌یابد که با توجه به ورود سرمایه به شرکت این اتفاق با سرعت خوبی انجام خواهد شد.


شرکت‌هایی که تجلی آن‌ها را به صورت پروژه‌ای انجام می‌دهد، متعلق به خود شرکت است و به نتیجه رسیدن هرکدام از آن‌ها می‌تواند تجلی را به سودآوری قابل توجهی برساند.


بنابراین به نظر می‌رسد که با وجود قیمت بالای پذیره‌نویسی، آینده درخشانی در انتظار این شرکت است و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند با سوددهی قابل توجهی در میان‌مدت و بلندمدت همراه باشد.



انتهای خبر

0
0