بورس پرس
1402/08/13
09:49
همایش تخصصی تامین مالی صنعت فولاد با ابزارهای نوین پولی و مالی

همایش تخصصی تامین مالی صنعت آهن و فولاد با هدف بررسی جوانب مختلف انتشار گواهی سپرده کالایی برای گندله آهن و اوراق گواهی سپرده خاص بانکی در کیش اینوکس ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس ۲۰۲۳ دو شکل جدید از تامین مالی در صنعت فولاد معرفی خواهد شد. شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت توسعه سنگ آهن مرکزی سام، گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج و بانک رفاه کارگران در این همایش تخصصی از روش‌های نوین تامین مالی صنعت فولاد در بازار پولی و مالی سخن می‌گویند.


بر اساس این گزارش، همایش ۱۷ آبان در هتل پالاس جزیره کیش برگزار می‌شود. مسئله مورد بررسی در این همایش، بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و ساز و کار واقعی تامین مالی از طریق انتشار گواهی سپرده کالایی روی محصول گندله آهن و انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار خاص بانک رفاه است.


گواهی سپرده کالایی بنا بر تعریف نوعی اوراق بهادار است که مالکیت بر مقدار معینی کالا را تضمین می‌کند. استفاده از این ابزار مالی فواید مختلفی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به کاهش اثر نوسان قیمت‌ها برای خریداران و تسهیل تامین مالی و کاهش هزینه‌های این فرایند برای تولیدکنندگان، اشاره کرد.


اوراق گواهی سپرده مدت دار خاص با هدف حمایت از تولید ملی و در راستای تامین مالی طرح‌های مختلف اقتصادی بر اساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی منتشر می‌شود. این اوراق الکترونیکی، مدت‌دار و با نام بوده و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری از قبیل مدت، نرخ سود علی‌الحساب، مقاطع پرداخت سود و ... در آن قید می‌شود.


از شرکت توسعه سنگ آهن مرکزی سام چه می‌دانیم؟


هدف اصلی شرکت سام ادغام روندهای نوین چالاک و انعطاف‌پذیر مالی در صنعت آهن و فولاد است. این شرکت به عنوان بازوی تامین مالی و سرمایه گذاری و متولی تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در شش زمینه مختلف خدمات را ارائه می‌دهد: مدیریت تامین مالی طرح‌ها و نقدینگی شرکت‌ها، برنامه‌ریزی جامعه کاهش ریسک و نقدینگی و دارایی، مشاوره و ارزیابی سرمایه‌گذاری و تخصیص بودجه، مذاکره و مدیریت امور پذیرش در بورس و مدیریت امور چاپ انواع اوراق بدهی و مذاکرات مربوطه.


از بین پروژه‌های گوناگون شرکت سنگ آهن مرکزی ایران می‌توان به چند مورد بسیار برجسته اشاره کرد که نشان‌دهنده تلاش جدی این گروه در پیشرفت صنعت آهن و فولاد است: ایجاد زیرساخت تامین آب شبکه انتقال فاضلاب شهری یزد، توسعه زنجیره ارزش کارخانه آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تنی، توسعه ظرفیت بهره برداری از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت معدن آریز، توسعه زنجیره ارزش از طریق احداث بخش ۳ کارخانه کنسانتره، تامین زیرساخت انرژی با احداث نیروگاه گازی اختصاصی و بهینه‌سازی خطوط تولید گندله.


تامین مالی مشاور سرمایه‌گذاری ترنج


گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در دهمین سال فعالیت است. این گروه که بیشتر در زمینه مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود در زمینه‌های مختلفی مانند تامین مالی هم فعالیت چشمگیری دارد.


از بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت گروه ترنج می‌توان به صندوق‌های سرو، افران، زیتون، انار و تمشک اشاره کرد. با این‌حال نباید فراموش کرد که گروه مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در سه زمینه بزرگ، خدمات مالی را هم به شرکت‌های حقوقی و افراد حقیقی ارائه می‌کند: سبدگردانی اختصاصی، بازارگردانی و تامین مالی.


پروژه تامین مالی ترنج جنبه‌های مختلفی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به تامین مالی استارت آپ‌ها و اجرای روندهای مربوط به پذیرش در بازار سهام اشاره کرد. جدای از این مسائل، استفاده از ابزارهای نوین بازارهای پولی و مالی هم در مجموعه فعالیت‌های ترنج به چشم می‌خورند. پروژه انتشار گواهی سپرده کالایی گندله آهن با همکاری شرکت سام، یکی از همین فعالیت‌های ترنج است که در مرحله آماده‌سازی و مطالعه قرار دارد. می‌توانید با حضور در این همایش تخصصی از یافته‌ها و اطلاعاتی درباره میزان پیشروی این پروژه بهره‌مند شوید.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0