بورس۲۴
1400/12/15
09:30
سپرده بانکی صندوق های با درآمد ثابت معاف از مالیات می شود؟

چقدر از منابع «فیکس اینکام» ها در سپرده متمرکز شده و در معرض مالیات است؟

سپرده بانکی صندوق های با درآمد ثابت معاف از مالیات می شود؟

بورس۲۴ : بر اساس قوانین و مقررات صندوق های سرمایه گذاری به طور کلی معاف از مالیات هستند اما در بودجه ۱۴۰۱ دولت خواستار دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی شده است.


البته هنوز مشخص نیست که آن بخش از دارایی های صندوق های سرمایه گذاری که در بانک ها سپرده شده اند نیز مشمول مالیات خواهد شد یا خیر؟ اما به همین بهانه نگاهی کردیم به ترکیب دارایی فیکس اینکام ها تا ببینیم چه میزان از منابع خود را به سپرده بانکی اختصاص داده اند؟


تازه ترین آمار و اطلاعات مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران نشان می دهد که مجموع کل ارزش خالص دارایی های صندوق های با درآمد ثابت که تعداد آن ها ۹۸ صندوق است، سه هزار و ۹۳۴ هزار و ۱۷۱ میلیارد و ۹ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۹۱۰ ریال است.


به بیان دیگر جمع کل ارزش خالص دارایی های این ۹۸ صندوق فیکس اینکام تقریبا ۳۹۳ همت است که این صندوق ها در مجموع۳۳ درصد از این مبلغ که معادل ۱۳۱،۵ همت است، را به صورت سپرده بانکی سرمایه گذاری کرده اند.


بررسی ترکیب دارایی های این ۹۸ صندوق فیکس اینکام نشان می دهد سهم هر یک از آن ها از سپرده گذاری با دیگری متفاوت است. صندوق هایی هستند که کمتر از ۲ درصد از منابع خود را در بانک ها سپرده کرده اند که شامل صندوق های نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر، ثابت نامی مفید و توسعه سرمایه نیکی می شوند.


برخی از این صندوق ها نیز سهم بیشتری از منابع خود را برای سپرده بانکی در نظر گرفته اند. صندوق با درآمد ثابت آریا بیشترین درصد از پول هایی که در اختیار دارد را در بانک سپرده گذاری کرده است.یعنی تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد منابعش را.


پس از آن صندوق بانک گردشگری در رتبه دوم قرار دارد که حدود ۶۵ درصد از منابع خود را به سپرده گذاری در بانک ها اختصاص داده است. نگین رفاه، مشترک یکم ایرانیان، اندوخته توسعه صادرات آرمانی، سپر سرمایه بیدار و ثبات ویستا نیز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع سرمایه گذاران خود را به سپرده بانکی تخصیص داده اند و جزو بیشترین سپرده داران در میان فیکس اینکام ها به شمار می روند.


آخرین اخبار حاکی از آن است ، سازمان بورس و اوراق بهادار با اتکا به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و معافیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک از پرداخت مالیات به دنبال اقناع مجلس برای مستثنی شدن سپرده صندوق ها نزد بانک ها از ۲۵ درصد مالیات است.



سپرده بانکی
سپرده بانکی
انتهای خبر

0
0