کوینیت
1399/11/19
17:50
کمبود تجهیزات ماینینگ پای ماینرهای چینی را به بازار لپ‌تاپ کشاند!

در نتیجه‌ی هجوم ماینرها برای خرید کارتهای گرافیکی و کمبود این محصولات در بازار، تعدادی از ماینرهای چینی از لپ‌تاپ‌های مبتنی بر جدیدترین تراشه‌های گرافیکی برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند

نکات برگزیده مطلب توان پردازش بالای کارت‌های گرافیکی سری ۳۰ شرکت اینودیا در الگوریتم‌های استخراج رمزارز هجوم ماینرها به بازار این قطعات کامپیوتری را موجب شده است. اما به دلیل کمبود کارت‌های گرافیکی، ماینرها جایگزین‌های دیگری را برای استخراج اتریوم جستجو می‌کنند. در همین راستا، یکی از ماینرهای چینی استفاده نوت‌بوک‌های مبتنی بر کارت گرافیکی جی‌فورس آر.تی.ایکس ۳۰(GeForce RTX ۳۰) را به عنوان روش جایگزین خرید کارت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار داده است.

استفاده از لپ‌تاپ برای استخراج رمزارز

به دلیل جهش شدید قیمت اتریوم از سال گذشته‌ی میلادی، تعداد ماینرهای شبکه‌ی اتریوم نیز افزایش یافته است. اما از آنجایی که دسترسی به کارت‌های گرافیکی جدید به شدت محدود شده است، تعدادی از ماینرها لپ‌تاپ‌های جدیدی را خریداری می‌کنند که از جدید‌ترین پردازنده‌های گرافیکی در ساخت آن‌ها استفاده شده است.


شرکت انویدیا در نمایشگاه سی.ای.اس ۲۰۲۱ از کارت‌های گرافیکی آر.تی.ایکس ۳۰ رونمایی کرد و هم‌اکنون مدل‌های مختلفی از این محصولات در فروشگاه‌های مختلف خرده فروشی جهان به فروش می‌رسد. با این وجود، در نتیجه‌ی هجوم ماینرها ممکن است بازار فروش لپ‌تاپ‌ها نیز با کمبود این دسته از محصولات مواجه گردد.


استخراج رمزارز با استفاده از لپ‌تاپ

فارم ساخته شده با لپ‌تاپ

لپ‌تاپ برای استخراج رمزارز تصویر منتشر شده از ریگ ماینینگ یکی از ماینرهای چینی برخلاف ریگ‌های ماینینگ عادی بیش از ۴۰ لپ‌تاپ برند چینی هاسی(Hasee) را شامل می‌شود که در ساخت آن تراشه‌ی گرافیکی آر.تی.اکس ۳۰۶۰(RTX ۳۰۶۰) مورد استفاده قرار گرفته است. لپ‌تاپ‌هایی که از تراشه‌های گرافیکی سری ۳ هزار انویدیا استفاده می‌کنند، یقینا دارای مشخصات یکسانی با مدل‌ها دسکتاپ نیستند و قیمت بالاتری دارند. بر اساس گزارش شرکت انویدیا لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این تراشه‌ی گرافیکی حداقل ۹۹۹ دلار قیمت دارند و اگرچه ماینرها می‌توانند با خرید عمده‌ی این تجهیزات تخفیف جزئی دریافت کنند، اما آن‌ها حداقل ۶۰۰ دلار پول بیشتری را نسبت به کارت‌های گرافیکی برای خرید لپ‌تاپ پرداخت می‌کنند. بعلاوه، مدل‌های مختلف لپ‌تاپ برای کاهش مصرف انرژی الکتریکی قدرت پردازش این محصولات را اندکی کاهش می‌دهند که برای ماینرها کاهش هش‌ریت و برق مصرفی را به همراه خواهد داشت.


با توجه به این‌که لپ‌تاپ‌های مورد استفاده در صنعت استخراج رمزارز در تمامی روزهای هفته روشن و در حال فعالیت هستند، برای خنک‌سازی بهتر این محصولات باید در حالت «نیمه تا شده» قرار بگیرند.


محاسبه‌ی هش‌ریت و درآمد

یکی از تولیدکنندگان محتوا در چین نشان داده است که استخراج رمزارز با استفاده از لپ‌تاپ‌ها نیز به سادگی امکان‌پذیر است. وی با استفاده از تراشه‌ی گرافیکی آر.تی.ایکس ۳۰۶۰ در یک لپ‌تاپ به هش‌ریت ۴۶ مگاهش بر ثانیه رسیده است.


هش‌ریت

تنظیمات اورکلاک

هش‌ریت بر اساس نتایج آزمایش وی یک لپ‌تاپ معمولی مبتنی بر تراشه‌ی گرافیکی ۳۰۶۰ و با فرض ثابت بودن سختی استخراج در سطوح کنونی قادر است:


در هر ساعت ۰٫۰۰۰۲۶۵۰۴۵ اتر را استخراج کند در هر روز ۰٫۰۰۶۳۶۱۰ اتر را استخراج کند در هر ماه(دوره‌ی ۳۰ روزه) ۰٫۱۹۰۸۳۲۴ اتر را استخراج کند در هر سال ۲٫۳۲۱۷۹۴۲ اتر را استخراج کند در نتیجه فارم ماینینگ متشکل از ۲۰ لپ‌تاپ مبتنی بر این تراشه‌ی گرافیکی و با فرض ثابت ماندن قیمت و سختی استخراج شبکه‌ی اتریوم قادر است تا مقادیر زیر را بر اساس دلار استخراج کند:


۸/۹۰۸ دلار در هر ساعت ۲۱۳/۸۰ در هر روز ۶,۴۱۳/۸۷ در هر ماه ۷۸,۰۳۵ در هر سال متوسط قیمت برق مصرفی چین در محدوده‌ی ۰/۵۴۵ آر.ام.بی(RMB) یا به عبارت دیگر ۰/۰۸۴ دلار به ازای هر کیلووات ساعت قرار دارد. با فرض مصرف ۲۵۰ وات توان مصرفی هر لپ‌تاپ فارم ۲۰ تایی از این محصولات برای ماینر ۳,۶۷۹/۲۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت.


بازگشت سرمایه

در نتیجه، این ماینر چینی از ریگ ماینینگ متشکل از ۲۰ لپ‌تاپ در هر سال ۷۴,۳۵۶ دلار درآمد خواهد داشت که ضریب بازگشت سرمایه بر همین اساس ۳۰/۸ درصد محاسبه می‌گردد و در نتیجه این ماینر در صورت ثبات شرایط در طول ۳/۵ ماه بازگشت سرمایه‌ی اولیه را تجربه خواهد کرد.


روش‌های غیرمعمول برای استخراج رمزارز همانند استفاده از سی‌پی‌یو (CPU) برای استخراج بیت کوین و یا تلفن همراه برای استخراج مونرو به دلیل درآمد پایین و افزایش ریسک مواجهه با مشکلات فنی و خرابی تجهیزات معمولا توسط متخصصات توصیه نمی‌شود.



با وجود نکات اشاره شده در این مقاله، تیم کوینیت به دلیل مشکل خنک‌سازی لپ‌تاپ‌ها در زمان استخراج رمزارز، کاهش عمر این تجهیزات در این فرآیند و همچنین تغییر سختی استخراج و ارزش رمزارز اتریوم استفاده از لپ‌تاپ برای استخراج رمزارز را توصیه نمی‌کند. نظر شما نسبت به استفاده از لپ‌تاپ برای استخراج رمزارز چیست؟ آیا ماینرهایی که از لپ‌تاپ برای ایجاد فارم استخراج رمزارز استفاده کرده‌اند، شرایط بازگشت سرمایه‌ی اولیه را تجربه خواهند کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.


انتهای خبر

0
0