حسین زمانی
1399/07/18
21:55
🔷تحلیل بنیادی مبین گزینه سرمایه گذاری بلندمدت پتروشیمی مبین بزرگترین مرکز تولیدکننده یوتیلیتی در عسلویه است. از فاکتورهای مثبتی که پیش روی سهم می ...

🔷تحلیل بنیادی مبین گزینه سرمایه گذاری بلندمدت



پتروشیمی مبین بزرگترین مرکز تولیدکننده یوتیلیتی در عسلویه است. از فاکتورهای مثبتی که پیش روی سهم می باشد طرح تولید متانول گرید aa در پتروشیمی آپاداناست که در انتهای سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. مبین مالکیت ۱۰۰ درصدی این مجموعه را در اختیار دارد. به نظر می رسد سود سال ۹۹ ...



مجتمع پتروشیمی مبین بزرگترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور است و در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه های دنیا به شمار می آید که در سال ۱۳۷۹ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب و به نام شرکت پتروشیمی مبین احداث گردید. این مجتمع عظیم و مدرن در فاز یک منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی )عسلویه( در پنج بخش مجزا و مساحت ۸۸ هکتار ساخته شده است. هدف از احداث این مجتمع صرفه جویی در هزینه های سرمایه گذاری و تولیدی و کاهش قیمت تمام شده انرژی مصرفی مجتمع های مستقر در منطقه بوده است. وظایف این مجتمع عظیم صنعتی به شرح زیر است :



تولید و توزیع برق و بخار، تولید و توزیع اکسیژن، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق



تولید و توزیع آب شیرین، آب بدون املاح، آب سرویس، آب آتش نشانی و آب کولینگ



دریافت و تصفیه پساب های صنعتی و بهداشتی شرکت های پتروشیمی منطقه



سوزاندن پسماندهای مایع و جامد در کوره های زباله سوز



دریافت گاز از شبکه سراسری و تقلیل فشار آن و توزیع بین مجتمع های پتروشیمی



پتروشیمی مبین یوتیلیتی مجتمع های فاز ۱ و تاحدی فاز ۲ پارس جنوبی شامل شرکت های پتروشیمی آریاساسول، پتروشیمی جم، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مروارید، پلی پروپیلن جم، پتروشیمی مهر و پتروشیمی نوری را پشتیبانی می کند. دیگر تولید کننده یوتیلیتی پتروشیمی فجر است که در ماهشهر قرار دارد. از نقاط قوت شرکت می توان به موقعیت خاص جغرافیایی، استمرار تولید، اتصال به شبکه برق سراسری کشور، انحصاری بودن خدمات ارایه شده در منطقه، رشد مستمر تقاضا برای محصولات و خدمات، همچنین برخورداری از تکنولوژی جدید جهت تامین برق و یوتیلیتی مورد نیاز واحدهای فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سهولت دسترسی به داده های تولید و استمرار تولید و تامین نیاز مشتریان بر اساس قراردادهای فیمابین اشاره کرد. وابستگی به پتروشیمی های منطقه، وابستگی ارزی جهت تامین قطعات یدکی، قطعی گاز ، اورهال شرکتهای پتروشیمی منطقه و به بهره برداری رسیدن پتروشیمی دماوند و قطع خدمات به پتروشیمی های فاز دو عسلویه )شامل مروارید، کاویان و مهر) از نقاط ضعف و تهدیدهای شرکت به شمار می آیند.



تاریخ شروع بهره برداری محصولات شرکت عمال از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۸ می باشد. به استناد ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم شرکت از تاریخ بهره برداری به مدت ده سال از معافیت مالیاتی برخوردار است که استفاده از معافیت مذکور طبق قاون مالیاتهای مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی واصل گردیده است. فروش کلیه محصوالت مختلف این شرکت به بازار داخلی می باشد و شرکت فروش صادراتی ندارد.



زمان کلیه قراردادها ۲۵ ساله می باشد. توافقنامه ها مربوط به مصوبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد که در آن شرکت پتروشیمی مبین موافقت نمود با حفظ اولویت تامین سرویس های جانبی مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی فاز ۱ عسلویه تا زمان بهره برداری از واحدهای سرویس های جانبی دماوند، تامین، فروش و انتقال سرویس های جانبی تولیدی توسط شرکت پتروشیمی مبین به مجتمع های پتروشیمی مصرف کننده مستقر در فاز ۲ عسلویه را بر عهده گیرد.



ترکیب سهامداران



ترکیب سهامداران شرکت پتروشیمی مبین به شرح نمودار زیر می باشد. بنا بر مصوبه مرداد ۱۳۹۳ هییتت پذیرس اوراق بهادار پتروشیمی مبین در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و در شهریور ۹۳ به عنوان چهارصد و نودمین شرکت پذیرفته شده در بورس در بخش تامین برق، گاز و آب مورد معامله قرار گرفت. درصد شناوری سهم ۱۷٪ می باشد.



واحد های شرکت



واحد تولید برق: این واحد دارای هشت توربین گازی است که ظرفیت هر یک ۱۲۳ مگاوات است.درصورتیکه گاز موردنیاز برای این توربینها بنا به هر دلیل تامین نشود ، این امکان وجود دارد که به مدت یک هفته این توربینها با گازوییل به کار خود ادامه دهند.



واحد تولید بخار: این واحد دارای ۸ بویلر بازیافت است و ظرفیت هر یک ۳۳۰ تن بر ساعت است. همچنین سه بویلر کمکی هر یک با ظرفیت ۷۵ تن در ساعت نیز در این واحد وجود دارد .



واحد آب خنک کننده: این واحد برای تامین آب کولینگ مصرفی شرکتهای پتروشیمی منطقه عسلویه است.



واحد آبشیرین کن: این واحد تاکنون آب مصرفی مجتمع را تامین کرده )برای تولید آب بدون املاح و آب کولینگ مداربسته و …(است. شامل ۵ دستگاه آبشیرینکن از نوع MED است که هر یک ۳۱۲ مترمکعب در ساعت ظرفیت دارند.

انتهای خبر

0
0