سنا
1401/04/18
09:04
انتظار روزهای پر رونق بعد از برگزاری مجامع

هم اکنون P/E فوروارد بازار ۶.۳ است که پس از برگزاری مجامع این عدد اصلاح می‌شود؛ و چنانچه پس از تقسیم سود اتفاق منفی خاصی رخ ندهد در سه ماه آینده، بازار پر رونق‌تری نسبت به فصل بهار خواهیم داشت.

عضو هیات مدیره تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: باتوجه به گزارش فروش خردادماه شرکت‌ها، شرکت‌های تولیدی در حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان فروش داشتند که این رقم به نسبت خرداد ماه سال گذشته که ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده، بیش از ۲ برابر رشد داشته است. بر اساس این مولفه به نظر می‌رسد گزارش‌های فصلی خوبی از بیشتر شرکت‌ها منتشر شود؛ البته کاهش حاشیه سود بنگاه‌ها به عنوان نکته منفی باید مد نظر قرار داد.


مهدی دلبری افزود: موضوع مجامع شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ مانند فولاد مبارکه و... در پیش است که تعیین‌کننده روند چند هفته آینده خواهد بود، همچنین در بحث قیمت‌های جهانی هم شاهد افت شدید بودیم، اما نکته مثبت این است که قیمت‌های جهانی در حدود میانگین قیمت سال ۱۴۰۰ در حال معامله است که نگرانی‌ها را از بین می‌برد.


وی بیان کرد: با نگاهی به بازار ارز شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی به مرز ۲۶ هزار تومان هستیم؛ فاصله قیمت با بازار آزاد به حدود ۲۵ درصد رسیده است که هنوز عدد قابل توجهی است اما در کنار این اتفاقات رینگ معاملاتی مس و ورق در بورس کالا معاملات نسبتا خوبی داشتند، به فرض مثال کاتد مس با دلار ۲۹ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.


دلبری ادامه داد: اثر تورم در بخش‌های کالایی به زودی در صورت‌های مالی شرکت‌ها دیده می‌شود بنابراین تورم موجود با تاخیر به بازارسرمایه ورود پیدا کند.


عضو هیات مدیره تامین سرمایه نوین در ادامه به چالش‌های پیرامون بازار پرداخت و تصریح کرد: در فصل تابستان و گرما جدی‌ترین مساله بازار، قطعی برق است که کارخانه‌های تولیدی را تهدید می‌کند؛ و در چندین کارخانه تولید سیمان و فولاد این موضوع دیده شده است.


به گفته وی؛ مذاکرات برجام در قطر که مذاکرات رفع تحریم‌ها خوانده شد بیشترین اثر و نوسان را در نرخ دلار و سکه گذاشت، اما در بازار سهام باید سهام را به دو بخش تاثیر پذیر از برجام و بی‌تاثیر از برجام تقسیم کرد.


این فعال بازارسرمایه عنوان کرد: گروه بانکی، بیمه‌ای و در کل ریالی‌ها از رفع تحریم‌ها نتیجه مثبت بگیرند و سودده باشند، اما سهام دلاری یا غیر برجامی با تاخیر زمان بهبود می‌یابند؛ اگر برجام صورت بگیرد قاعدتا فاصله دلار نیمایی و بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و محصولاتی که با تخفیف در عرصه جهانی به‌فروش می‌رسد با تخفیف کم‌تر و روند بهتری مورد معامله قرار می‌گیرند.


وی پیش‌بینی کرد: در صورت حصول مذاکرات برجام، نرخ دلار حدود ۱۰درصد کاهش می‌یابد و فاصله دلار نیمایی با بازار آزاد به ۱۵ درصد می‌رسد؛ بنابراین ریسک قابل توجهی سهم های دلاری را تهدید نمی‌کند.


دلبری در پایان گفت‌وگو اظهار داشت: سرمایه‌گذارها باتوجه به استراتژی‌های معاملاتی و افق ریسکشان تنوع دارایی خود را انتخاب کنند و اگر دانش و زمان مناسبی برای تحلیل در اختیار دارند، می‌توانند به صورت شخصی معاملات را انجام دهند؛ در غیر این صورت باید به افراد دارای مجوز رجوع و معاملات را از طریق آنها دنبال کنند و از آنجایی که ابهامات زیادی در رویدادهای داخلی و خارجی داریم بهتر است، پرتفویی متشکل از دارایی مختلف داشته باشند.


خبرنگار: مژده ابراهیمی


انتهای خبر

0
0