آوای آگاه
1402/09/11
14:50
بررسی کارنامه عملکرد آبان ماه فولادسازان

کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن به بررسی وضعیت ماهانه شرکت‌های فولادی پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ سینا خورشیدی، کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با آوای آگاه به بررسی وضعیت ماهانه شرکت‌های فولادی پرداخت و گفت: به‌صورت کلی و با توجه به اینکه از محدودیت‌های برق تابستان فاصله گرفتیم، در ادامه بهبود تولید در مهرماه، شرکت‌ها در آبان ماه نیز اعداد خوبی را در تولید به ثبت رساندند و نزدیک به فول ظرفیت تولید کردند.


وی در ابتدا به بررسی کارنامه ماهانه فولاد مبارکه پرداخت و گفت: «فولاد» کم‌نوسان‌ترین شرکت صنعت در سال ۱۴۰۲ بوده است. شرکت عملکرد بسیار باثباتی را در تولید در سال ۱۴۰۲ داشته و فروش شرکت در آبان ماه ۱۹/۷ همت گزارش شده است. نرخ محصولات گرم شرکت ۲۷/۹۰۰ تومان در آبان ماه بوده و شرکت رشد ۶۰ درصدی را در مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت برسانده است.


وی در ادامه به بررسی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و گفت: «فخوز» یکی از بهترین گزارش‌های خود در چند ماه گذشته را روانه کدال کرده است. تولید شرکت نزدیک به بالاترین سطوح بوده است و شرکت با صادرات محموله ۱۷۰ هزار تنی شمش در آبان ماه توانسته فروش ۷۹۴۸ میلیارد تومانی را گزارش کند. نرخ بولوم بیلت داخلی شرکت ۱۹/۴۰۰ و نرخ اسلب داخلی شرکت ۱۹/۵۰۰ گزارش شده و شرکت محصولات بولوم بیلت و اسلب صادراتی خود را با قیمت ۱۷/۴۰۰ صادر کرده است. «فخوز» در تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته، اما تا به اینجای کار رشد ۵۰ درصدی در مبلغ فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.


این فعال بازار سرمایه به بررسی وضعیت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش هم پرداخت و تصریح کرد: «کاوه» هم آبان ماه خوبی داشت و فروش ۳۰۶۸ میلیاردی را گزارش کرد. تولید این ماه شرکت فاصله کمی با سقف تولید شرکت در سال ۱۴۰۲ داشته است. شرکت ۴۰ درصد فروش بیلت خود را در این ماه صادر کرده و نرخ داخلی شرکت ۲۳ درصد و نرخ صادراتی آن ۱۸/۵۰۰ گزارش شده است. «کاوه» رشد فروش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است.


خورشیدی افزود: «هرمز» هم عملکرد عملیاتی بسیار خوبی در آبان ماه داشت و در تولید ماهانه اسلب رکوردشکنی کرد. چنانچه شرکت موجودی را نگهداری نمی‌کرد و کل تولید خود را به فروش می‌رساند، می‌توانست در فروش مبلغی هم یک رکورد جدید را به ثبت برساند. فروش این ماه شرکت ۲۶۰۵ میلیارد بوده و در این ماه حدود ۳۸ درصد فروش اسلب خود را صادر کرده که نرخ داخلی اسلب ۲۰/۷۰۰ و نرخ صادراتی اسلب ۱۶/۵۰۰ تومان گزارش شده است. شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۵ درصدی را تا به اینجای کار داشته است.


خورشیدی بیان داشت: «ارفع» اگرچه بهتر از ماه پیش بود، اما گزارش جذابی نداشت و رشد فروش ۱۰۱۵ میلیاردی را گزارش کرد. شرکت در تولید عملکرد مناسبی داشته، اما فروش شرکت در دو ماه اخیر پایین بوده و شرکت نتوانسته در این دو ماه محموله‌ای صادر کند. برخلاف ۶ ماه ابتدای سال که فروش صادراتی شرکت به‌واسطه نرخ‌‌های جذابی که «ارفع» برای فروش صادراتی خود داشته، سهم عمده فروش را تشکیل داده، شمش داخلی شرکت در این ماه ۲۰/۷۰۰ تومان بوده و ارفع تا به اینجای کار ۲۰ درصد رشد فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت رسانده است.


وی خاطرنشان کرد: «ذوب» گزارش خوبی نداشت و با فروش ۳۶۰۰ میلیاردی، ضعیف‌ترین عملکرد خود را در سال ۱۴۰۲ به ثبت رساند. «ذوب» نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۵ درصد رشد مبلغی فروش داشته است. فولاد سیرجان هم عملکردی مشابه با دو ماه قبل خود داشته و فروش ۱۳۲۸ میلیاردی را گزارش کرده است. فروش این ماه شرکت به‌طور کامل داخلی بوده و نرخ فروش میلگرد شرکت در این ماه ۲۲/۸۰۰ تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد در فروش را تجربه کرده است.


کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن در پایان این گفت‌وگو به بررسی سایر شرکت‌های گروه پرداخت و گفت: «فولاژ» شرکت بعدی است که مبلغ فروش آن در آبان ماه در حد چند ماه اخیر بوده است. مبلغ فروش ۱۴۰۹ میلیاردی را گزارش کرده و نرخ محصولات آلیاژی شرکت در این ماه ۳۹/۹۰۰ تومان گزارش شده است.


وی تصریح کرد: فروشندگان اسفنجی هم به روزهای شروع محدودیت نزدیک می‌شوند و احتمالا فقط در آذرماه می‌توانند فول ظرفیت تولید کنند. در این بین، «فصبا» و «فغدیر» عملکرد نسبتا خوبی داشتند. «فسبزوار» به این دلیل که حدود ۳۵ درصد خود را موجودی کرده، نتوانسته است فروش‌های قبلی خودش را تکرار کند. نرخ‌ها نیز برای شرکت‌های فروشنده اسفنجی بین ۲ تا ۴ درصد نسبت به ماه قبل افت داشته است.


انتهای خبر

0
0