بورس۲۴
1402/08/20
10:01
یک پیش بینی از سود سالانه پتروشیمی نوری

بورس ۲۴:پتروشیمی نوری ، بزرگترین واحد آروماتیکی کشور بوده که به تولید محصولاتی نظیر برش سبک و سنگین ، پارازایلین و ارتوزایلین ، رافینیت ، بنزن ، گاز مایع ( LPG ) و ... مشغول است. خوراک مصرفی واحد های تولیدی میعانات گازی و بنزین پیرولیز بوده که به ترتیب از فاز های پارس جنوبی و پتروشیمی جم تامین می گردد.

بورس۲۴ : پتروشیمی نوری ، بزرگترین واحد آروماتیکی کشور بوده که به تولید محصولاتی نظیر برش سبک و سنگین ، پارازایلین و ارتوزایلین ، رافینیت ، بنزن ، گاز مایع ( LPG ) و ... مشغول است. خوراک مصرفی واحد های تولیدی میعانات گازی و بنزین پیرولیز بوده که به ترتیب از فاز های پارس جنوبی و پتروشیمی جم تامین می گردد. این واحد پتروشیمی که در یک دهه اخیر جایگاه نخست از منظر فروش را در بین مجتمع های پتروشیمی حفظ کرده ، در راستای سیاست های سرمایه گذاری ، مالی و عملیاتی سهامدار عمده یعنی صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، اخیرا اقدام به تحصیل بلوک ۲۰٪ پتروشیمی اروند کرده است. با این اوضاف درصد مالکیت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پتروشیمی اروند به بیش از ۹۰٪ رسیده است.


اصلی ترین رکن رشد بیزینس یعنی کنترل هزینه ها و افزایش درآمد ها به خوبی در صورت عملکرد این پتروشیمی قابل رویت است ؛ در نیمه نخست دوره ۱۴۰۲ ، ارزش درآمد های عملیاتی شرکت جهش ۸ هزار میلیاردی را ثبت کرده و به بیش از ۵۷.۲ همت رسیده ، حال آنکه بهای فعالیت های تولیدی تنها به میزان ۳.۹ همت رشد یافته است. در نتیجه چنین رویداد مثبتی ، سود ناخالص مجموعه با جامپ ۵۲٪ به حوالی ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. پرواضح است که کنترل اثربخش هزینه ها ، بهبود ۳۱٪ مارجین ناخالص عملیات شرکت را نیز به دنبال داشته است.


ماحصل فعالیت های شرکت در نیمه نخست دوره ۱۴۰۲ ، شناسایی ۸.۸ هزار میلیارد تومان سود خالص معادل ۹۸۲ تومان به ازای هر سهم بوده است ، رقمی که در قیاس با دوره مشابه رشدی ۱.۶ همتی را ثبت کرده و از پوشش ۷۵٪ سود خالص دوره ۱۴۰۱ خبر داده است. حاشیه سود ناخالص بیزینس همانند دوره مشابه ۱۵٪ محاسبه شده است.


گزارش خوب مهر ماه شرکت از فروش ۱۵.۱ هزار میلیاردی حکایت دارد ؛ رقمی که در قیاس با ماه مقایسه ای جامپ ۲.۳ برابری را ثبت کرده و به میزان ۸ همت افزایش یافته است. با این رقم ، ارزش درآمد های تجمیعی بیزینس در این مدت ۷ ماهه به بیش از ۷۲.۴ هزار میلیارد تومان رسید و اختلاف ۱۷ همتی با دوره مشابه ایجاد کرد.


i

در هفت ماهه نخست ۱۴۰۲ ، تناژ تولیدات شرکت ۲.۷ میلیون تن گزارش شده ، رقمی که گویای پوشش ۶۰٪ ظرفیت تولیدی مجموعه است. جدول زیر مقایسه ای بین ظرفیت اسمی مجموعه و میزان تولید در دوره ۷ ماهه منتهی به مهر ۱۴۰۲ ارائه داده است:


1

محصول برش سنگین با سهم ۳۵٪ در سبد درآمدی ۷ ماهه ، کلیدی ترین محصول بیزینس است. محصول بر اساس نرخ های جهانی ارزشگذاری شده و بخش قابل توجهی از تناژ تولید آن روانه بازار های صادراتی می شود ؛ برای مثال این مدت ۷ ماهه ، از مجموع ۹۰۹ هزار تن برش سنگین فروخته شده ، ۸۶٪ معادل ۷۸۳ هزار تن در بازار های صادراتی معامله شده است. این محصول در سبد صادراتی شرکت حرف اول را می زند و در این مدت ۷ ماهه ، ۶۴٪ درآمد صادراتی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل برش سنگین عاید شده است. نکته قابل ملاحظه در خصوص این محصول آن است که ظرف سه ماهه گذشته ، نرخ معاملاتی صادراتی گارد صعودی به خود گرفته و از ۲۳.۶ میلیون تومان در تیر ماه به حوالی ۳۱ میلیون تومان به ازای هر تن در مهر ماه رسیده است.


ن

کادر مدیریتی بودجه ۶ ماهه دوم سال را با فرض فروش ۲.۰۸ میلیون تنی ، تقریبا ۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی کرده است. گفتنی است که در نیمه نخست ۱۴۰۲ ، تناژ فروش مجموعه ۲.۳۹ میلیون تن گزارش شده است ؛ بنابراین شرکت پتانسیل بالایی در پوشش این بودجه دارد. در صورت تحقق کامل بودجه ، ۱۱۸ همت درآمد برای شرکت متصور هستیم ؛ رقمی که در قیاس با مدت مشابه به میزان ۱۲ همت رشد یافته است. با فرض حاشیه سود خالص ۱۵٪ ( همانند نیمه نخست ) ، ۹.۱ همت سود خالص ، تقریبا معادل ۱۰۰۰ تومان به ازای هر سهم برای نیمه دوم پیش بینی می شود ؛ فلذا سود هر سهم سالانه حوالی ۱۹۰۰ – ۲۰۰۰ تومان خواهد بود.


"نوری" با ارزش بازار ۱۲۳ هزار میلیاردی در این روز ها با p/s برابر ۱ بین معامله گران دست به دست می شود ، نسبتی که مهر تاییدی بر ارزنده بودن سهم در قیمت های فعلی است. با توجه به گزارشات مثبت و مخابره سیگنال های بنیادی به بازار ، احتمال عبور از مقاومت تاریخی ۱۵ هزار تومان بالاست. در صورت شکست سطح ۱۵ هزار تومان و پولبک به این سطح ، می توان از آن به عنوان سنگر حمایتی برای قرار دادن حد ضرر استفاده کرد.


با اصلاح بیشتر سهم ، کف کانال بلندمدت ، معتبرترین منطقه حمایتی جهت ورود به سهم خواهد بود.


ت
انتهای خبر

0
0