بورس۲۴
1403/04/19
09:46
نحوه محاسبه ۱۰ درصد سود خریداران حق تقدم «تجلی» اعلام شد

توضیحات مفید مرتضی علی اکبری درباره خالص ارزش دارایی ها ، محاسبه سود ناشی از خرید حق تقدم و آخرین وضعیت پروژه ها

بورس۲۴ : مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از فاصله حدود ۲۵ تومانی قیمت حق تقدم استفاده نشده شرکت در تابلوی فرابورس با قیمت سهم اصلی خبر داد .


مرتضی علی اکبری با بیان این که سرمایه گذارانی که این روزها حق تقدم شرکت «تجلی» را در نرخ های حدود ۱۲۰ تومان بخرند ، در واقع سهام «تجلی» را حدود ۲۵ تومان پایین تر خریداری کرده اند ، افزود : به این صورت که الان قیمت سهام در تابلوی فرابورس حدود ۲۵۰ تومان است و کسی که حق تقدم استفاده نشده را در قیمت حدود ۱۲۰ تومان تا ۱۲۵ می خرد ظرف ۴۸ ساعت هم باید به ازای هر حق تقدم ۱۰۰ تومان بابت نرخ اسمی سهم پرداخت نماید.دارنده حق تقدم در یک ماه آینده که سرمایه جدید ثبت شود صاحب یک سهم ۲۵۰ تومانی خواهد شد.در واقع با این فرض که سهم رشد نکند خریدار حق تقدم به ازای هر سهم حدود ۲۵ تا ۳۰ تومان یعنی حدود ۱۰ درصد سود می کند .


وی در برابر این سوال که شائبه هایی در خصوص روند ثبت سرمایه جدید وجود دارد و از جمله این که شاید این پروسه بیشتر از سه ماه به طول بینجامد ، تصریح کرد : سهامداران قدیمی ما می دانند که این گونه امور در «تجلی» به سرعت انجام می شود و در این خصوص شرکت «تجلی» رزومه مثبتی دارد .


«تجلی» ؛ صاحب ۱۲ پروژه و ۲۴ محدوده معدنی در حوزه‌های مختلف و برآورد خالص ارزش دارایی ها


مدیرعامل «تجلی» در برابر این سوال که سهامداران در خصوص خالص ارزش دارایی های سهم سوال دارند ، خاطر نشان کرد : در خصوص محاسبه NAV شرکت باید به چند نکته توجه شود.«تجلی» زمانی که وارد بورس شد با سرمایه ۶ هزارو دویست میلیارد تومان ۵ پروژه داشت و امروز صاحب ۱۲ پروژه و ۲۴ محدوده معدنی در حوزه های متعددی ، از جمله مس، طلا و عناصر نادر خاکی است.نکته دیگر، تاریخ بهره برداری پروژه ها و موضوع دیگر، درصد پیشرفت پروژه ها است. «تجلی» در سال ۱۴۰۳ پروژه کلاف را در فولاد سرمد وارد مدار می کند.طبق اعلام مدیران شرکت فولاد سرمد در مجمع اخیر حاشیه سود کلاف ۱۶ درصد است در صورتی که حاشیه سود میلگرد که قبلا به جای کلاف تولید می کرد ۵ تا ۶ درصد بود.در صورتی که شرکت به ظرفیت کامل کلاف برسد می توان تصور کرد که چیزی حدود ۷۰ درصد در سال ۱۴۰۳ به EPS شرکت «تجلی» اضافه خواهد شد و در سال ۱۴۰۴ هم کنسانتره فولاد شرق وارد مدار می‌شود و به سوددهی می رسد. این بنابر محاسباتی است که توسط شرکت های سبدگردان و بازار گردان انجام شده است .


NAN محتاطانه


وی افزود : در واقع در بدترین حالت یا با محتاطانه ترین وضعیت، NAV شرکت «تجلی» را می توان بین عدد ۴۰۰ تا ۴۷۰ تومان محاسبه کرد، اما در صورتی که جسورانه تر به سهم «تجلی» نگاه شود، اعداد بالای ۵۵۰ تومان را می توان برای NAV «تجلی» در نظر گرفت، ضمن این که پروژه هایی که کارشناسی شده و وارد شرکت شده ، با دلار ۲۱-۱۸ هزار تومان بوده ، الان قیمت دلار سه برابر شده و پروژه های دیگری هم به مجموعه اضافه شده و این پروژه ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند، همچنین حدود ۲۵ معدن به شرکت افزوده شده و از طرفی چند معدن شرکت، پروانه بهره برداری دریافت کرده اند که همه این موارد در NAV تاثیر گذار است که تا کنون لحاظ نشده است.


تجلی: تنها مجموعه دارای مجوز در حوزه معادن عناصر نادر خاکی


شایان ذکر است ،«تجلی» اولین و بزرگترین شرکت پروژه محور بازار سرمایه است که توسط غول های معدنی فلزی کشوری یعنی ومعادن، کگل و کچاد تشکیل شده است. تولید در یکی از مهم ترین پروژه های شرکت یعنی تولید کلاف در فولاد سرمد ابرکوه در تیرماه ۱۴۰۳ راه اندازی می شود .


پروژه های بزرگی در دل این شرکت در حال پیشبرد است، طرح های توسعه ای نظیر مس و طلای جانجا، فولاد سرمد ابرکوه، گندله سازی صباامید غرب خاورمیانه، فولاد خراسان و کردستان، معادن عناصر نادر خاکی و ... که بهره برداری از آن ها پتانسیل رشد و سودآوری بالایی به «تجلی» می بخشد .


در زمان ورود به بورس، «تجلی» تنها ۵ پروژه داشت. امروز سبد پروژه های این هلیدنگ پروژه محور از ۱۲ پروژه به همراه ۲۴ معدن در حوزه های مس، طلا، لیتیوم و دیگر عناصر کمیاب خاکی تشکیل شده که گویای سرعت رشد بالای شرکت است. مالیکت «تجلی» بر معادن عناصر نادر خاکی مزیت رقابتی ویژه ای به این شرکت بخشیده به طوریکه تنها مجموعه دارای مجوز در این حوزه است .


پتانسیل چندین برابر شدن ارزش سهم «تجلی»


سهام شرکت در ابتدای دوره ۱۴۰۲ به قیمت ۱۳۰ تومان معامله می شد. این روزها هر برگه سهم به قیمت حدود۲۵۰ تومان رسیده و این یعنی سود سرمایه ای معادل با ۹۶درصد که تقریبا ۲ برابر تورم محیط اقتصادی بوده است. با شروع بهره برداری از پروژه های شرکت، روند سودآوری و افزایش ارزش سبد پروژه های «تجلی» شروع شده و ارزش این مجموعه چندین برابر خواهد شد؛ بنابراین قیمت های فعلی برای این سهم در قیاس با پتانسیل های نهفته در دل شرکت فاصله زیادی دارد.


انتهای خبر

0
0