بورس نیوز
1402/10/15
18:41
جمعه بازار بورس - شماره ۱۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۲

روزی نیست که رسانه‌های بورسی و کانال‌های تحلیلی، از ارزندگی سهام خبر به خورد ملت ندهند؛ شاید هم حق دارند؛ همه چیز از شیر خر تا جان آدمیزاد سرسام آور گران شده و بازار سهام تنها بازاری است که اگر یک روز سبز شود، دو روز سرخ به تن می‌کند تا یادمان نرود انگار این بازار قرار نیست به سهامدار سود برساند!

به گزارش میرزاقلمدون بورس نیوز، در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با افت بیش از ۲۲ هزار واحدی، در حالی بازدهی منفی یک درصدی برای سرمایه‌گذاران داشت که در همین یک هفته، دلار رشد ۱.۲۵ درصدی؛ طلا بازدهی مثبت ۲.۴ درصدی و سکه بازدهی مثبت ۳.۴۴ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند!



آنچه گذشت

روزی نیست که رسانه‌های بورسی و کانال‌های تحلیلی، از ارزندگی سهام خبر به خورد ملت ندهند؛ شاید هم حق دارند؛ همه چیز از شیر خر تا جان آدمیزاد سرسام آور گران شده و بازار سهام تنها بازاری است که اگر یک روز سبز شود، دو روز سرخ به تن می‌کند تا یادمان نرود انگار این بازار قرار نیست به سهامدار سود برساند! و چه توقع عجیبی است که انتظار بازدهی مثبت از بازاری داشته باشیم که صنایعش باید هم کسری‌های پاستور و زیرمجموعه‌هایش را پر کنند و هم در بازار داخل، ارزان بفروشند تا به مشتی رانت‌خوار تریبون‌دار نان برسانند و هم ارز حاصل از صادرات را مفت تقدیم اهالی میرداماد کنند و... و کنار این همه مشقت به اسم تولید، ریال آف‌شور را هم یک گوشه دل‌شان بگذارند! و چه اصراری داریم به تکرار چندین باره آزمون و خطاها.



پرریسک مثل تولید

در هفته نه چندان جذاب بورس، رئیس سازمان "کمک به تامین مالی همه جا از جیب سهامداران" یک دورهمی هم داشت و بازار نوآفرین را افتتاح کرد تا دانش‌بنیان‌ها هم سهمی از گاو شیرده بازار سرمایه داشته باشند. بازار ما استارتاپ و دانش‌بنیان میخواهد چکار؛ وقتی صنایع بزرگ تولیدی کشور هم در پیش‌بینی ناپذیری و پرریسک بودن به استارتاپ‌های دنیا سور زده‌اند...



پز عالی، جیب خالی

دوستان در تخت طاووس تیتر زده بودند بورس و فرابورس در میان باارزش‌ترین بورس‌های دنیا! بررسی کردیم، دیدیم بله به لحاظ ارزش بازار، در رتبه ۲۸‌ام جهان قرار داریم؛ اما کاش بازدهی بازارمان هم با بورس‌های دنیا مقایسه می‌شد!



اقدام اصلاحی از نوع عاجل

رئیس بزرگ این هفته از اقدامات اصلاحی عاجل برای برون رفت خودروسازان از چالش‌های مزمن هم خبر داد! حالا چه خوابی برای این صنعت دیده‌اند، معلوم نیست؛ فقط امیدواریم یادشان نرفته باشد افسار این شرکت‌ها دست پاستور است و اصلاحش در مرحله اول نیازمند سپردن افسار دست ساربانی کاربلد است که آن هم بعید است...



خط و نشانی برای متخلفان

رئیس باب همایون این هفته خیلی اعصاب نداشت و برای اپراتور‌هایی که نرخ اینترنت را رعایت نکنند؛ برای متخلفان پرونده فساد چای؛ برای بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی می‌کنند و... خط و نشان کشید! بعد هم اعلام کرد بازار خودرو رقابتی می‌شود و قیمت‌گذاری دستوری حذف می‌شود. حالا چه اتفاقی افتاده که بزرگوار یکهویی جنم نشان داده و آیا مرد عمل هم هست یا فقط شعار داده، الله اعلم. البته که فشار بهارستان هم بی‌تاثیر نبوده!



رسوایی در انتظار مدیران متخلف بورسی

جناب سخنگو هم چند روز پیش از اعلام اسامی متخلفان بورسی برای نخستین بار خبر داد. اگرچه جریمه‌ای که در نظر گرفته شده (نفری ۴۰۰ میلیون برای هیات مدیره متخلف های‌وب) بازدارندگی لازم را ندارد؛ اما همین رسوا شدن‌شان کافی است...



نگاهی به سایر خبر‌ها

مدیرعامل بورس هم اعلام کرد "در صورت موافقت سازمان بورس، از سال آینده فروش استقراضی را فعال خواهیم کرد. همچنین پنج شرکت هم در صف عرضه اولیه هستند. " کاش عرضه اولیه‌ها با برنامه‌ریزی قبلی و منظم انجام می‌شد و تا یک روز سبزی دیدند، یک شرکت وارد بازار نمی‌کردند.



جذابیت صندوق‌های طلا


مدیر بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: ارزش بازار صندوق‌های طلا از ۲۱ هزار میلیارد تومان عبور کند و حتی ظرفیت جذب نقدینگی به این صندوق‌ها به ۳۰ همت برسد. هم اکنون ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا فعال هستند که هدف‌گذاری جذب ۲۰۰ همت نقدینگی به این صندوق‌ها طی دو سال آینده است. البته در هفته‌ای که گذشت، داغ شدن بحث مالیات بر طلای فیزیکی باعث شده است بخشی از تقاضای بازار فیزیکی طلا به سمت طلای بورسی اعم از صندوق‌های طلا و گواهی‌های سکه و شمش حرکت کند.




شورای رقابت قیمت‌گذاری را به «صمت» سپرد


شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد و وظایف قانونی خود را به وزارت صمت محول کرد. از این پس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظایف این شورا را عهده‌دار خواهد شد و شورای رقابت نقش تنظیم‌گری بازار را به عهده خواهد داشت.



درآمد ۵۶ میلیاردی پرسپولیس از ۳ اسپانسر


باشگاه پرسپولیس اعلام کرد این باشگاه از محل قرارداد خود با ۳ اسپانسر جدید این باشگاه مبلغ ۵۶ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.


برچسب ها : میرزا قلمدون

انتهای خبر

0
0