بورس۲۴
1402/09/05
11:07
نکاتی درباره پاکشو

بورس ۲۴: وضعیت بی سابقه بازار سرمایه در سه سال گذشته و رکود طولانی آن در ذهن تمامی فعالین اقتصادی ثبت شده است. با افت روزافزون شاخصه های مهم سنجش سلامت بورس، نظیر حجم و ارزش معاملات ، شاخص کل و هم‌وزن و... تابلوی معاملات بازار روز به روز کسل کننده تر می شد. در این بین برخی شرکت ها با انتشار اختیار فروش تبعی یا همان گواهی بیمه سهام تصمیم به حمایت از سهام خود گرفتند.

بورس۲۴ : وضعیت بی سابقه بازار سرمایه در سه سال گذشته و رکود طولانی آن در ذهن تمامی فعالان اقتصادی ثبت شده است.


با افت روزافزون شاخصه های مهم سنجش سلامت بورس، نظیر حجم و ارزش معاملات ، شاخص کل و هم‌وزن و... تابلوی معاملات بازار روز به روز کسل کننده تر می شد. در این بین برخی شرکت ها با انتشار اختیار فروش تبعی یا همان گواهی بیمه سهام تصمیم به حمایت از سهام خود گرفتند.


در این اوراق شخص ناشر متعهد می‌شود سهام را در سررسید به قیمت اعمال تعیین شده از خریدار اوراق اختیار فروش،خریداری نماید یا مابه التفاوت قیمت روز و قیمت اعمال را به دارنده آن پرداخت نماید.


بررسی بورس۲۴ نشان می‌دهد که؛ گروه صنعتی "پاکشو" در این زمینه عملکرد درخشانی را از خود به نمایش گذاشته ؛ بدین صورت که گروه صنعتی گلرنگ به عنوان سهامدار عمده و ناشر این اوراق از نقطه نظر تعداد ، زمان، مبلغ حمایت و درصد بازدهی گواهی های حق بیمه ، کارنامه ممتاز و بی سابقه ای را ثبت کرده است.


ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که در آبان ماه ۱۴۰۰ ، سهامدار عمده و‌ناشر این اوراق ، با هدف حمایت از سهامداران ، اقدام به انتشار ۱.۷ میلیارد عدد گواهی بیمه سهام یا همان اوراق اختیار فروش تبعی با ارزش سررسید ۱.۰۰۰ تومان و دوره سررسید ۲۴ ماهه یعنی تا پایان آبان ۱۴۰۲ کرد.


این اقدام مثبت شرکت با استقبال بی‌نظیر سهامداران مواجه شد و بیش از ۱.۶ میلیارد از گواهی‌های بیمه سهام توسط مالکان شرکت خریداری شد.


شایان ذکر است که، هم اکنون هر برگه سهم پاکشو در بازار سرمایه ۶۷۰ تومان معامله می‌شود ؛ یعنی عملا سهامداران می توانند سهام خود را ۵۰درصد بالاتر از قیمت تابلو بفروش برسانند.



گفتنی است که ؛ چنین آمار و ارقامی از نقطه نظر حجم انتشار در تاریخ بازار سرمایه بی سابقه بوده است ؛ برای مثال عملکرد بانک صادرات در این زمینه بر مبنای فروش ۵ میلیارد گواهی اختیار فروش برنامه ریزی شده بود ، حال آنکه فقط ۳۱۷ میلیون از این گواهی ها مورد استقبال سهامداران قرار گرفت که در قیاس با اعداد مربوط به "پاکشو" واقعا ناچیز است.



نقطه مثبت این اقدام سهامدار عمده آن بوده که در شرایطی که بسیاری از شرکت های فعال در بازار سرمایه کمتر از نیم درصد سهام شرکت را بیمه کردند ، گروه صنعتی "پاکشو" اقدام به انتشار گواهی اختیار فروش تبعی به میزان بیش از ۳.۵درصد سهام کل شرکت کرده است.


برای درک بهتر این موضوع باید گفت که؛ پس از مجموعه "پاکشو" ، نماد دیگری با بیشترین نسبت گواهی بیمه سهام به کل سهام شرکت داشته ، آن هم با عددی کمتر از ۱ برگ برنده!!


این حمایت بی سابقه از سهامداران در نماد "پاکشو" آنجایی بیشتر می‌شود که بر اساس محاسبات در‌می‌یابیم که حدود ۶۰درصد از سهام شناور مجموعه بیمه شده است ؛ مفهوم این عدد آن است که بر خلاف سایر نماد ها که کمتر از ۱۰درصد سهام شناورشان گواهی بیمه سهام منتشر کردند و طیف کثیری از سهامداران آنها نتوانستند؛ از این اقدام حمایتی برخوردار شوند ، بسیاری از سهامداران خرد "پاکشو" فرصت استفاده از این رویداد مثبت حمایتی در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری‌شان را داشته اند.


باید اذعان داشت که، طولانی‌ترین بازه زمانی گواهی های بیمه سهام ( از زمان خرید تا سررسید ) مربوط به نماد "پاکشو" است. بررسی‌های آماری نشان دهنده آن است که حداکثر مدت زمان گارانتی قیمت سهام در بازار سرمایه پس از نماد پاکشو با بازده ۱ سال و نیم بوده ؛ حال آنکه سرمایه سهامداران "پاکشو" به مدت ۲ سال تضمین شده است.


نکته حائز اهمیت آن است که طی این مدت ۲ ساله ، بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال حمایت مالی از نماد "پاکشو" صورت گرفته است، رقمی که به هیچ وجه قابل مقایسه با طرح های مشابه مثلا طرح سازمان بورس (طرح سهامیار برای سهامداران خرد زیر ۱۰۰ میلیون تومان) با نهایت حمایت مالی ۶.۴ میلیارد تومانی نیست.



توجه فرمائید که، از نقطه نظر بازدهی نیز گواهی های اختیار فروش تبعی نماد "پاکشو" توانسته با ثبت بازدهی سالانه بیش از ۲۸درصد ، بازار های بدون ریسک موازی نظیر سپرده های بانکی ( سالانه ۱۸درصد در زمان انتشار ) و یا صندوق های سرمایه گذاری ( سالانه ۲۰-۲۱درصد در زمان انتشار ) را پشت سر بگذارد و از این حیث حسرتی برای سهامداران باقی نگذاشته است.


انتهای خبر

0
0