بورس پرس
1402/11/25
09:09
اوضاع مثبت فروش محصولات پتروشیمی های ایرانی در بازار جهانی و...

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با کاهش طلا، افزایش نفت و افزایش فروش محصولات پتروشیمی های ایرانی و کاهش قیمت فلزات همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، قیمت انس طلا پس از رشد دو هفته گذشته و تا محدوده ۲،۰۳۹ دلار در آخرین هفته معاملاتی، کم‌رمق بود و روندی خنثی را دنبال کرد و در پایان هفته به ۲،۰۲۶ دلار رسید. معامله گران خرد و کارشناسان بازار، کاهش اندکی را برای طلا در هفته آینده می‌بینند و در انتظار گزارش تورم این هفته هستند.


قیمت نفت نیز روند صعودی را تحت تاثیر افزایش مناقشات در خاورمیانه، عدم نتیجه مذاکرات آتش بس در غزه و کاهش تولید اوپک طی کرد و در پایان هفته، قیمت نفت برنت به ۸۲ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۷۶ دلار رسید.


در خصوص بازار متانول هم در ایران، آب و هوا شروع به بهبود کرده و ممکن است نشان‌دهنده عرضه گاز طبیعی به واحدهای متانول باشد. انتظار می‌رود بازار سراسر نقاط آسیا در هفته آینده، آرام‌تر باشد. هرچند طی هفته گذشته در اکثر نقاط آسیا عموما روند صعودی قیمت‌ها در چین را دنبال می‌کردند و شاهد تقاضای شدید و در عین حال عرضه محدود بودند. همچنین رشد قیمت نفت خام تحت تاثیر افزایش سطح تنش در خاورمیانه، باعث حمایت از بازار الفین‌ها شد.


پتروشیمی‌های ایرانی نیز هفته‌های خوبی را پشت سر می‌گذارند درحالی قیمت‌ها به روند صعودی ادامه می‌دهند که پتروشیمی شیراز ۲۰ هزارتن اوره پریل را برای بارگیری نیمه اول مارس به قیمت ۳۵۹ دلار در هر تن به فروش رساند. این شرکت اوره گرانول را نیز ۳۵۰ دلار در هر تن فوب گزارش کرد.


انتظار می‌رود تولید پتروشیمی خراسان هم از هفته آینده از سر گرفته شود اما در حال حاضر، شروع به فروش اوره پریل برای تحویل در ماه مارس با قیمت ۳۵۵ دلار در هر تن کرده است. پتروشیمی لردگان نیز در نظر دارد تولید را در پایان ماه فوریه شروع کند.


در بازار فلزات پایه نیز روند نزولی آلومینیوم، مس، روی و سنگ آهن رخ داد. از آن جهت که امیدواری به افق بازار فلزات پایه کمتر شده است. چرا که نشانه‌های متعددی از وضعیت نامناسب اقتصاد چین نمایان شده اند.



جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0