بااقتصاد
1399/11/28
15:07
تحدید نقدشوندگی بازار سرمایه با کاهش ارزش معاملات روزانه/ نسخه نامتقارن هم برای بازار سهام افاقه نکرد

گزارش بازار/ روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن بازار سهام در چهار روز معاملاتی این هفته، تنها نخستین روز را با رشد ۴۸ هزار واحدی به‌پایان رساند و در سه روز دیگر، به صورت پلکانی و آهسته‌آهسته البته با حمایت نسخه نوسان نامتقارن، به سمت پایین نزول کرد. کاهش ارزش معاملات سهام، ویژگی منفی امروز بازار بود که با ۱۲ هزار میلیارد تومان در مقابل ریزش ۱۱ هزار واحدی شاخص، نمود بیش‌تری داشت و مولفه نقدشوندگی بازار را محدود کرد.

ادامه مسیر متفاوت شاخص کل و هم‌وزن!


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، روند معاملات بازار سهام بازهم نزولی بود و شاخص کل متاثر از افزایش عرضه در نمادهای بزرگی مانند فارس، فولاد، فملی، شستا و غیره افت ۱۱ هزار و ۴۵۰ واحدی را ثبت کرد. شاخص هم‌وزن اما در یک واگرایی دیگر با شاخص کل و به لطف معاملات مثبت نمادهای کوچک، ۷۹۸ واحد رشد کرد و از کانال ۴۳۸ واحدی گذشت.


ریزش بورس تهران بدون توجه به بازارهای جهانی



ریزش امروز شاخص کل بورس تهران درحالی اتفاق افتاد که تمامی بورس‌های جهان با رشد قیمت کامادیتی‌ها، نفت و همچنین خبرهایی مبنی بر کنترل کروناویروس در کشورهای مختلف، جهش کردند و یک روز معاملاتی بسیار خوب را پشت سر گذاشتند. در همین حال، خبرهای تاثیرگذار داخلی ازجمله تصویب لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس هم نتوانست تغییری در حرکت منفی شاخص کل ایجاد کند.


مثبت و منفی‌های امروز بازار سهام


در جریان معاملات امروز، نمادهای بزرگ بورس تهران مانند گروه بانکی‌ها، یکپارچه منفی دنبال شدند و روی تابلو به رنگ قرمز درآمدند. بر پایه این گزارش، قیمت سهام تمامی نمادهای بانکی امروز ریزش کرد و در کنار سایر گروه‌های کامادیتی‌محور و صنعتی در راند منفی افتاد.


حال خوب داروسازان


گروه دارویی‌ها اما حال خوبی داشتند و بیش‌تر نمادهای این گروه امروز در ریل مثبت معاملات قرار گرفتند تا نقش اصلی را در صعود شاخص هم‌وزن ایفا کنند.


کزغال روسفید از آب درآمد


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دوشنبه، ۱۱ درصد کاهش نشان داد و روی رقم ۶۹۶ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش صف‌های فروش نیز با ۳۲ درصد افزایش به ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسید.


در این میان، شرکت سرمایه‌گذاری مالی کزغال (زغال سنگ پروده طبس)، در ادامه روند دیروز، بازهم امروز بیش‌ترین صف خرید را تشکیل داد و ۲۴۱ میلیارد تومان سهم را در صف خرید شاهد بود. پس از کزغال که صدرنشین جدول تقاضای بازار بود، رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) هم در جایگاه بعدی بالاترین میزان صف خرید قرار گرفتند.


۱۴۲ میلیون سهم شستا در صف فروش!


در سوی مقابل، شستای بزرگ قرار داشت که مانند دیروز دوباره در صف فروش پرحجم ظاهر شد و با قراردادن ۱۴۲ میلیون سهم در سمت عرضه، روی شاخص کل بیش از ۹۰۰ واحد تاثیر منفی گذاشت. شستا در کنار فارس با ۱۳۰۰، فولاد با ۱۲۰۸ و فملی با ۹۰۵ واحد ریزش، منفی‌سازان اصلی امروز شاخص کل بورس تهران بودند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه ۲۸بهمن‌‌ماه ۹۹


به‌این‌ترتیب و با ریزش نیمی از نمادهای بزرگ و فعال، امروز شاخص کل بورس تهران ۱۱ هزار و ۴۴۶ واحد، معادل ۰.۹ درصد ریزش کرد و در یک واگرایی دیگر، نماگر هم‌وزن با ۷۹۰ واحد رشد، صعود ۰.۲ درصدی را رقم زد. در بازار فرابورس نیز پس از معامله در ۱۳۰ نماد، شاخص کل با ۹۷ واحد افت، روی رقم ۱۷ هزار و ۶۳۳ واحدی ایستاد.


مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام امروز به رقم ۱۲ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین ارزش معاملات خرد نیز با ۲۴ درصد کاهش به رقم ۶ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۴۵,۸۴۳.۶۷ (۱۱۴۴۲.۵۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۸.۰۳۰.۹۳ (۷۹۸.۸۲ افزایش)


ارزش معاملات: ۴,۹۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۶۳۳.۹۸ (۹۷.۶۸-)


ارزش معاملات: ۷,۵۰۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0