بورس پرس
1401/06/07
00:00
۲۰ شرکت دولتی در فهرست واگذاری + وضعیت عرضه سهام سایپا و ایران خودرو

رییس سازمان خصوصی‌سازی از اسامی ۲۰ شرکت دولتی در فهرست واگذاری، آخرین وضعیت عرضه سهام سایپا و ایران خودرو و وعده گشایش نماد پرسپولیس تا دو روز آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حسین قربان زاده در نشستی خبری با بیان اینکه در سال‌های گذشته سازمان خصوصی‌سازی به دلیل واگذاری‌ها با چالش و مشکلات زیادی مواجه بود که برخی از آنها موفق بودند، اعلام کرد: صرف اهلیت داشتن خریدار تضمین موفقیت واگذاری نیست و حمایت هوشمند دولت قبل، حین و بعد از واگذاری باید ادامه داشته باشد تا نتیجه کارایی شرکت بعد از عملیات واگذاری مشخص شود.


از ۱۸۹ شرکت، ۱۰۴ شرکت دارای زیان انباشته هستند. تا اواسط مهر ماه باید شفافیت شرکت‌هایی که در فهرست واگذاری قرار دارند مشخص شود که از ۱۸۹ شرکتی که دارای وضعیت مناسب شفافیت هستند تنها ۲۴ شرکت را می‌توان در رتبه یک عنوان کرد. پیگیری برای بازگشت شرکت‌هایی که از گروه بندی خارج شدند ادامه دارد. ۳۲۸ شرکت یا از گروه‌بندی خارج شدند یا از ابتدا گروه بندی نداشتند. این پیشنهاد برای اخذ مجوز گروه سه مطرح شده که در هیات دولت در حال بررسی است و اتفاق مثبتی برای شرکت‌هایی که از گروه‌بندی خارج شدند محسوب می‌شود.


۲۰ شرکت در فهرست واگذاری


۲۰ شرکت شامل ۱۰۰ درصد سهام هواپیمایی کیش ؛ لوله گستر اسفراین؛ معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران؛ کشاورزی و دامپروری سفیدرود و فولاد آذربایجان ، ۸۰ درصد سهام آلومینای ایران، ۷۶ درصد سهام صنعتی اسفراین، ۴۹ درصد طراحی ساختمان نفت، ۴۸ درصد سهام فولاد میبد ، ۴۰ درصد پالایشگاه کرمانشاه و عمران مسکن ثامن، ۳۵ درصد فولاد سفیددشت و فولاد شادگان، ۳۰ درصد عمران مسکن شرق، ۲۰ درصد توسعه نیشکر جانبی و احیا استیل بافت، ۱۷.۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۶ درصد پالایشگاه امام خمینی شازند، ۱۵ درصد صنایع آلومینیوم جنوب و ۱۰ درصد اپال پارسیان سنگان در فهرست واگذاری قرار دارند.


عدم دخالتی در واگذاری سهام دو خودروساز


درباره واگذاری سهام دو خودروساز سوء‌تفاهم‌هایی صورت گرفته است. سهام مستقیم دولت در سایپا و ایران خودرو ۱۷ و ۵ درصد است ضمن آنکه در مورد واگذاری این سهام وزارت اقتصاد تصمیم می‌گیرد. علاوه بر این شرکت‌ها می‌توانند نسبت به واگذاری یا فروش سهام تودلی یا سایت‌ها اقدام کنند. بنابراین هر اطلاعیه که تاکنون منتشر شده توسط شرکت‌ها صورت گرفته است.


بزرگترین مانع در واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو، وثیقه بودن این سهام است که برای آزادسازی بارها نامه زده شد. از سوی دیگر از آنجایی که این دو سهام ارزنده هستند برای شیوه واگذاری آن کارگروه مشترکی بین وزارت صنعت و اقتصاد تشکیل و ۶ جلسه هم برگزار و نتیجه جلسات به سند مشترکی ختم شد که ۲۰ درصد آن افتراقی و ۸۰ درصد آن مشترک است.


هر دو وزارتخانه در این موضوع اشتراک نظر دارند که باید قیمت‌گذاری خودرو تا پایان سال به حداقل برسد. هیچ اصلاح ساختاری نباید مسیر واگذاری را مختل کند ضمن آنکه یک قفل در سایپا وجود دارد و برای باز شدن آن ابتدا یک زیرمجموعه سایپا باید واگذار شود . در مورد ایران خودرو هم باید با خود سهامداری ترکیب شود، نظر افتراقی در مورد نحوه خود سهامداری است که این موضوع هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود.


شناسایی جاماندگان سهام عدالت


مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی طبق قانون جامانده سهام عدالت محسوب می‌شوند. در قانون به سایر افراد واجد شرایط هم اشاره شده که شامل هر فرد مستحق دریافت سهام عدالت می‌شود و این افراد باید توسط وزارت رفاه و اقتصاد شناسایی شوند. حدود شش شرکت هلدینگ برای پرتفوی سهام عدالت جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شده که از ارزنده‌ترین سهام دولت هستند. این موضوع به هیات دولت رفته و برای اختلاف‌نظر در سهم ۲۰ درصدی دولت از معاونت حقوقی سوال شده است. سازمان خصوصی‌سازی آماده تخصیص سهام عدالت به افرادی است که در مرحله نخست به عنوان جامانده شناسایی شدند اما برای مراحل بعدی با کمبود منابع مواجه است مگر آنکه رفع وثایق در سهم‌هایی مانند مس و فولاد صورت بگیرد.


بازگشایی نماد پرسپولیس به زودی


واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس آغاز فرآیند شفاف‌سازی و انضباط فعالیت باشگاه‌ها است. زمانی که تیم‌های دیگر فوتبال که شرکت بالاسری بورسی دارند مجموع ارقام قراردادهای بازیکنان و کادر فنی را اعلام کنند تازه با استقلال و پرسپولیس برابر می‌شوند. هر دو باشگاه دارای بازارگردان هستند و در واگذاری سرخابی‌ها مواردی مانند افشای قرارداد بازیکنان وکادر فنی، ریسک فسخ و ابطال قراردادها وجود دارد که منحصر به فرد است . با پایان سال مالی پرسپولیس به صورت‌های مالی آن ایرادی گرفته شد که پیگیری شده و در یکی دو روز آینده گشایش نماد اتفاق می‌افتد.


تلگرام اصلی بورس پرس : http://t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0