بااقتصاد
1400/07/18
13:37
روند نزولی شاخص کل در دومین روز هفته نیز ادامه یافت /فعالان بازار سرمایه در انتظار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها جهت تصمیم‌گیری و ترسیم چشم‌انداز کوتاه مدت

فعالان با سابقه بازار سرمایه فهمیده‌اند که دیگر نباید در انتظار روندهای اکیدا صعودی یا اکیدا نزولی هم‌چون سال گذشته باشند ؛ بازار در مسیر تعادلی پیش می‌رود و صعود و سقوط از جمله شاخصه‌های برجسته و شناخته شده آن است. پس از آنکه بازار سرمایه در روز گذشته بعد از ۸ روز متوالی وارد مدار منفی شد ، امروز هم شاهد افت شاخص کل و نزول بیشتر آن بودیم . به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی مهرماه ، انتشار صورت‌های مالی نیمه اول سال ۱۴۰۰ یکی از عوامل تعیین کننده برای خرید و فروش سهام شرکت‌ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، دومین روز معاملاتی هفته نیز دنباله‌رو روند پرعرضه شنبه دنبال شد و شاخص کل در مسیر نزولی حرکت کرد. بنابراین دومین افت پاییزی شاخص کل در روز جاری با افت بیش از ۱۰ هزار واحدی رقم خورد.


تحلیل‌گران تکنیکال علت شروع دوباره روند نزولی در بازار را واکنش شاخص کل برای ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحدی عنوان می‌کنند. حالا با از دست رفتن مقاومت ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار واحدی در روز جاری احتمال کاهش‌های بیشتر برای شاخص کل دور از انتظار نیست.


بررسی عملکرد دولت در چند هفته اخیر


دولت سیزدهم پس از استقرار کامل در جایگاه خود طی چند هفته اخیر اقدامات اولیه که پیش از این وعده داده بود را در دستور کار قرار داد و توانست تا حد قابل قبولی آن‌ها را محقق کند. از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا، توجه به تنظیم بازار و پرداختن به مسائل تورم نام برد. رونقی که در بازار سرمایه طی روزهای گذشته شاهد بودیم نیز می‌توان ناشی از عوامل نام برده باشد.


در ادامه فعالیت دولت جدید ، افرادی از جنس بازار سرمایه در منصب قدرت نشستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ، رئیس بانک مرکزی بود. در بخش خارجی نیز شاهد سفرهای وزیر امور خارجه و مذاکراتی هستیم که احتمال قوت گرفتن مذاکره اصلی را بالا می‌برد.


در بازار ارز چه خبر است؟


تغییرات بازار ارز همواره یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار سرمایه برشمرده می‌شود که می‌تواند تغییرات مثبت و منفی را ایجاد کند.


در هفته گذشته شاهد عبور قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۸ هزار تومان بودیم اما این روند افزایشی در بازار ارز دوام چندانی نداشت و در انتهای هفته گذشته و شروع هفته جاری قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت.


مبنای تاثیرگذاری ارز بر شرکت‌های بورسی دلاری است که در سامانه نیما گزارش می‌شود؛ تغییرات بازار آزاد اثرات خود را بر نرخ نیمایی گذاشته و در مدت اخیر شاهد روند افزایشی نرخ نیما بودیم که در حال کم‌کردن فاصله خود با بازار آزاد است.


در کنار این عامل زمزمه‌هایی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می‌رسد که در صورت عملی شدن آن سود شرکت‌های وابسته به آن از جمله صنایع داروسازی و لاستیک‌سازی دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار خواهد گرفت.


مذاکرات هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام


سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای مختلف و گفت‌وگوهای وی با سران کشورهای منطقه و اروپایی گویای آن است که طرفین اصلی مذاکره یعنی آمریکا و ایران هر دو مایل به بازگشت مذاکره هستند اما با شرایط و شروط منحصر به فرد خود. چنان‌چه روند مذاکرات آن‌گونه که انتظار می‌رود در مسیر جدی و مثبت پیش رود افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازار بین‌المللی نیز ادامه یابد ، کسری بودجه سال جاری بر طرف خواهد شد.


در انتظار گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها


با عبور از نیمه مهرماه و نزدیک شدن به روزهای پایانی اولین ماه پاییز ، فعالان بازار سرمایه در انتظار گزارشات نیمه نخست شرکت‌ها هستند تا ببینند وضعیت درآمد و سودسازی آن‌ها پس از گذشت نیمه اول سال ۱۴۰۰ چگونه بوده و چشم‌انداز کوتاه مدت خود را برای خرید و فروش سهام تا پایان سال جاری ترسیم کنند. با توجه به گزارشات ماهانه شرکت‌ها تا پایان شهریور به نظر می‌رسد بایستی منتظر صورت‌های مالی خوب و پرباری از سوی اکثر شرکت‌های تولیدی و صادرات محور باشیم.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰


در پایان معاملات روز یکشنبه از مجموع ارزش معامله ۱۵۲۷۶ میلیارد تومانی در مجموع بازارها ، ۳۴ درصد مربوط به ارزش معاملات خرد بود که حدود ۵۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.


نمادهای «شراز»، «شبریز» و «شاوان» بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و «فسبزوار»، «فملی» و «فولاد» بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری را به نام خود ثبت کردند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۵۵,۶۱۰ (۱۰,۴۲۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۴,۶۸۳ (۵۸۹۷-)


ارزش معاملات: ۴۴۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فملی، فولاد و همراه


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰,۷۸۲ (۱۹۷-)


ارزش معاملات: ۱۸۱۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، بپاس و فجهان




انتهای خبر

0
0