بورس پرس
1401/05/13
00:00
نتیجه دو مجمع "فولاد" مشخص شد / گزارش مدیرعامل از اقدامات و برنامه ها

در جریان برگزاری دو مجمع سالانه و فوق العاده فولاد مبارکه، صورت های مالی، رقم سود تقسیمی و افزایش سرمایه ۸۱ درصدی از محل سود انباشته و تطابق اساسنامه تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجمع سالانه شرکت فولاد مبارکه صبح سه شنبه ۱۱ مرداد با حضور ۷۴.۷ درصد سهامداران در محل ساختمان نگین نقش جهان برگزار و و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۲۸۶۸ ریال سود محقق شده هر سهم، ۱۷۰۰ ریال معادل ۵۹ درصد برای هر سهم توزیع شود.


براین اساس، سود سهامداران سجامی ۲۰ شهریور به حساب واریز میشود . سود سهامداران حقیقی غیر سجامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ۲۰ آبان تا ۲۹ اسفند، سهامداران حقوقی دارای کمتر از ۴۰۰ میلیون سهم از اول دی تا ۲۹ اسفند از طریق سیستم متمرکز بانکی و سهامداران حقوقی دارای بیش از ۴۰۰ میلیون سهم از اول تا ۲۹ اسفند از طریق واریز به حساب بانکی سهامدار صورت می پذیرد.


مجمع فوق العاده نیز با دستور جلسه تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه و تطابق اساسنامه با حضور ۶۹.۹ درصدی سهامداران برگزار و باتوجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه ۸۱ درصدی از محل سود انباشته و همچنین تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس ، مورد تصویب قرار گرفت.


به این ترتیب، "فولاد" به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات، خرید دارایی های سرمایه‌ای (۵۰ دستگاه لوکوموتیو)، جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر، مشارکت در افزایش سرمایة شرکت‌‌های سرمایه پذیر و جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری های صورت گرفته (خرید سهام) ، سرمایه فعلی را از ۲۹.۳ به ۵۳ هزار میلیارد تومان رساند.


گزارش مدیرعامل از اقدامات و عملکرد سال مالی ۱۴۰۰


محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه با ارائه گزارش عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ گفت: ثبت ۲۷ رکورد به تنهایی گذر از یک حد نصاب و رویه معمول بود و ۱۸۶ هزار میلیارد تومان پروژه طی سه سال آینده در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این در پی کسب این موفقیّت ها در اولین همایش تجلیل از برترین های


بورس کالا نیز به عنوان شرکت برتر از لحاظ ارزش در این بورس انتخاب شد .


آغاز عملیات احداث ۵ پروژه بزرگ با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی


وی افزود: فولد مبارکه سال گذشته به عنوان یکی از شرکت های بزرگ کارگروه پیشرانان پیشرفت برای مشارکت در بزرگترین سرمایه گذاری صنعتی تاریخ اقتصاد، عملیات احداث ۵ پروژه بزرگ با سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی را آغاز کرد و در همین راستا در سال جاری نیز با امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه آهن و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مسیر تحقق این طرح ها گام نهاد و با پیگیری اهداف تعیین شده


در سند چشم انداز ۲۰ ساله صنعت، همه توان را جهت افزایش تولید بکار گرفت تا با تضمین ی ادامه روند رو به رشد و تامین نیاز بیش از ۳.۵ هزار شرکت و صنایع استراتژیک از جمله خودرو سازی، لوازم خانکی، لوله و پروفیل، صنایع نفت،گاز و پتروشیمی، پیشران اقتصاد غیر نفتی باشد .


این مقام مسئول ادامه داد: آمار و ارقام گواه این مدعا است فولاد مبارکه در سال جاری با مدیریت و برنامه ریزی دقیق با بهره برداری از پروژه های متعدد، عزم را جزم کرده تا علی رغم همه محدودیت ها، اسمز معکوس ثانویه (RO۲) و راه اندازی واحد گاز زدایی و کربن زدایی ضمن کاهش مصرف آب، امکان تولید فولادهای الکتریکی را فراهم کند که این امر نشان دهنده توانایی بالا برای رقابت تنگاتنگ با فولادسازان برتر جهان است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ برای پاسخگویی بهتر به نیاز بازار داخل، ۸ محصول جدید طراحی و تولید شد .


حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان


طیب نیا عنوان کرد: بومی سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه و تجهیز طی سالیان گذشته با حمایت های همه جانبه از شرکت های دانش بنیان و همکاری شرکت های سازنده داخلی تنها گوشه ای از دستاوردها برای خودکفایی حداکثری صنعت فولاد است که علی رغم وجود مشکلات با مدیریت بهینه منابع موجود و جدیّت کارکنان در بخش های مختلف تداوم می یابد. در کنار این دستاوردها فولد مبارکه به عنوان شهروندی مسئولیت پذیر و در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در کنار کادر درمان و مردم بود و با تامین بیش از ۲۵.۷ هزار تن اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی از هیچ تلاشی برای کمک به خدمت گزاران این عرصه کوتاهی نکرد.


وی با بیان اینکه در فروردین سال جاری ۳۰ رکورد تولید روزانه ثبت شده که در نوع خود بی سابقه است، اضافه کرد: این شرکت با فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار برای ۳۵۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم و با حمایت حداکثری از مراکز دانش بنیان در رونق اقتصادی و تزریق امید به جامعه با فاصله معنى داری نسبت به سایر شرکت های داخلی ایفای نقش کرد.


تولید تختال الکتریکی گامی در جهت تحقق تولید محصولات جدید


مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در راستای تحقق تولید محصولات جدید، تختال الکتریکی در سال جاری تولید شد که محصول نهایی به بازار عرضه خواهد شد، گفت: درآمدها از فروش داخلی ۱۴۷ هزار میلیارد تومان و ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به صادرات بود که فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بالغ بر ۷۸ و ۶۶ درصد افزایش یافت.


تولید بیش از ۹.۳ میلیون تن فولاد خام


طیب نیا تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۹.۳ میلیون تن فولاد خام بیش از ۴۳.۱۱ درصد از بازار فولادسازان بزرگ داخلی را در دست دارد و میزان تولید محصولات سرد در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ هزار تن افزایش یافت . سال گذشته رکورد ۹.۳ میلیون تن تختال، ۴ میلیون و ۱۷ هزار تن گندله، ۶.۱ میلیون تن کلاف گرم و ۱.۶ میلیون تن کلاف سرد ثبت شد .


عملکرد درخشان طرح های توسعه ای، زیرساختی و سرمایه ای


وی درخصوص عملکرد فروش توضیح داد: میزان افزایش فروش محصولات گروه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن در محصولات گرم ۴ درصد، محصولات سرد ۱۰ درصد و در محصولات پوشش دار ۵ درصد افزایش یافت که در نهایت عدد فروش با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹.۳ میلیون تن رسید.


این مقام مسئول به عملکرد طرح های توسعه ای، زیرساختی و سرمایه ای هم اشاره کرد و افزود: پروژه احداث خط تولید نورد گرم ۲ به منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید ۴.۲ میلیون تن کلاف گرم شامل گریدهای مختلف در ابعاد متفاوت در دستور کار است. احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با بهره وری بالا به ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات، افزودن ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی گروه، اجرای پروژه های آهن سازی، فولاد سازی، انرژی و سیالت، طرح توسعه سنگان، طرح های جنبی و پشتیبانی، پروژه های نورد گرم، نورد سرد، فولد سبا و فولاد سفید دشت از جمله طرح های توسعه ای است که در گروه برنامه ریزی شد.


احداث نیروگاه برای کاهش ضررهای احتمالی


طیب نیا اضافه کرد: مطالعات و ارزیابی های اولیه در خصوص احداث پروژه احداث واحد اسید شویی و نورد سرد در شرکت فولاد امیر کبیر کاشان به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال انجام شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. با اعمال محدودیت های تخصیص برق به صنایع، بخش عمده ای از فولادسازان متضرر شدند. از این رو به منظور کاهش ضررهای احتمالی، برنامه ریزی برای احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی در حال انجام است .


وی به برنامه های توسعه ای در حوزه معدن به منظور تامین پایدار هم اشاره کرد و گفت: همواره تامین ی مواد معدنی پایدار یکی از چالش های اساسی این شرکت است و در ارزیابی و اکتشاف محدوده های معدنی و توسعه معدن به منظور تامین پایدار با ارزیابی و اکتشاف محدوده های معدنی و تامین و فرآوری سنگ آهن اقدامات ارزشمندی محقق شد.


فولاد مبارکه پیشتاز سودآوری شرکت های بورسی


مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری ها در سهام شرکت های بورسی در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل معادل ۷۱ درصد رشد داشت. رشد بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و تحصیل سهام است. به علاوه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه مجموع ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد افزایش داشت. ارزش روز شرکت های بورسی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ برابر بهای تمام شده آنها است .


طیب نیا حاشیه سودآوری خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ را ۵۸ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به بهبود تقاضای داخلی محصولات و افزایش قیمت های جهانی فولاد در سال ۱۴۰۰ و افزایش فروش، شرکت در درآمد از رشد ۸۸ درصدی برخوردار بود و به دنبال اجرای سیاست های کاهش هزینه نسبت ها، نهایتا نسبت های سودآوری از رشد چشمگیری نسبت به سال ۹۹ برخوردار بودند. همچنین نسبت های سودآوری بطور قابل ملاحظه نسبت به رقبا بالاتر بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : http://t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0