فارس نیوز
1402/10/13
14:52
کاهش ۳۴۹۰ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۴۹۰ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز چهارشنبه در یک روند رو به کاهش قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن ۳۴۹۰ واحد به رقم ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۷۶ واحد رسید.


همچنین شاخص هموزن امروز با افزایش ۷۹۸ واحد به رقم ۷۵۶ هزار و ۷۴۴ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۷ میلیون و ۵۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۷.۴ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۶۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۰.۱۶ درصد کاهش یافت این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۱۱ درصد افزایش یافت، شاخص آزاد شناور ۰.۱۶ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۲۷ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۳ صدم درصد کاهش یافت.


امروز نمادهای مخابرات ایران، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، چادرملو، پالایش نفت بندرعباس، گل‌گهر و پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.


در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۲۵ واحد کاهش به رقم ۲۶ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به یک میلیون و ۴۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.


ارزش بازار پایه فرابورس ۳۸۷ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۴.۵ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۲۱ هزار معامله و به ارزش ۱۸ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس ایران امروز به اندازه یک دهم درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۳۹ درصد افزایش یافتند. شاخص بازار اول فرابورس ۰.۱۷ درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم فرابورس ۰.۱۸ درصد کاهش یافت.


امروز نمادهای مس سرچشمه و بیمه سامان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، آریا ساسول، مالی سپهر صادرات، بهمن دیزل و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.


به گزارش فارس، امروز گودرزی مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد تا پایان سال ۵ شرکت جدید به روش عرضه اولیه وارد بورس می‌شوند که ارزش سهامی که توسط این شرکت‌ها ارائه خواهد شد به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.


وی گفت: صندوقهای خصوصی PE و جسورانه برای تامین مالی به عنوان محرک رشد و توسعه به شمار می‌روند و شرکتهای بورسی در قالب شرکت‌های سهام عام پروژه می‌توانند از بورس تامین مالی برای اجرای پروژه‌های خود اقدام کنند.


یکی از ماموریت‌های بورس تهران تامین مالی برای شرکت‌ها از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه عرضه اولیه و چشم‌پوشی از حق‌تقدم‌ها است و همچنین شرکت‌های بورسی با دریافت رتبه اعتباری می‌توانند از طریق بازار سرمایه اقدام به جمع‌آوری نقدینگی کنند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0