سنا
1401/03/20
10:54
مروری بر خبرهای اختصاصی "سنا" در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

ابزاری نو برای روزهای منفی بازار؛ امکان استفاده حقوقی‌ها از مرابحه سهام فراهم شد


رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی با بیان اینکه تاکنون ابزاری تخصصی برای تامین مالی شرکت‌ها برای خرید سهام از بازار سرمایه وجود نداشت، گفت: با وجود ابزارهای عمومی چون ابزار اجاره و اجاره سهام، موضوع تامین مالی شرکت‌ها و خرید سهام از بازار سرمایه از طریق آنها بسیار سخت و نیازمند الزاماتی بود. بنابراین، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاح دستورالعمل مرابحه، امکان استفاده از مرابحه سهام توسط شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه را فراهم کرد. به گفته مرتضی چشان، ابزار مرابحه سهام، ابزاری جدید در راستای تامین مالی شرکت‌ها جهت خرید سهام از بازار سرمایه، کاهش زمان تامین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تخصصی‌تر شدن ابزارهای تامین مالی و همچنین توسعه بازار است. این ابزار می‌تواند در روزهای منفی بازار نقشی پررنگی در تقویت بخش خرید ایفا کند.


مشاهده کل خبر


حذف ارز ترجیحی، اقدامی مثبت برای فعالیت شرکت های بورسی


رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تبعات استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی خسران سه ساله ای بود که در کشور حاکم شد و ضرر و زیان استفاده از این ارز در اقتصاد کشور بیش از منافع آن بود. محمد لاهوتی با بیان اینکه از روز نخست مشخص بود که به کارگیری این سیاست از هر جنبه ای جزو تصمیمات اشتباه خواهد بود، ادامه داد: با وجود همه تذکرهای ارائه شده از سوی فعالان اقتصادی، دولتمردان توجهی به صحبت های مطرح شده نداشتند و با قدرت تمام نسبت به استفاده از این ارز در کشور پایبند بودند.


مشاهده کل خبر


قطعی برق واحدهای تولیدی از چند روز آینده: خاموشی صنایع با اعلام قبلی انجام می‌شود


قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: طبق صحبت‌های انجام شده برنامه‌هایی برای قطعی برق واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده اما هنوز جدول زمان‌بندی آن را در اختیار ما قرار ندادند. آرمان خالقی افزود: از چند روز آینده قطعی برق در واحدهای تولیدی آغاز می‌شود و واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ تحت شعاع این معضل قرار می‌گیرند.


مشاهده کل خبر


تاثیرپذیری متفاوت شرکت‌های بورسی از حذف ارز ترجیحی


دبیرکل خانه صنعت و معدن استان تهران به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این اقدام از جمله اتفاقات مثبتی بود که از سوی دولت فعلی به طور جد پیگیری شد و به مرحله اجرا رسید. علیرضا میربلوک فاصله بین قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد را معضل فعلی اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: اکنون فاصله بین نرخ ارز نیمایی با نرخ آزاد حدود هفت هزار تومان شده است که این موضوع می‌تواند به مرور با مشکلاتی در کشور همراه شود، در حالی که انجام هر چه سریعتر واقعی کردن قیمت‌ها به طور حتم با منافعی در کشور همراه خواهد شد.


مشاهده کل خبر


تنظیم نرخ سود: نکته طلایی و موثر در حفظ جذابیت «بازار سهام» دربرابر «اوراق ارزی»


به گفته نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز، عمیق شدن بازار بدهی یا بازار اوراق یا حتی سپرده‌های بانکی به خودی خود عامل منفی نیست، زیرا آنها بسترهایی برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی به شمار می‌روند. اما نکته حائز اهمیت این است که بخش ارزی در بازار سرمایه باید تقویت شود تا ریسک چالش‌های احتمالی که می‌تواند اوراق ارزی برای بازار سرمایه داشته باشد، به حداقل برسد. همچنین، بانک مرکزی علمیات بازار باز را به نحوی در اوراق ارزی اجرا کند تا نرخ سود این اوراق به صورت معقول و منطقی در نسبت بازار سرمایه نرخ‌گذاری شود و کاهش جذابیت نرخ‌ها در بازار سهام را در پی نداشته باشد.


مشاهده کل خبر


ثبات اقتصاد و بازار سرمایه با اصلاح ارز ترجیحی


به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با پایان دادن ارز ترجیحی می‌توان امیدوار باشیم که رفته رفته با واقعی شدن شاخص‌های اقتصادی و کاستن از تاثیرگذاری تصمیمات سیاسی بر اقتصاد به سمت ثبات در بازار سرمایه حرکت کنیم. خلیل بهروزی‌فر به تاثیر بازار سرمایه از ساماندهی ارز ترجیحی پرداخت و اظهار داشت: به طور حتم اولین آورده این اقدام برای صنایع مختلف و به ویژه صنایع بورسی افزایش بهره‌وری خواهد بود. با پایان یافتن ارز ترجیحی صنایع مجبور هستند در فضایی پایاپای به رقابت با یکدیگر بپردازند.


مشاهده کل خبر


ترمز نوسانات اخیر معاملات بورس کجا کشیده می‌شود؟


به گفته دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران، نوسان فعلی معاملات بورس ناشی از عوامل چندگانه است که اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در این مساله، به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار و نگرانی ناشی از افزایش تورم در پی رشد بورس برمی‌گردد. علی سامانی فرد به نوسان اخیر ایجاد شده در بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: مساله نخست تاثیرگذار در نوسان ایجاد شده در بازار بحث مربوط به توافق در مذاکرات و نیز تصمیمات دولت در کنترل تورم است.


مشاهده کل خبر


سندباکس بازار سرمایه، فرآیندی برای تسریع در همگام‌سازی قوانین با ایده‌های نوآورانه


به گفته مدیرعامل مرکز مالی ایران، سندباکس محیطی برای آزمون فناوری‌ها، محصولات، خدمات یا رویکردهای نوآورانه‌ای فراهم می‌کند که این ایده‌ها به طور کامل با چارچوب قانونی و نظارتی موجود مطابقت ندارند و شرایط اجرای این ایده‌ها را در یک محیط واقعی و برای مدتی محدود امکان‌پذیر می‌سازد. سجاد موحد افزود: سندباکس محیطی برای آزمون فناوری‌ها، محصولات، خدمات یا رویکردهای نوآورانه‌ای فراهم می‌کند که این ایده‌ها به طور کامل با چارچوب قانونی و نظارتی موجود مطابقت ندارند و شرایط اجرای این ایده‌ها را در یک محیط واقعی و برای مدتی محدود امکان‌پذیر می‌سازد.


مشاهده کل خبر


سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک


یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه از بهمن ماه سال گذشته تا اواسط و همچنین اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده، گفت: پس از افت یک سال و نیم، بازار سرمایه طی ۴ ماه و نیم گذشته رشد خوبی را تجربه کرد و این امر باعث افزایش قیمت اکثر شرکت‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد شد. علیرضا کدیور با اشاره به اینکه همزمان با رشد بازار سرمایه، شاخص بورس حدود ۳۳ درصد و شاخص هم وزن حدود هم ۴۲ درصد رشد کرد، افزود: شاخص بورس رشد قابل توجه و اصلاح نسبتا سریعی را پس از افت سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به همراه داشت.


مشاهده کل خبر





محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0