بااقتصاد
1399/12/26
15:17
خیز ۳۶ هزار واحدی شاخص کل برای فرود در کانال ۱.۳ میلیون واحدی/ پایان زمستان بورس هم فرا رسیده است؟

گزارش بازار/ روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه شاخص کل بورس تهران امروز با ثبت بیش از ۳۶ هزار واحد مثبت، به سقف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسیده است و به‌نظر می‌رسد با این صعود پرقدرت، خود را برای بازپس‌گیری کانال ۱.۳ میلیونی آماده می‌کند. با توجه به دو روز باقی‌مانده از معاملات بازار سهام در سال ۹۹، گویا هم‌زمان با آغاز بهار در قرن جدید، زمستان بورس هم به پایان خواهد رسید.

رشد ۲.۹ درصد شاخص کل با چراغ سبز تمامی شاخص‌ها


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه، روند معاملاتی بازار سهام در مدار مثبت قرار گرفت و تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس، با چراغ سبز مواجه شدند. شاخص کل پس از رشد ۳۶۳۰۵ واحدی، معادل ۲.۹ درصد، به نقطه یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن و شاخص کل فرابورس نیز صعودی بودند و هر کدام به‌ترتیب با ۳۰۸۷ و ۳۵۷ واحد رشد کردند.


فارس، شاه‌نشین تابلو بورس تهران


این صعود چشمگیر شاخص کل، با کمک و حمایت نمادهای بزرگ بازار، به‌ویژه فارس -که این‌روزها شاه‌نشین تابلو معاملات بورس تهران است- فولاد، فملی و نمادهای برتر از گروه بانکی‌ها و پالایشی‌ها، به دست آمد. در فرابورس نیز بپاس، مارون، زاگرس، آریا، صبا و غیره در راس شاخص‌سازان قرار داشتند و نماد رافزا نیز در این بازار بالاترین میزان تراکنش معاملاتی را در کنار کزغال و وسپهر رقم زد.


کاهش فشار فروش با افزایش تقاضا برای شاخص‌سازان


یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های معاملات امروز بازار سهام نسبت به روزهای گذشته، کاهش فشار فروش و حجم عرضه‌ها بود که در سایه شتاب‌گیری تقاضا و رشد سریع شاخص، معامله‌گران را به خرید بیش‌تر تشویق و ترغیب کرد. همچنین، استقبال خوب خریداران از نمادهای بزرگ و صنایع شاخص‌ساز، وجه دیگر مثبت در معاملات امروز محسوب می‌شود. فارس متاثر از این روند، با قیمت پایانی ۱۰۴۶ تومان، بیش از ۴۰۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل افزود تا سبزترین نماد امروز بازار لقب بگیرد.


بانکی‌ها و پالایشی‌ها، پرتقاضاهای امروز


در همین راستا، گروه‌های صنایع شیمیایی و پالایشی بانکی با حجم بزرگ‌تری از صف خرید مواجه شدند و بالاترین میزان تقاضا و معاملات را ثبت کردند. گروه فلزات اساسی نیز در همین مسیر قرار داشتند و تمامی نمادهای این گروه بجز چند سهم، همگی صف خرید را مقابل خود دیدند. فولاد و فملی، دو نماد برتر گروه و البته بورس تهران بودند که بیش از ۷۲۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل تاثیر گذاشتند.


خودروسازان هم در این میان از بازار مثبت بهره بردند و پس از شروع متعادل به رنج مثبت معاملات رسیدند و صف خرید تشکیل دادند.


رافزا، در صدر پراتراکنش‌های فرابورس


با بهبود تقاضا در میانه‌های معاملات امروز بازار سهام، رشد ۶ درصدی قیمت رافزا که در صدر پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفت و بالاتری میزان ورود نقدینگی حقیقی را به خود اختصاص داد، شاخصه دیگر بازار به شمار می‌رود.


سبزترین روز بورس در زمستان


به‌این‌ترتیب سبزترین روز بورس در زمستان ۹۹، با صعود ۳۶ هزار واحدی شاخص کل، برای روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه ثبت شد. روزی که بیش‌ترین میزان تقاضا برای گروه‌های بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی رقم خورد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند ۹۹


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با نقل و انتقال حدود ۵.۴ میلیارد تومان سهم، روی عدد ۲۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان ایستاد و نسبت به روز گذشته، دوشنبه، ۵۴ درصد رشد کرد. از این میزان بیش از ۹ هزار میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۵.۴ هزار میلیارد تومان (با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولت) به ارزش معاملات فرابورس اختصاص یافت. ارزش معاملات خرد نیز با ۱۲ درصد رشد، به ۷ هزار و ۹۷ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۹۰,۵۱۸.۶۴ (۳۶۳۰۵.۷۰ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۷.۹۲۷.۴۸ (۳۰۸۷.۸۰افزایش)


ارزش معاملات: ۹,۰۸۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۸۲۷.۹۰ (۳۵۷.۵۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱۵,۴۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: بپاس، مارون و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0