همفکران
1400/12/11
15:56
وقایع نگاری همفکران از هفته ای که گذشت: ادامه اقبال به سهم های کوچک و رشد شاخص هموزن

طی هفته دوم اسفند شاخص کل در حالی ۰،۶ درصد کاهش داشت که در هفته اول اسفند نیم درصد رشد را تجربه کرده بود. اما شاخص هموزن برای دومین هفته متوالی به رشد خود ادامه داد و ...

طی هفته دوم اسفند شاخص کل در حالی ۰،۶ درصد کاهش داشت که در هفته اول اسفند نیم درصد رشد را تجربه کرده بود. اما شاخص هموزن برای دومین هفته متوالی به رشد خود ادامه داد و ۱،۲ درصد به ارتفاع خود افزود. در هفته اول اسفند شاخص کل نیم درصد و شاخص هموزن یک و نیم درصد رشد کرده بودند.


بررسی وضعیت معاملات از لحاظ حجم و ارزش و همچنین از نظر برآیند ورود و خروج نقدینگی حقیقی نشان می دهد که بازار همچنان منتظر است تا نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران شفاف تر شود. در هفته های گذشته شاهد دو دسته شدن سهم های بازار به شرکت های دلاری و مذاکراتی بودیم. با هر خبر مثبتی که از مذاکرات وین منتشر می شد شرکت هایی که از این موضوع تاثیر مثبت می گیرند لباس سبز بر تن کرده و راه صعود را در پیش گرفتند اما هر بار که تردیدی در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران مطرح شد، شرکت های دلاری با اقبال همراه می شدند. به طور کلی بازار همچنان در فاز انتظار و بی رونقی دنبال می شود. اما در این بین برخی از صنایع کوچک مانند زراعت، دارویی، لیزینگ، کاشی سرامیکی ها و ... مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند که این موضوع موجب رشد تقریبی سه درصدی شاخص کل طی دو هفته اخیر شد.


طی هفته ای که گذشت دلار در محدوده ۲۵،۵۲۰ تا ۲۶،۰۵۰ تومان نوسان داشت اما بازارهای جهانی صعودهای قابل توجهی را تجربه کردند. بهای طلا و کامودیتی ها افزایش یافت. رمز ارزها رو به بالا نوسان کردند. بهای نفت نیز به بالای ۱۰۰ دلار رسید.


در ۵ روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


بازدهی صنایع



بهترین و بدترین نمادها



شنبه؛ خریداران همچنان در شک و تردید


شروع بازار بورس و اوراق بهادار متعادل بود اما در میانه راه تمایل برای عرضه افزایش یافت و تعداد نمادهای منفی بیشتر شد. البته حقوقی ها در صنعت بانکی حمایت های خوبی به نمایش گذاشتند. اما پس از ساعت ها رقابت تنگاتنگ میان خریداران و فروشندگان در دقایق پایانی بازار ارزش صفوف فروش از خرید پیشی گرفت و تعداد نمادهای منفی به حدود ۴۰۰ رسید. در پایان شاخص کل بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش یافت. شاخص هموزن نیز ۷۹۷ واحد اصلاح شد.


فدایی مدیر عامل فرابورس از احتمال پذیره نویسی و درج نخستین صندوق املاک و مستغلات تا پایان سال در بازار فرابورس خبر داد و گفت که با توجه به تبعات منفی حذف کامل دامنه نوسان در بازار سرمایه این موضوع به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن ندارد.


در بازار های جهانی محصولات پتروشیمی رو به بالا حرکت کردند. اما تضعیف تقاضا در بازار جهانی فولاد خصوصا در چین و منطقه CIS موجب کاهش قیمت شمش فولادی صادراتی ایران پس از سه هفته متوالی رشد قیمت ها، شد. قیمت بیلت صادراتی ایران به ۵۹۰ دلار به ازاء هر تن رسید که نسبت به هفته قبل از آن ۲،۲ درصد افت داشت.


در ساعات ابتدایی این روز رمز ارزها عمدتا در محدوده سبز قرار گرفتند. بیت کوین به بالای قیمت ۳۹ هزار دلار رسید و به دنبال آن سایر رمز ارزهای مشهور نیز مثبت شدند. ارزش بازار جهانی رمز ارزها با ۳،۸ درصد کاهش به ۱،۷۸ تریلیون دلار رسید.


دلار آزاد در محدوده ۲۵،۹۳۰ تومان تا ۲۶،۰۵۰ تومان معامله شد.



یکشنبه؛ اقبال به نمادهای کوچک بازار و رشد شاخص هموزن


بازار بورس امروز منفی استارت زد و عمده سهم ها لباس قرمز بر تن کردند اما رفته رفته در میانه بازار صنایع نرم افزار، کشتیرانی، قندی، غذایی و زراعت با اقبال بیشتری همراه شدند. این موضوع سبب شد تا در نیمه دوم بازارشاخص هموزن راه خود را از شاخص کل سرخپوش جدا کرده و در مسیر صعود قرار گیرد. با وجود این که تعداد نمادهای منفی از مثبت بیشتر بود اما ارزش صفوف خرید بالاتر از صفوف فروش قرار گرفت. با اینحال بازار نسبت به روزهای قبل معاملات بی رمق تری را تجربه کرد و ارزش معاملات به ۲،۱ هزار میلیارد تومان رسید که کمترین رقم از ۲۵ دی تا کنون است. شاخص کل ۳،۵۷۲ واحد ریخت اما شاخص هموزن ۱،۲۷۱ واحد بالا رفت.


مخبر معاون اول رئیس جمهور در این روز گفت که بورس باید از امن ترین بخش ها برای سرمایه گذاری در کشور باشد. در همین راستا باید تحولاتی در بورس ایجاد شود تا بتوان از این بازار مهم به منظور احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی کشور استفاده کرد.


قیمت دلار در محدوده ۲۵،۹۵۰ تا ۲۶،۰۳۰ تومان نوسان کرد.



دوشنبه؛ ادامه مثبت کم رمق بازار


بازار کم حجم اما نسبتا مثبت شروع به کار کرد. به طوری که تعداد نمادهای مثبت و ارزش صفوف خرید بیشتر از نمادهای منفی و صفوف فروش بود. به رغم نفت ۱۰۰ دلاری اما نمادهای پالایشی در محدوده صفر قیمتی معامله شدند. پس از گذشت یکساعت از شروع بازار تقاضا در گروه خودرو بالا رفت. تعداد نمادهای مثبت بازار به حدود ۴۰۰ سهم رسید، در حالی که کمتر از ۲۲۰ نماد منفی بودند.


شاخص کل ۲،۵۸۰ واحد، شاخص هموزن ۳،۱۵۱ واحد و فرابورس ۳۰ واحد رشد کردند. صنایع کاشی و سرامیک، لیزینگ و زراعت در صدر ورود پول حقیقی ها قرار داشتند.


نوش آبادی رئیس فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع مجلس گفت در حال نزدیک شدن به نقطه نهایی مذاکرات هستیم و مذاکرات در حال رسیدن به جمع بندی نهایی است.


بازارهای جهانی کالا در آغاز هفته جدید میلادی کار خود را مثبت آغاز کردند. ارزهای دیجیتالی دوباره منفی شدند. دلار در محدوده ۲۵،۹۸۰ تا ۲۶،۰۵۰ تومان داد و ستد شد.


چهارشنبه؛ بازگشت شستا به گردونه معاملات


بازار همچنان متعادل و با تداوم اقبال به برخی از صنایع کوچک شروع به کار کرد. البته پالایشی ها نیز از بین صنایع بزرگ با تقاضاهای خوبی همراه شدند. رفته رفته تعداد نمادهای مثبت از منفی بیشتر شد. به طوری که برخی از سهم های فلزات اساسی و کانه های فلزی سبزپوش شدند. اما پس از گذشت یکساعت از شروع بازار شدت عرضه ها در صنایع بانکی و خودرو و قطعه ساز افزایش یافت.


در حدود یک ربع پایانی بازار نماد شستا پس از ۶۶ روز توقف و بعد از انجام ۱،۰۵۲ درصد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در قیمت ۹۰۰ ریال بازگشایی شد و در همان لحظات ابتدایی یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون سهم آن معامله شد. در ادامه حجم معاملات شستا به بیش از ۲ میلیارد سهم رسید.


ارزش معاملات خرد به محدوده ۲،۹۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد که بالاترین رقم در معاملات از ۲۳ بهمن تا کنون است. شاخص کل در همان محدوده دیروز یعنی ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هموزن ۲۰۹ واحد رشد کرد.


نماد سرخابی ها در بازار پایه نارنجی فرابورس درج شدند. رئیس جمهور در بازدید از ایران خودرو موافقت خود را برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد. رهبر دموکرات های سنا که از مخالفان اولیه برجام بود از مذاکرات وین برای احیای این توافق حمایت کرد.


رنگ معاملات در بازارهای جهانی سبز شد. نفت برنت به بالای ۱۰۵ دلار رسید. قیمت طلای جهانی رکورد ۱۳ ماه اخیر خود را شکست و به بالای ۱،۹۴۳ دلار افزایش یافت. رمز ارزها همچنان در مدار صعود قرار دارند. بیت کوین بالاتر از ۴۴ هزار دلار معامله می شود اما همچنان نتوانسته وارد کانال ۴۵ هزار واحدی شود.


رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که آماده مذاکره با پوتین است. پارلمان اروپا درخواست عضویت اوکراین را پذیرفت تا رای گیری روند پیوستن اوکراین در اتحادیه اروپا آغاز شود. اما فضای مذاکرات ایران دوباره تیره شد.


دلار آزاد در محدوده ۲۵،۹۰۰ تومان شروع به کار کرد اما در ادامه بین محدوده ۲۵،۷۷۰ تا ۲۵،۸۳۰ تومان نوسان کرد.


انتهای خبر

0
0