اخبار اکس نوین
1401/09/15
14:11
پروتکل بیت کوین چیست؟ | آشنایی با مکانیسم کاری پادشاه رمز ارزها

سال ۲۰۰۸ بود که شخصی با هویت نامشخص و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای در مورد ارز دیجیتال نوشت و برای تعدادی از متخصصان علم رمزنگاری ارسال کرد. او در این مقاله تلاش کرد در مورد بیت کوین و فرایند کاری آن صحبت کند. ساتوشی ناکاموتو در این مقاله (برخی به آن وایت پیپر می‌گویند) به متخصصان توضیح داد که پروتکل بیت کوین چیست . این وایت پیپر سبب شده است که ساتوشی به عنوان آغازگر راه ارزهای دیجیتال و خالق بیت کوین شناخته شود. فهم و درک اینکه پروتکل بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند، باعث می‌شود که با دانش و آگاهی بیشتری روی…

سال ۲۰۰۸ بود که شخصی با هویت نامشخص و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای در مورد ارز دیجیتال نوشت و برای تعدادی از متخصصان علم رمزنگاری ارسال کرد. او در این مقاله تلاش کرد در مورد بیت کوین و فرایند کاری آن صحبت کند. ساتوشی ناکاموتو در این مقاله (برخی به آن وایت پیپر می‌گویند) به متخصصان توضیح داد که پروتکل بیت کوین چیست . این وایت پیپر سبب شده است که ساتوشی به عنوان آغازگر راه ارزهای دیجیتال و خالق بیت کوین شناخته شود.


فهم و درک اینکه پروتکل بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند، باعث می‌شود که با دانش و آگاهی بیشتری روی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری و فعالیت کنیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.


یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد بیت‌کوین مطرح می‌شود این است که پروتکل بیت کوین چیست ؟ به طور کلی پروتکل بیت کوین، مجموعه‌ای از قواعد و قوانین حاکم بر شبکه نودها یا گره‌های بیت کوین است. همان طور که در مقاله بیت کوین چیست عنوان کردیم، شبکه بیت‌کوین از یک سری کامپیوتر تشکیل شده است. هر کدام از این کامیپوترها یک نود یا گره (Node) به حساب می‌آید. در واقع هر کاربری که با کامپیوتر خودش به شبکه بیت‌کوین متصل می‌شود، یک نود به حساب می‌آید.


بنابراین بهترین پاسخ به سوال پروتکل بیت کوین چیست این است که یک سری قواعد و قوانین است که برای تمام کاربرانی که از شبکه بیت‌کوین استفاده می‌کنند، برقرار است. پروتکل بیت کوین، شیوه ارتباط و تعامل نودها با هم و شیوه اضافه شدن بلوک‌های جدید به بلاک‌چین (Blockchain یا زنجیره بلوکی) را تعیین می‌کند.


فناوری بلاک چین، نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش‌دهی است که اطلاعات تراکنش‌های موجود در شبکه بیت‌کوین را بررسی و ذخیره می‌کند و سپس این اطلاعات را با تمام نودها یا کاربران به اشتراک می‌گذارد. به خاطر سیستم رمزنگاری موجود در این شبکه، احتمال حذف یا دستکاری این اطلاعات نزدیک به صفر است.


ترجمه فارسی بلاک‌چین، زنجیره بلوکی است. در واقع این فناوری، زنجیره‌ای از بلوک‌های متصل به هم است که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها در هر کدام از این بلوک‌ها ذخیره می‌شود. در واقع می‌توان هر کدام از این بلوک‌ها را به یک گاو صندوق تشبیه کرد که اسناد و مدارک تراکنش‌ها در آن نگهداری می‌شود.


در پاسخ به این پرسش که ارتباط بین بلاک‌چین و پروتکل بیت کوین چیست می‌توانیم بگوییم که یکی از قوانین اصلی حاکم بر شبکه بیت کوین، اجماع عمومی است؛ یعنی وقتی یک تراکنش می‌خواهد انجام شود همه نودها باید آن را تایید کنند. همچنین هر تراکنشی که در این شبکه انجام شود، به اطلاع همه گره‌ها می‌رسد. بلاک‌چین، یک فناوری کاملا دموکراتیک محسوب می‌شود که برای تمام اعضای خود، حق آگاهی قائل است.


کسانی که می‌خواهند دستگاه ماینر بخرند و از این طریق برای بدست آوردن بیت کوین تلاش کنند، باید بدانند که پروتکل بیت کوین چیست و چه قوانینی بر این ارز دیجیتال حکم فرماست؛ چون هر چه دانش بیشتری در این زمینه داشته باشند، می‌توانند دستگاه ماینر بهتری بخرند و تلاش‌های ثمربخش‌تری در این زمینه داشته باشند.


برای اضافه شدن یک بلوک جدید به زنجیره بلوکی، باید دستگاه ماینر بتواند یک مسئله ریاضی را حل کند و کد مربوط به آن بلوک (اصطلاحا هش بلوک) را پیدا کند. قطعا هر چه ماینر قوی‌تر باشد، راحت‌تر و سریع‌تر از سایر ماینرها این مسئله را حل می‌کند و در نتیجه ماینری که کد را زودتر از بقیه پیدا کرده، می‌تواند پاداش حل این مسئله را بگیرد. پاداش این کار، دریافت کارمزد تراکنش‌های مربوط به آن بلوک است. فرایندی که بیان شد، فرایند بدست آوردن بیت کوین از طریق ماینینگ است.


یکی از سوالاتی که خیلی از علاقمندان به بیت‌کوین و بلاک‌چین مطرح می‌کنند این است که بیت کوین چند زنجیر دارد ؟ در واقع منظور اکثر افراد این است که روزانه چند بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین ماین می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، نمودار زیر را در نظر بگیرید:


بر اساس این تصویر، تعداد بلوک‌هایی که روزانه ماین می‌شود متغیر است. البته بلاک‌چین بیت‌کوین طوری طراحی شده که روزانه ۱۴۴ بلوک ماین شود ولی خیلی بعید است که دقیقا تعداد بلوک‌های ماین‌شده به این عدد برسد. دلیل این مسئله هم تغییر توان هشینگ شبکه و نقص اجتناب‌ناپذیر در تنظیم سختی شبکه بیت‌کوین است.


احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که ارزش اصلی سکه بیت کوین چیست و چرا تا این حد مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته است؟ جالب است بدانید که ارزهای سنتی و رایج از حمایت و پشتوانه دولتی برخوردار هستند ولی بیت کوین همین حمایت و پشتوانه را هم ندارد. ارزش اصلی بیت‌کوین، در عرضه و تقاضایی که برای این ارز دیجیتال وجود دارد نهفته است.


در واقع این ارز شباهت‌های زیادی به طلا دارد. تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که می‌تواند استخراج شود محدود است و به طور کلی امکان استخراج ۲۱ میلیون بیت‌کوین در جهان وجود دارد. در واقع همین محدودیت موجب کمبود بیت‌کوین و افزایش تقاضا برای این ارز می‌شود.


از طرفی امنیت بالای شبکه بیت‌کوین، ناشناس ماندن هویت کاربران در این شبکه و افزایش استفاده از آن در جهان (کشورهای زیادی دارند استفاده از این رمز ارز را به رسمیت می‌شناسند) موجب می‌شود که افراد، شرکت‌ها و کشورهای زیادی از این رمز ارز برای مبادلات خود استفاده کنند. از این رو است که تقاضا برای خرید و فروش بیت کوین روز به روز بیشتر می‌شود.


درست است که بیت‌کوین، نوسانات زیادی را شاهد بوده است ولی اگر ارزش بازار بیت‌کوین را با طلا و سایر ارزهای رایج جهان مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که ارزش بازار بیت‌کوین خیلی کمتر از طلا یا سایر ارزهای فیات است و به همین خاطر، قیمت پایداری ندارد و همواره در حال نوسان است. در آینده با افزایش ارزش بازار بیت‌کوین، شاهد پایدارتر شدن قیمت آن خواهیم بود.


درست است که زمان زیادی از عمر بیت کوین نمی‌گذرد و جهان از سال ۲۰۰۹ تاکنون میزبان این ارز دیجیتال قدرتمند و دوست‌داشتنی است ولی جذابیت سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز به قدری زیاد است که بسیاری از ثروتمندان جهان هم روی رشد و پیشرفت بیت کوین حساب کرده و روی پادشاه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


در صورتی که شما هم دوست دارید از آینده درخشان بیت کوین بهره‌مند و برخوردار شوید و می‌خواهید جزو کسانی باشید که از رشد روزانه این ارز خوشحال می‌شوند، پیشنهاد می‌شود با خرید بیت کوین روی این ارز سرمایه‌گذاری کنید. درست است که این ارز در سال‌های اخیر نوسان‌های زیادی را تجربه کرده ولی یک بررسی اجمالی روی عمر بیت کوین و قیمت آن نشان می‌دهد که این ارز می‌تواند قله‌های افتخار را فتح کند و جایگزین ارزهای رایج شود.


در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که پروتکل بیت کوین چیست . از نظر شما پروتکلی که خالق بیت کوین برای این رمز ارز در نظر گرفته، چه مزایا و محاسنی دارد؟ در صورتی که افراد بخواهند پروتکل بیت کوین را زیر سوال ببرند و خلاف قوانین این سیستم عمل کنند با چه مشکلاتی روبرو می‌شود؟ لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان صرافی آنلاین اکس نوین در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.


منابع: Buy Bitcoin Worldwide / India CSR


انتهای خبر

0
0