بورس۲۴
1401/05/25
10:45
احیای قلبی برجام با بورس ما چه می کند؟

اظهار نظرهایی از علیرضا عسگری مارانی، محمدعلی احمدزاد اصل، سعید اسلامی بیدگلی، محمدرضا دهقانی احمدآباد، علی رحمانی، مهدی دلبری و علیرضا قدرتی

احیای قلبی برجام با بورس ما چه می کند؟

بورس۲۴ : گرچه بازار سهام طی چند روز گذشته وضعیت نسبتا خوبی پیدا کرده، اما همچنان ابهامات مربوط به مسائل سیاسی، سایه ای سنگین بر سر بورس انداخته و فعالان این بازار در انتظار شنیدن خبرهای قطعی تر از نتایج مذاکرات هسته ای هستند.


بورس فعلا به پیشواز احیای برجام رفته و در این روزها خریداران قدرت بیشتری پیدا کرده اند، اما برای فعالان بازار سرمایه مهم است که بدانند درصورت احیای برجام باید چه استراتژی در معاملات خود داشته باشند و اگر احیانا احیای برجام منتفی شد باید در معاملات خود چه کار کنند.


بورس۲۴ در این مورد با چند کارشناس مطرح بازار سرمایه گفت و گو کرده که نظرات آن ها را می خوانید.


عسگری مارانی: بورس ، تنها بازار ارزنده واقعی است


عسگری مارانی

علی رضا عسگری مارانی کارشناس ارش بازار سرمایه گفت: با توجه به کاهش ارزش بازار سرمایه و نزول نرخ بسیاری از سهم های ارزنده، بورس واقعی ترین بخش برای سرمایه گذاری به شمار می رود که از توافقات هیجانی برجام نیز تاثیر چندانی نمی پذیرد.


قیمت واقعی


عسگری مارانی با اشاره به روند مثبت بازار سرمایه در روزهای اخیر، اثرگذاری اخباری مبنی بر اخذ توافقات برجام بر شاخص های اقتصادی و بازارهای متعدد کشورمان به خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: بورس در ۲ سال گذشته به قدر کافی نزول و ریزش را تجربه کرده، به طور که برخی سهام به قیمت واقعی خود رسیده اند.


وی ادامه داد: از سویی دیگر برخی سهام ارزنده نیز از ارزش واقعی خود پایین تر هستند. بنابراین با هر گونه خبر و رخداد خوش، اعم از توافقات برجام، کاهش نرخ دلار، حذف تحریم ها و... می توان رشد خوب میان مدت را شاهد شد.


این کارشناس ارشد بازار های مالی، روند مثبت بازار سرمایه را ناشی از توافقات مذاکرات برجام، کوتاه مدت دانست و تاکید کرد: تحرکات ناشی از اخبار در این بازار، همواره هیجانی و کوتاه مدت خواهد بود و آثار به جامانده بر عوامل و شاخص های اقتصادی است که روند بلند مدت و پایدار بورس را تعیین و دنباله دار می کند.


دلار هیجانی


عسگری مارانی با ذکر مثالی افزود: همواره نرخ ارز، اولین واکنش را به توافقات برجام نشان می دهد اما زمانی می تواند اثر مثبت داشته باشد که این کاهش مستمر بوده و صنایع بتوانند مواد اولیه و ماشین آلات را با مبلغی پایین تر تامین کرده و هزینه های حمل و نقلی خود را نیز کاهش دهند.


وی تصریح کرد: اینگونه و در این شرایط پایدار است که صنایع، رشد را تجربه کرده و بازار سهام نیز به روند صعودی خود ادامه می دهد.


الزام مدیریت از سوی دولت


این کارشناس ارشد بازارهای مالی در پایان به نقش دولت و عملکرد مدیریت فضای مثبت ایجاده شده از توافقات برجام تاکید کرد و گفت: کاهش نرخ ارز از واکنش های اولیه به شمار می رود و اگر دولت نتواند این رخداد را مدیریت کند، شاهد واردات بی رویه محصولاتی خواهیم بود که در داخل تولید می شود. از این رو تنها همین یک نکته کافی است که اقتصاد ایران کاهش نرخ تولید داخلی، ورشکستگی صنایع تولیدی و خروج سرمایه را تجربه کرده و فرصت پیش آمده همچون احیای برجام از بین رود.


احمدزاد اصل: پس از احیای برجام، ساختار اجرایی کشور هم باید اصلاح شود


محمدعلی احمدزاد اصل

محمدعلی احمدزاد اصل کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دولت نمی تواند از فضای مثبت ایجاد شده از توافقات برجام استفاده کند به طوری که بازار سرمایه را در ابهامی دوگانه قرار می دهد بنابراین بازار نیازمندراستی آزمایی دولت است.


این خبره بازار سرمایه با اشاره بر اینکه در سال گذشته و با گشوده شدن برخی باب مذاکرات، ایجاد فرصت از سوی گروه مذاکره کننده برجام و فضای بیشتر تعاملات بین الملل، استفاده و بهره مطلوبی به دست نیامد به خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: به همین دلیل اثرات برجام کمرنگ و در نتیجه ابهاماتی میان اجرا و عدم اجرای برجام به وجود آمده بود که باعث شد؛ بازار نتواند تصمیم درست و منطقی برای حرکت خود در پیش گیرد.


ابهام ۲ طرفه


وی یادآور شد: این موضوع و شرایط ۲طرفه به بازار سرمایه ضربه بسیاری وارد کرد به طوری که شرکت هایی که از احیای برجام تاثیر مثبت و هم آن هایی که تاثیر منفی می گرفتند با ابهام مواجه شده و در خلا به فعالیت خود ادامه دادند.


احمد زاد اصل ادامه داد: در این شرایط بود که شرکت ها نه تامین مالی ویژه ای داشتند، نه صادرات قابل قبولی انجام دادند و نه طرح توسعه ای را اجرا کردند .


منفعت طلبی دولت


این کارشناس بازار سرمایه با توجه بر اینکه در داخل کشور دولت با توجه به اشراف و مالکیتی که بر روی شرکت ها داشته و کلیه منابع شرکت ها نیز از این بخش مصادره شده است؛ ادامه افزود: دولت از طریق اخذ عوارض، تعیین قیمت خوراک و قیمت گذاری دستوری از منابع شرکت ها بهره برد؛ به همین دلیل سرمایه گذاران نسبت به عملکرد دولت بی اعتماد شده اند و در صورت احیای برجام، شرایط بازار مطلوب نخواهد بود .


وی تاکید کرد: در واقع بازار سرمایه نسبت به احیای برجام حساسیت چندانی نشان نداد و عمده واکنش بازار به بی اعتماد شدن سهامداران و سرمایه گذارن نسبت به عملکرد دولت است به طوری که با خرده گشایش هایی که پسابرجام اتفاق افتاده بود؛ اثری از آن در بازار دیده نشد .


اثرگذاری آخرین مذاکرات


وی با اشاره به افزایش درک صاحبان صنایع و سهامداران از روند بازار سرمایه و شفافیت بیشتر اثرگذاری عوامل اقتصادی در ایران گفت: امروزه و با تعیین تکلیف برجام، شرکت ها می توانند برای ادامه فعالیت خود تصمیمات اساسی بگیرند. زیرا سمت و سوی آن ها و همچنین وضعیت نرخ ارز مشخص تر است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بنابراین تفاوت چندانی نخواهد داشت که نرخ ارز پایین بیاید یا افزایش پیدا کند؛ زیرا ریشه مشکلات در جای دیگری است. از سویی دیگر تحریم ها عملا در ساختارهای اجرایی کشور تاثیری نداشته، بلکه موضوعی که تاثیر داشته توهم این موضوع به شمار می رود.


سواستفاده از ابزار قدرت


وی تصمیمات دولت ها را عامل ایجاد نابسامانی در اقتصادی کشور دانست گفت: به نوعی دولت ها با این ابزار به جنگ ملت و اقتصاد رفتند و با قیمت گذاری دستوری، تحمیل تورم، دستمزد نازل و ایجاد فقر عمومی، مردم را در شرایط نامطلوبی قرار داده اند.


احمدزاد اصل با مد نظر قرار دادن آثار ناشی از توافقات مذاکرات اخیر برجام اظهار داشت: اگر برجام به نتیجه رسد؛ بازارهای مسکن و خودرو وارد رکود خواهند شد و تولید قوی تر می شود. در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است که این موضوع نشان می دهد بورس چندان توسعه یافته نیست و عمقی ندارد اما می تواند شرایط خود را بازپس گیرد و حتی امکان ظرفیت ۲ برابری رشد را دارد .


وی تصریح کرد: چنانچه توافقات برجام امضا شود؛ بانک ها در اولویت رشد قرار دارند. پس از آن نیز خودرویی ها قرار دارند و اگر بتوانند از گشایش های این فرصت بهره ببرند و تکنولوژی های روز را استفاده کنند؛ در صنعت خودرو تحول مثبت و توسعه ای بزرگی را شاهد خواهم بود.


تاثیر مثبت و منفی


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر اینکه صنایع پایه مانند برق نیز بعد از خودرو و بانک مورد توجه خواهند گرفت گفت: طبیعتا پیشرفت هر صنعت و توسعه آن، به برق و انرژی نیازمند است به طوری که صنایع کوچک نیز می توانند جهش های خیره کننده ای را تجربه کنند.


احمدزاد اصل تاثیر پذیری همه صنایع را یکسان و همسو عنوان نکرد و با مد نظر قرار دادن عدم دسترسی به توافقات برجام یادآور شد: در این شرایط صنایع پتروشیمی و پالایشی جذاب خواهند بود اما این جذابیت در کوتاه مدت اتفاق خواهد افتاد و در بلند مدت این صنایع تحلیل خواهند رفت. زیرا نه می توانند صادراتی داشته باشند و نه قادر به اجرای طرح توسعه خواهند بود.


وی تاکید کرد: از سویی دیگر و با توجه به انتظار رشد دلار در شرایط عدم امضای برجام، شرکت ها و صنایعی که پایه دلاری دارند نیز در کوتاه مدت با اقبال همراه خواهند شد.


اسلامی بیدگلی: طولانی شدن مذاکرات منجر به فرار سرمایه شده است


سعید اسلامی بیدگلی

سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: با توجه به روند طولانی اخذ توافقات از مذاکرات برجام، سرمایه گذاران بازار سرمایه کوتاه نگر شده و به نوعی در ابهام به سر می برند. از سویی دیگر دوگانگی تاثیر پذیری صنایع کشورمان از این توافقات نیز بسیار مشهود خواهد بود.


سرمایه گذاران کوتاه نگر


اسلامی بیدگلی با مد نظر قرار دادن تحرکات مثبت بازار به آخرین مذاکرات برجام و نزدیک شدن این گفتمان به اخذ نتیجه، در گفت و گویی با خبرنگار بورس۲۴ تصریح کرد: بازار سرمایه دارای چندین بازیگر است که شامل صنایع عرضه شده و سهامداران می شود. از این رو توافقات برجام، اثری متفاوت بر این بازیگران خواهد داشت.


وی ادامه داد: مذاکرات برجام نزدیک ۲ دهه به طول انجامیده و همین عامل، ابهام را برای سرمایه گذران ایجاد کرده است . به همین منظور، این گروه ، نسبت به سرمایه گذاری در بورس کوتاه نگر شده اند.


این فعال بازار سرمایه ادامه داد: یکی از عوامل ایجاد این ابهام، تورم به شمارمی رود. از این رو با توجه به نرخ تورم ۵۰ درصدی کشور، نمی توان از سرمایه گذاران انتظار صبوری ۶ ماهه را داشت. بر اساس علم اقتصادی در همین بازه زمانی ارزش واقعی دارایی ها باید معادل ۲۵ درصد سود آوری داشته باشد که پاسخ چنین فرمولی در اقتصاد ایران به سرانجام و نتیجه نمی رسد.


فرار سرمایه ها


وی اخذ توافاقت برجام را تنها یکی از دلایل اثرگذار بر روند سرمایه گذاری و تحرکات مثبت بورس دانست و گفت: فارغ از سرنوشت برجام ، طولانی شدن این مذاکرات منجر به فرار سرمایه ها شده و به نوعی عدم اعتماد را در بازار سرمایه ایجاد کرده است .


اسلامی بیدگلی تاثیرپذیری صنایع عرضه شده در بورس از توافقات برجام را متفاوت عنوان کرد و افزود: رفتار صنایع عرضه شده و سهامداران بازار سرمایه از یکدیگر متفاوت است و حتی صنایع نیز به ۲ بخش متاثرین مثبت و منفی تقسیم می شود.


وی ادامه داد: با اخذ هر گونه توافق از مذاکرات برجام، کاهش نرخ ارز را در همان روزهای ابتدایی شاهد خواهیم بود و در پی آن روند بازارهای مالی و چشم‌انداز برخی از صنایع مانند بانک و پتروشیمی، نیز تغییرات جدی و مثبتی خواهند داشت.


اثرگذاری مثبت و منفی


دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران یادآور شد: البته برخی صنایع که به دلیل قیمت بالای عرضه اولیه، ارزش جایگزینی بالایی داشته‌اند نیز ممکن است در کوتاه مدت با مسائلی جدی روبه رو شوند.


وی با تاکید بر اینکه اخذ توافقات از مذاکرات برجام به رونق برخی بخش‌های اقتصادی منجر می شود گفت: در این شرایط صنایعی همچون پالایشی و پتروشیمی، ظرفیت رشد بسیاری در بازه زمانی میان مدت داشته به طوری که تاثیر مثبتی نیز بر بازار سرمایه خواهند گذاشت.


اسلامی بیدگلی در پایان اظهار داشت : هر چند روند مذاکرات برجام و اخذ نتایج آن، بسیار طولانی شده اما هرگونه توافقات حاصل از این مذاکرات، تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران و رشد آن خواهد داشت که زودهنگام ترین آن کاهش نرخ ارز به شمار می رود به طوری که تنها همین یک عامل، رونق صنایع و بازار سرمایه کشور را به همراه می آورد.


دهقانی احمدآباد: در کنار برجام، دولت هم باید به قوانین اقتصادی پایبند باشد


محمدرضا دهقانی احمدآباد

محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: با اخذ توافقات و به نتیجه رساندن مذاکرات برجام، بازار سرمایه در کوتاه مدت اثرپذیری مثبت خواهد داشت؛ اما عمده مشکلات این بخش از تصیمات دولت ناشی می شود که دارای ثبات و پیشینه کارشناسانه نیست.


همسویی و ایجاد ارتباطات


دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به تاثیر و تغییرات بازار سرمایه از مذاکرات اخیر برجام و نزدیک شدن آن به اخذ نتیجه و توافقات به خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: قطعا هرگونه توافق از مذاکرات برجام، به کاهش ریسک‌های سیستماتیک اقتصاد متنهی می شود و اگر با ایجاد ارتباطات مورد نظر همسویی پیدا کند اقتصاد کشور عواید مطلوبی به دست می آورد.


وی ادامه داد: در این شرایط، شرکت‌ها می توانند محصولات و خدمات را آسان تر تولید کرده و ارائه دهند و آنها را با تخفیفات کم ‌تری به فروش رسانند.


افزایش سرعت تولید و گردش پول


دهقانی احمدآباد افزایش تولید پول و گردش آن را یکی دیگر از نتایج مثبت توافقات برجام دانست و گفت: اقتصاد ایران در این شرایط، به وضعیت پایدار‌تر خواهد رسید اما مشکل بازار سرمایه به طور دایم حل و فصل نخواهد شد.


وی پیش بینی کرد: در کوتاه مدت فضای مثبتی به ویژه در گروه‌هایی که بیشترین تاثیر را از تحریم ها و برجام اخذ کرده اند را شاهد خواهیم بود اما پایداری این آثار مثبت، در بلند مدت نیازمند عواملی دیگر است.


عهدشکنی دولت


دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تصمیمات و قوانین خلق الساعه را برخی از عوامل اثرگذار عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران برای هرگونه فعالیتی با مشکلی به نام تصمیمات دولت مواجه هستند بنابراین نمی توان اظهار نظر کرد؛ دولت تا چه زمانی به قواعد مورد توافق در ابتدای سال جاری، پایبند می ماند.


وی با ذکر مثالی ادامه داد: در این بازار، جمع بندی سهامدار از سرمایه گذاری بر فولاد مبارکه این است که سود فولاد مبارکه ۳۵۰ تومان خواهد بود اما نمی داند دولت تا سال آینده این ۳۵۰ تومان را تغییر می‌دهد؟ آیا دولت بر فروش محصولات عوارض تعیین کرده و یا تغییراتی در نرخ عوارض خواهد داشت؟ آیا قیمت و نرخ ها دستوری می شود؟


عادت بازار


دهقانی احمد آباد ریسک های اثر گذار بر بازار سرمایه را گوناگون و متعدد دانست و افزود: این موارد نشان می دهد که عدم پای‌بندی دولت و مجموعه حاکمیت به قواعد بازار سرمایه وجود داشته و بعید به نظر می رسد که بازار بتواند رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد یا به شرایط پایدار برسد.


وی عادت بازار به P/E پایین را محتمل ارزیابی کرد و گفت: بورس در مقایسه با بازارهای موازی ارزان‌ترین بازار خواهد بود اما ریسک آن نیز بسیار جدی است. بنابراین مثبت بودن بلند مدت این بازار با پای‌بندی دولت به بندهای مذاکرات برجام و ثبات اجرایی قوانین همسویی دارد.


دلبری: تجربه خوش سال ۹۲ تکرار می شود


مهدی دلبری

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه گفت: تجربه سال ۹۲ از نتایج مذاکرات برجام،نشان داد؛ صنایعی مانند بانک و خودرو، پس از احیای برجام مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته و می توان به تکرار رویداد خوش امید داشت .


سودآوری بانک و خودرو


دلبری با اشاره به تحرکات مثبت بورس از آخرین مذاکرات برجام و نزدیک شدن آن به توافق، در گفت و گویی با خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: در سال ۹۲ که برجام احیاء شد؛ گزارش های خوبی از بازار و صنایعی همچون بانک خودرو منتشر و به گوش رسید .


وی ادامه داد: این واکنش به دلیل شرایط ناشی از تحریم بود که بیشترین فشار را بر روی گروه های خودرو و بانک وارد کرده و آن ها به طور مستقیم در لیست تحریم ها قرار گرفتند. بنابراین انتظار می رود که تجربه سال ۹۲ نیز این بار نیز تکرار شود .


وی به خرید روزهای اخیر سرمایه گذاران ریسک پذیرتر در بورس اشاره کرد و گفت: این گروه به امید احیای برجام در حال خرید سهام خودرویی و بانکی هستند و البته در کنار این ۲ صنعت به نظر می رسد رفع برخی چالش ها، موانع و مسائل می تواند به سایر صنایع نیز کمک کند .


دلبری با ذکر مثالی تصریح کرد: در شرایط پسابرجام، کاهش فاصله دلار نیما و آزاد می تواند به شرکت های صادرکننده کمک کند .


انتقاد از دولت


وی با انتقاد از عملکرد دولت برای مدیریت و ایجاد ثبات در بازار اظهار داشت: با توجه به شرایط و امتیاز اخذ شده از احیای برجام، ابهرمندی از این موقعیت اخذ نشد به طوری که دولت قول داد فاصله این ۲ نرخ ارز، معادل ۵ درصد باقی بماند اما متاسفانه فاصله آن ها به ۲۰ درصد رسید و ناعدالتی در حق سهامداران بود. بنابراین یکی از امیدها و نکات مثبت برجام برای صنایع کاهش این نرخ ها به شمار می رود .


مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا تصریح کرد: انتظار می رود؛ با احیای برجام شرایط بازار پول پررونق تر شود به طوری که کاهش نرخ بهره را نیز به دنبال داشته باشد. این کاهش به افت نرخ تورم منجر خواهد شد که مزیت بالایی برای کل مشور محسوب می شود .


کاهش نرخ بهره


وی کاهش نرخ بهره را از دیگر آثار مثبت توافق برجام عنوان کرد و گفت: این موضوع می تواند بالا رفتن پی برای بازار را به همراه آورد بنابراین انتظار سود مستمر و باکیفیت را برای بنگاه ها ممکن خواهد ساخت .


دلبری ادامه داد: از سویی دیگر کاهش نرخ بهره می تواند به شرکت ها کمک کرده تا برای طرح های توسعه خود تسهیلات با نرخ بهره پایینتری دریافت کنند و باری دیگر شاهد راه اندازی طرح های توسعه بااهمیت و بزرگ باشیم .


این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در طی ۴ سال گذشته و بر اثر عدم مدیریت دولت، مقدار تولید و فروش بنگاه ها تغییری نداشته است؛ افزود: به همین منظور عملا طرح توسعه بزرگی در بنگاه های بورسی اجرایی نشد .


وی یادآور شد: در صورت اخذ توافق از مذاکرات برجام، سرمایه گذاری خارجی اتفاق خواهد افتاد و رشد می باید که این موضوع می تواند به رشد میزان فروش بنگاه های اقتصادی و صنایع بورسی کمک شایانی کند .


رحمانی: اصلاح نظام قیمت گذاری یکی از اثرات بلندمدت احیای برجام است


علی رحمانی

علی رحمانی نخستین مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: هرچند اخذ هرگونه توافق از مذاکرات برجام، تاثیر مثبتی بر اقتصاد و عوامل آن دارد؛ اما روند حرکتی بورس از منطق تاثیر گرفته و هیجانی نیست .


پشتوانه منطقی


علی رحمانی با اشاره به مثبت بودن شاخص بورس و معاملات آن در روزهای اخیر به خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: این روند پشتوانه ای منطقی دارد و به طور کامل نشات گرفته از هیجانات ناشی از اخذ توافقات برجام به شمار نمی رود .


وی ادامه داد: بنابراین نباید به هیجانات این موضوع متکی بود زیرا چند سال گذشته با احیای برجام، دولت از این فرصت بهره نبرده و برای اصلاح زیرساخت ها، موفق به جذب سرمایه گذار خارجی نشده و توسعه صنایع را ایجاد نکرده است .


گشایش درهای مذاکرات اقتصادی


رحمانی راهکار دولت را انتشاراوراق برای رفع کسری بودجه عنوان کرد و افزود: این اقدام منجر به ایجاد فشار بر بازار سرمایه شد. از این رو تجربه نشان داده که اصلاح اقتصاد از درون تاثیر داشته و باید ایران با سطح بین الملل مذاکر و معامله داشته باشد .


وی ایجاد انزوای ایران را عامل فرار سرمایه ها دانست و گفت: تحریم باعث این رخداد نبوده بلکه عدم امنیت سرمایه گذاری، عدم بازگشت سرمایه، رانت، قوانین خلق الساعه و نبود مطالعات صحیح باعث شده تا طرح های اقتصادی توجیه پیدا نکنند .


این کارشناس ارشد بازارهای مالی بر بی اعتمادی مردم به بورس از سال ۹۹ اشاره کرد و ادامه داد: این نیز از عملکرد نادرست دولت ناشی شد. بنابراین نگاه مردم نسبت به استفاده از فرصت مذاکرات برجامی با تردید همراه است؛ اما می تواند در کوتاه مدت اثر گذاری مثبت داشته باشد .


سایه سنگین دولت


وی افزایش صادرات، کاهش هزینه های واردات و افزایش ظرفیت تولید بعضی شرکت ها را از نتایج این مذاکرات برشمرد و یادآور شد: تجربه ناکارآمدی و اجرای سیاست گذاری های نادرست و منفعت طلبانه دولت در اقتصاد همواره تاثیر منفی به همراه دارد از این رو سهامداران، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع معتقد هستند؛ اخذ نتایج مثبت از این فرصت، در گرو تعامل و ارتباط با سطح بین الملل و بازارهای جهانی بوده که متاسفانه این موضوع بعید ارزیابی می شود .


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نتایج مثبت حاصل از توافقات برجامی می تواند بر رفع محدودیت های فروش نفت ایران نیز اثر داشته و فشار ناشی از کسری بودجه را از شرکت های بورسی کاهش دهد. این عوامل افزایش شفافیت در تعیین نرخ خوراک، اصلاح نظام قیمت گذاری را به همراه دارد به طوری که این مجموعه اثرگذار، در میان مدت رونق اقتصادی ایران و بورس را رقم خواهد زد .


قدرتی: برجام، شرکت ها را از دست اندازهای دولتی در امان نگه می دارد


علیرضا قدرتی

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه گفت: همواره نرخ ارز از مذاکرات برجام، نوسانات بسیاری نشان داده و سهامداران نیز متوجه شده اند حتی توافقات، اثر چشمگیری بر کاهش نرخ ارز نخواهد داشت اما بازار سرمایه، پتانسل سودآوری بالا و روند مثبت پایدارتر را داراست.


ترس از کاهش نرخ ارز


علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن مذاکرات برجام به توافق و اثرگذاری مثبت آن بر بازار سرمایه به خبرنگار بورس۲۴ اظهار داشت: یکی از دلایلی که بازارسرمایه نسبت به برجام واکنش منفی نشان می داد؛ ترس از ریزش نرخ ارز و کاهش قیمت دلار بود.


وی ادامه داد: با توجه به اثری که نرخ دلار بر روی صنایع دارد؛ این ترس نیز بر بازار حاکم شده و موجبات ریزش بورس را ایجاد می کرد.


قدرتی بر بازگشت اعتماد سهامداران به بورس و روند حرکتی مثبت پایدار این بازار تاکید کرد و افزود: در یک سال گذشته بازار و البته سهامداران به این اطمینان رسیده اند که در صورت نهایی شدن مذاکرات برجام و اخذ هر گونه توافقات، اثر قابل توجهی بر روی قیمت ارز را شاهد نخواهند بود و نرخ دلار در محدوده ۲۸ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان ثابت می ماند و همین نکته منجر به ایجاد نگاه خوب و مثبتی به بازار سرمایه شده است .


وی گفت: از سویی دیگر هرگونه توافق از این مذاکرات باعث خواهد شد تا فشارهای ناشی از تحریم ها که بر شرکت ها تحمیل شده بود، کاهش یافته و حتی برخی از این تحریم ها حذف شود. بنابراین کاهش هزینه های شرکت ها را شاهد خواهیم بود.


کاهش هزینه ها


این کارشناس بازار سرمایه به آثار هزینه های ناشی از اعمال تحریم ها اشاره کرد و گفت: همین امر باعث می شود تا شرکت ها برای دور زدن تحریم ها و فروش محصولات شان، به ارائه تخفیفات زیاد تن دهند اما توافقات برجام، کاهش تخفیفات فروش، کاهش هزینه حمل و همچنین کاهش هزینه های شرکت ها را در پی خواهد داشت.


وی تصریح کرد: در شرایط تحریم شرکت ها مجبور بوده تا برای انتقال ارز، در سامانه نیما ثبت نام داشته و یا از راه های دیگر، ارز حاصل از فروش صادرات خود را به ریال تبدیل کنند. از این رو به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام، این فشار و هزینه را نیز حذف می کند.


رهایی از هزینه دولت


این کارشناس بازار سرمایه واکنش مثبت بازار را تنها یکی از آثار توافق برجام دانست و گفت: این موضوع برای کلیت اقتصاد کشور نیز مفید خواهد بود. اگر مذاکرات به نتیجه مثبت رسد؛ تحریم های نفتی نیز کاهش یافته و درآمد دولت از این محل افزایش می یابد.


وی ادامه داد: دست اندازی های دولت در شرکت ها طی سال های اخیر و به دلیل کسری بودجه نیز کاهش خواهد یافت. در یک سال بشدت شاهد دست اندازی های دولت در شرکت ها به دلیل کاهش درآمد و بی پولی، بسیار افزایش یافته بود که چاره ای نیز بجز این کار نداشت.


قدرتی یکی دیگر از راه های درآمدی دولت و جبران کاهش سود حاصل از فروش نفت را افزایش هزینه خوراک و انرژی عنوان کرد و گفت: بنابراین مثبت ترین و تنها راه برای برون رفت از این شرایط اخذ توافقات از مذاکرات برجام است تا شرکت ها بتوانند از سیاست های دولت در امان بمانده و به تبع آن سود خود را افزایش دهند.


منفعتی کلی


این کارشناس بازار سرمایه بر کلیت اثرگذاری مثبت توافقات برجام بر صنایع بورسی تاکید کرد و گفت: کلیت بازار از این موضوع منتفع خواهد شد اما برخی از صنایع اثرپذیری زودهنگامی را تجربه می کنند و برخی تاثیرپذیری دیرتری خواهند داشت.


وی اعلام کرد: صنایعی همچون خودرو و بانک در چند سال اخیر، فشار بسیاری ناشی از اعمال تحریم ها متحمل شده اند و حتی فشار روانی نیز از سوی بازار متوجه آن ها بود . به همین منظور این گروه ها می توانند پس از توافقات برجام، لیدر و راهنمای مناسبی لیدر برای بازار سرمایه و حتی اقتصاد باشند و شاهد رشد زود هنگام آنها نیز خواهیم بود.


قدرتی یادآور شد: به طور کلی، دیگر صنایع نیز به دلیل کاهش فشارهای دولت و کاهش هزینه های فروش محصولات شان نیز به دنبال صنایع لیدر، پیشرفت خوبی خواهند داشت.


اثرگذاری بر بهای نفت


این کارشناس بازار سرمایه تاثیر مثبت زودهنگام مذاکرات برجام را برای همه صنایع یکسان ندانست و به یکی از دغدغه هایی مطرح شده در خصوص صنایع پتروشیمی و پالایشی اشاره کرد و گفت: با توجه احتمال کاهش نرخ نفت به دلیل حضور دوباره ایران در بازار جهانی نفت؛ برخی گمان کرده این فعالیت، تاثیر منفی بر صنایع پتروشیمی و پالایشی منجر را به دنبال دارد.


وی تاکید کرد: به نظر نمی رسد؛ حتی با حضور مجدد ایران در بازار بین المللی، شاهد افت قیمت نفت در کوتاه مدت باشیم. زیرا با نزدیک شدن به فصل سرما و عدم وجود نشانه های کاهش تنش و ختم جنگ در اوکراین، بهای نفت کاهش نمی یابد.


وی با اشاره بر اینکه حتی در دوره تحریم نیز نفت ایران در بازارهای غیررسمی به فروش می رسید یادآور شد: این احتمال وجود دارد که ایران نتواند در کوتاه مدت با ظرفیت کامل خود به بازار نفت جهانی بازگردد و این دغدغه برای سرمایه گذاران بازار سرمایه و صنایع مربوطه پوچ به شمار می رود ؛ اما به طور کلی اخذ هر گونه توافق از مذاکرات برجام، بر کلیه صنایع ایران تاثیر خوبی به همراه می آورد.

انتهای خبر

0
0