همفکران
1401/11/13
18:41
وقایع نگاری همفکران از بازار، طی هفته دوم بهمن ماه

طی هفته جاری بازار پرچالشی را تجربه کردیم. اوایل هفته ریزش سنگینی در بازار اتفاق افتاد و در روزهای پایانی ارزش معاملات بازار با روند کاهشی همراه شد و در پایانی ترین روز هفته بازار از نفس افتاد. میانگین ارزش معاملات خرد در هفته دوم بهمن ماه به کمترین میزان خود در طول ۶ هفته اخیر رسید. اما همچنان دو برابر میانگین ارزش معاملات هفتگی آذر ماه است.

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم بهمن؛ تداوم روند اصلاحی بورس، افت قابل توجه ارزش معاملات خرد


طی هفته جاری بازار پرچالشی را تجربه کردیم. اوایل هفته ریزش سنگینی در بازار اتفاق افتاد که پیامد خبرهای مربوط به حمله تروریستی در اصفهان و همچنین سماجت شورای رقابت برای ممانعت از ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، بود. این عوامل موجب شد تا در روزهای پایانی ارزش معاملات بازار با روند کاهشی همراه شود و در پایانی ترین روز هفته بازار از نفس بیافتد.


در نتیجه معاملات هفته دوم بهمن ماه ارزش معاملات خرد با افت ۲۶ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد به ۶،۲ همت رسید. این سومین هفته متوالی است که شاهد روند کاهشی ارزش معاملات خرد هستیم اما شدت این افت طی هفته جاری بیشتر از هفته های قبل بود.


میانگین ارزش معاملات خرد در هفته دوم بهمن ماه به کمترین میزان خود در طول ۶ هفته اخیر رسید. اما همچنان دو برابر میانگین ارزش معاملات هفتگی آذر ماه است و نسبت به عمده هفته های سال جاری فاصله زیادی دارد.


شاخص های کل و هموزن نیز برای دومین هفته متوالی کاهی شدند. شاخص کل که طی هفته قبل ۴،۶ درصد افت داشت در هفته جاری متحمل ۳،۴ درصد کاهش شد و در محدوده ۱ میلیون و ۵۵۷ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هموزن اما نسبت به هفته قبل اصلاح شدیدتری را از سر گذراند. هفته قبل شاخص هموزن ۲،۶ درصد کاهش داشت اما در هفته جاری از ارتفاع آن ۴،۹ درصد کاسته شد و به محدوده ۴۸۷ هزار واحد رسید.


شنبه؛ ادامه نزول بورس


از همان ابتدا فروشندگان دست برتر را داشتند. این وضعیت تا پایان نیز ادامه یافت تا در انتها، شاخص کل حدود ۱۲ هزار واحد افت کرده و در مرز ۱,۶ میلیون واحد متوقف شود. ارزش معاملات خرد ۷ همت و تراز پول خرد منفی ۱,۲ همت شد.


مجید عشقی گفت به دلیل تمرکز و ناهمگن بودن ارزش بازار ناشران حاضر در فرابورس، نیاز دسترسی به شاخص‌های متنوع‌تر از جنس شاخص‌های هم وزن وجود داشت که با تصمیم کمیته شاخص، این اتفاق رخ داد و طی روزهای آتی این سه شاخص جدید به فرابورس اضافه می‌شود.


کاخ سفید اعلام کرد پیشرفتی در خصوص برجام صورت نگرفته است.


دلار آزاد در کانال ۴۴ هزار تومان معامله شد.


یکشنبه؛ ریزش سنگین بازار سهام


امروز بازار یکدست سرخپوش بود. تعداد نمادهای مثبت به سختی به ۳۰ می رسید. حدود ۲۵۰ صف فروش در بازار وجود داشت. در انتها، شاخص کل ریزش ۵۸ هزار واحدی را ثبت کرد. بیش از ۲ همت نقدینگی خرد از بازار خارج شد. ارزش معاملات خرد به ۷,۵ همت رسید.


رئیس جمهور گفت: هدف مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، اجرای قانون در جهت مولدسازی اموال راکد دستگاه‌ها، با پشتوانه قانونی و حقوقی و بر اساس روشی اصولی است که با استفاه از تجارب گذشته بویژه تجربه اجرای ناصحیح سیاست خصوصی‌سازی، انجام خواهد شد. مدیرعامل بهمن خودرو گفت بهترین روش برای فروش خودرو، عرضه در بورس کالا است.


امیرعبداللهیان گفت پیام‌هایی را از طرف مقابل برجام از وزیر امور خارجه قطر دریافت کردیم. بانک مرکزی اعلام کرد بر اساس مصوبه مصوبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ که از روز جاری قابلیت اجرا دارد تسهیلات متعددی برای واردات طلا به کشور فراهم شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت ۲۵ هزار میلیارد تومان کالاهای اموال تملیکی که از سال‌های گذشته در انبارها مانده بود، در این دولت تعیین تکلیف شد.


دلار آزاد از ۴۳,۸۲۰ تا ۴۴،۹۸۰ تومان معامله شد.


دوشنبه؛ بهبود روند معاملات بازار سهام


بازار با بهبود نسبی تقاضا بخصوص در نیمه دوم همراه شد و تقریبا نیمی از نمادها مثبت شدند. عمده توجه ها به نمادهای بانکی و به ویژه وتجارت و نمادهای دیگری مانند غدام و حکشتی بود. در انتها، شاخص کل با افت ۲,۵۰۰ واحدی به کارش خاتمه داد و در محدوده ۱ میلیون و ۵۳۹ هزار واحد آرام گرفت. حدود ۵۷۲ میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها از بازار خروج یافت. ارزش معاملات خرد به ۶,۸ همت رسید.


فعال بازار سرمایه با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا و افت ۱۰۰ هزار میلیاردی ارزش بورس، خواستار حمایت عملی رئیس‌جمهور شدند. محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا در بازدید نمایندگان مجلس از شرکت سایپا تاکید کرد که مهمترین مانع در تولید خودرو قیمت گذاری دستوری است.


دلار آزاد در نزدیکی ۴۵ هزار تومان داد و ستد شد.


سه شنبه؛ بازار متعادل شد


امروز بازار بورس متعادل و با برتری نسبی خریداران دنبال شد. نمادهای بانکی بیشتر از سایر گروه ها مورد توجه قرار گرفتند. در انتها، شاخص کل حدود ۱۷ هزار واحد و شاخص هموزن بیش از ۶ هزار واحد رشد را ثبت کردند. ارزش معاملات خرد ۶،۳ همت شد و تراز پول خرد به منفی ۹۸ میلیارد تومان رسید.


معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور خبر داد. رئیس سازمان بورس گفت بنگاه اقتصادی را با قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌کنند تا محصولات خود را با زیان بفروشد! اگر بنگاه اقتصادی سودده نباشد، فعالیت آن بی‌معناست. او همچنین گفت باید تحلیل سیستماتیک داشته باشیم و تمام اکوسیستم را به‌طور کامل ببینیم. افزایش سرمایه‌گذاری در کشور مسلتزم وجود ثبات اقتصادی است و نبود این مهم، متاسفانه باعث دید کوتاه مدت به بازارها شده است.


پس از حذف دلار توافقی و ثبت نرخ صرافی‌ها از طریق قیمت بازار متشکل ارزی، نرخ‌‌های غیررسمی دلار تقریبا حذف شده و امروز نرخ صرافی به‌عنوان نرخ ارز لحاظ می‌شود و کانال‌های تلگرامی امکان نرخ‌گذاری‌های کاذب با توجه به حذف بازار غیررسمی ارز ندارند.


دلار آزاد در میانه کانال ۴۴ هزار تومان معامله شد.


چهارشنبه؛ افت قابل توجه ارزش معاملات بورس


معاملات امروز بازار سرمایه بسیار کم رمق و کم حجم و البته متعادل دنبال شد. فقط گروه حمل و نقل بیشترین اقبال عمومی را داشت که دلیل این توجه خریدهای پرحجم و کد به کدهای حجیم در نماد حآفرین بود. در پایان شاخص کل به ۶۷۵ واحد رشد رضایت داد و شاخص هموزن هم حدود ۱،۵۰۰ واحد افزایش داشت. ارزش معاملات خرد با افت محسوسی نسبت به دیروز به ۴،۷ همت رسید. تراز پول خرد منفی ۲۲۲ میلیارد تومان شد.


وزیر نفت گفت ظرف دو سه ماه آینده تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های بزرگ روسی شده است به قرارداد منجر خواهد شد. پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.


خبرگزاری صدا و سیمان از افزایش قیمت کارخانه ای خودروها خبر داد. بر اساس این خبر سایپا در دعوتنامه های جدید خود قیمت سایپا ۱۵۱ را از ۱۶۹،۸۷۱،۰۰۰ تومان با ۳۰ درصد رشد مبلغ ۱۹۹،۷۷۱،۰۰۰ تومان اعلام کرد. مرکز پژوهشها از کسری ۲۰۰ هزار میلیاردی منابع یارانه در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.


رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفت آمریکا آماده ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران است.


معاملات دلار آزاد همچنان در میانه کانال ۴۴ هزار تومان ادامه یافت.



انتهای خبر

0
0