بورس۲۴
1401/03/10
17:36
نکاتی که باید درباره پربازده ترین پذیره نویسی فرابورس بدانید ؛ «تجلی»

بورس ۲۴ : روز دوشنبه(۹ خرداد ماه)، نشستی تخصصی با حضور مدیران و فعالان بازار سرمایه در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات برگزار شد و عملکرد این شرکت مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. در ابتدای این رویداد دکتر محمد حسین حقیقی مدیر دپارتمان فاندامنتال مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل (بورس ۲۴) در خصوص شرکت پروژه محور تجلی گفت: این شرکت رکورد بالاترین میزان ثبت افزایش سرمایه در بازار سرمایه کشور را ثبت کرده است.

نکاتی که باید درباره پربازده ترین پذیره نویسی فرابورس بدانید ؛ «تجلی»

بورس۲۴ : روز دوشنبه(۹ خرداد ماه)، نشستی تخصصی با حضور مدیران و فعالان بازار سرمایه در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات برگزار شد و عملکرد این شرکت مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.


در ابتدای این رویداد دکتر محمد حسین حقیقی مدیر دپارتمان فاندامنتال مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل ( بورس۲۴ ) در خصوص شرکت پروژه محور تجلی گفت: این شرکت رکورد بالاترین میزان ثبت افزایش سرمایه در بازار سرمایه کشور را ثبت کرده است.


شروع یک میلیون تومانی


وی با تاکید بر چگونگی تاسیس و تولد تجلی توسعه و معادن فلزات ادامه داد: این شرکت در سال ۱۳۹۱ با نام تجلی خودرو و سرمایه ای بالغ بر یک میلیون تومان دراداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و سرمایه آن در سال ۹۶ به یک میلیارد تومان افزایش یافت و از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.


حقیقی با اشاره به تغییر نام تجلی گفت: البته در بهار سال ۹۹ نام شرکت به تجلی توسعه معادن و فلزات تغییر کرد.


وی یادآور شد : اسفند ۱۴۰۰ و بر اساس تصویب اساسنامه شرکت منطبق با اساسنامه شرکت های هلدینگ سازمان بورس و اراق بهادار ، تجلی اولین شرکت پروژه محور سهامی عام در زنجیره فولاد است که در آذر سال ۱۴۰۰ در فرابورس با قیمت پایه هزار ریال در گروه استخراج کانه های فلزی عرضه شد به طوری که از زمان عرضه تاکنون این سهم سود قابل توجهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.


سهامدارانی از جنس معدن


این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به سهامداران شرکت تجلی گفت: عمده سهام این شرکت در اختیار هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) قرار دارد و به طور مستقیم مالک ۵۵ درصد از سهام تجلی است. سایر سهامداران تجلی نیز شرکت صنعتی چادرملو، شرکت معدنی صنعتی گل گهر و سرمایه گذاری پرتو تابان معادن و فلزات به شمار می روند.


افزایش سرمایه مثال زدنی


حقیقی با اشاره به جایگاه این شرکت در بورس و نحوه مدیریت دارایی و ارزش تجلی گفت: این شرکت افزایش سرمایه ای معادل ۶۲۰ هزار درصد از محل آورده مطالبات نقدی را در دستور کار قرار داد و بنا به مجوز سازمان مربوطه، افزایش سرمایه آن به مبلغ ۶۲۰۰ میلیارد تومان در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسید.


یک سهامی عامی


این کارشناس بازار سرمایه در این رویداد با اهمیت تجلی به چگونگی تبدیل شدن این شرکت به سهامی عام اشاره کرد و گفت: ایده تشکیل یک شرکت پروژه محورسهامی عام برای اولین بار در اسفند ماه سال ۹۸ در هلدینگ سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با محوریت تکمیل پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد شکل گرفته است.


وی یادآور شد: تجلی، اولین شرکت پروژه محور سهامی عام در زنجیره فولاد به شمار می رود که در آذر سال ۱۴۰۰ در فرابورس با قیمت پایه هزار ریال در گروه استخراج کانه های فلزی عرضه شد.


این مقام مسئول در بورس۲۴ ادامه داد : هم اکنون عمده سهام شرکت در اختیار هلدینگ سرمایه (ومعادن) قرار دارد و این شرکت به طور مستقیم مالک ۵۵ درصد از سهام است.


وی ادامه داد : شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) با ۳۴ میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) نیز با ۱۱ میلیارد تومان معادل ۲۶.۱۷ درصد، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (سهامی عام) با ۱۱ میلیارد تومان ۱۷ درصد و سرمایه گذاری پرتو تابان معادن و فلزات (سهامی خاص) با ۶۹۳ میلیون تومان معادل ۱۱.۱ درصد از سهام تجلی را به خود اختصاص داده اند.


سودآوری سودساز


حقیقی یادآور شد: از زمان عرضه تجلی تاکنون این سهم ، سودی قابل توجهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده و از مجموع مبلغ ۲.۳۹۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری غیر بورسی معادل ۸۷ درصد در گروه ساخت محصولات فلزی هزینه کرده است.


وی با اشاره به برخی از سرمایه گذاری های تجلی در حوزه معدن گفت: بهره برداری از مجتمع زغالسنگ گلندرود به ظرفیت استخراج ۵۰ هزار تن در سال تحت نام شرکت سپهر تجلی ایرانیان و با هزینه ثابت ۱۵۰۰ میلیارد ریال پیشرفتی برابر با ۱۰٪ در پایان سال ۱۴۰۰ داشته است.همچنین یکی از پروژه های شرکت سرمد به بهره برداری رسیده و طی سال مالی ۹۹ با سرمایه ۱۱ هزار میلیارد ریالی به برای هر سهم خود سود خالص ۸۵۱ ریالی محقق ساخت.


حقیقی ادامه داد: اجرای پروژه تولید ورق فولادی به ظرفیت ۱ میلیون تن در سال و اجرای پروژه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در سال تحت نام شرکت صنایع فولاد کردستان با اعتبار ۴۲ هزار میلیارد ریال برای پروژه آهن اسفنجی و ۱۴۵ هزار میلیارد ریال برای پروژه ورق فولادی در حال اجرا می باشد. پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۰ برای پروژه آهن اسفنجی ۱۸٪ و ورق فولادی ۱۰٪ است و . پیشرفت فیزیکی تا پایان سال ۱۴۰۰ برای پروژه آهن اسفنجی ۱۸٪ و ورق فولادی ۱۰٪ خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه در رویداد با اهمیت تجلی ضمن برشمردن برخی از طرح های ملی این شرکت گفت: اجرای پروژه فولادسازی به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال و آهن اسفنجی یک میلیون تن در سال در مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به مبلغ ۲۶۰ میلیون یورو اعتبار که تا پایان سال ۱۴۰۰ در حدود ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.


وی ادامه داد:پروژه کلاف سازی نیز به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال با اعتبار ۱۷ میلیون یورو که تا پایان سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۹ درصد پیشرفت داشته و احداث واحد آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال با اعتبار ۱۲۰ میلیون یورو که تا پایان سال ۱۴۰۰ در حدود ۵ درصد پیشرفت کرده است.


حقیقی با اشاره اجرای پروژه گندله سازی به ظرفیت یک میلیون تن در سال تحت نام شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اعتبار ۶۱۵ میلیارد تومان و ۱۵ میلیون دلار که تا پایان سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۱ درصد پیشرفت داشته است ، گفت: اجرای پروژه سنگ شکن و کنسانتره آهن نیز با اعتبار ۵۸۷ میلیارد تومان و ۷۱ میلیون یورو تحت نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال تا پایان سال ۱۴۰۰ پیشرفت ۲۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.


ورود به مواد اولیه


حقیقی با تاکید بر تنوع طرح های اجرا شده از سوی تجلی گفت : اجرای پروژه تولید ورق گرم رول شده فولادی به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال تحت نام شرکت ایساتیس توس با اعتباری در حدود ۴۲۰ هزار میلیارد ریال در مرحله مطالعاتی قرار دارد و بهره برداری از معدن سنگ صاحب سقز با ظرفیت استخراج سالانه ۱۷۰ هزار تن تحت نام شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور نیز در مرحله دریافت زمین پروژه است.


مس و طلای تجلی


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهره برداری از معدن مس و طلای جانجا با ظرفیت استخراج سالانه ۱۳۰ هزار تن مس و طلا تحت نام شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا که در مرحله دریافت زمین پروژه بوده ، از طرح های آتی تجلی به شمار می رود.


وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این موضوع که پروژه‌های شرکت تاکنون به مرحله تولید نرسیده به منظور ارزش‌گذاری، با در نظر گرفتن میزان مشارکت در طرح‌ها و درصد پیشرفت کار، حداقل مبلغی معادل ۶ هزار میلیارد ریال به ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی شرکت افزوده خواهد شد.


شناسایی مطلوب محل درآمد


حقیقی تاکید کرد: از این رو و با توجه به سبد چشمگیر تجلی، می‌توان انتظار داشت که این شرکت در سال آینده از محل سود تقسیمی سرمایه‌گذاری‌ها درآمد خوبی شناسایی کند . به طوری که اگر رویه سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در نیمه اول سال را تکرارپذیر فرض کنیم و درصد تقسیم سود را مشابه سال مالی گذشته در نظر بگیریم بعید نیست که «تجلی» با پایان سال مالی ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سود نقدی کسب کند و در این میان رویه عملکرد و استراتژی مدیران شرکت برای خرید و فروش سهام نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت .


حقیقی با تاکید بر نحوه سرمایه گذاری شرکت تجلی گفت: سرمایه گذاری ۲۴ درصدی آن در گروه فلزات اساسی است که در مقایسه با سایر شرکت های سرمایه گذاری در حوزه فلزات اساسی و استخراج همچون شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با سرمایه گذاری ۹۴.۵ درصدی در گروه فلزات، کمترین تاثیر منفی را در خصوص وضع عوارض صادراتی خواهد داشت .


این کارشناس بازار سرمایه حوزه فعالیت تجلی را سرمایه گذاری در شرکت هایی غیر بورسی عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار طی یک سال گذشته، ارزش این سرمایه گذاری ها بسیار بالاتر از میزان مورد محاسبه طی این گزارش برآورد می شود و از سویی دیگر دارایی محور بودن در معرفی این شرکت صحیح نیست و بهتر است پرتفوی آن را بررسی کرد .


سرمایه گذاری سرمایه گذاران


حقیقی با اشاره بر این که ۵.۷۲۶ میلیارد تومان در این شرکت سرمایه گذاری شده است گفت: ۵۸.۲۵ درصد شرکت های بورسی در تجلی سرمایه گذاری داشته اند . که ۴۱.۷۵ درصد سهام تجلی نیز شرکت های غیر بورسی حضور دارند .


این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: شرکت تجلی پروژه های مطلوبی دارد که در مراحل اولیه اجرا است و ۶ هزار میلیارد تومان به ارزش دفتری سرمایه گذاری غیر بورسی شرکت تجلی افزوده خواهد شد و ارزش سرمایه گذاری شرکت های غیر بورسی در تجلی ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به شمار می رود . انتظار می رود این شرکت سال آینده از محل سود تقسیمی، درآمد خوبی شناسایی کند و پیش بینی می شود؛ تجلی در پایان سال جاری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان هم سود نقدی کسب کند.


در این رویداد مدیر دپارتمان فاندامنتال مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل بر اساس اعلام مدیر عامل تجلی خبر داد که ۴.۶ درصد از شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز با ارزش حدودی ۹۰ میلیارد تومان خریداری شده است.


کنترل تورم


در ادامه احمدرضا معروفی مدیر سرمایه گذاری شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در نشست رویداد با اهمیت تجلی اعلام کرد : تاسیس و فعالیت تجلی مطلوب بوده رویکرد ضد تورمی دارد.


وی ادامه داد: سرمایه گذاری در طرح های این شرکت باعث کنترل تورم می شود .


این فعال بازار سرمایه با اشاره بر توجه سهامداران به محرک های اصلی بازار افزود: در تجلی این محرک ها نرخ شمش، هزینه کار و برق، هزینه استخراج و... محسوب می شود .


وی تاکید کرد: محیطی که تجلی در آن سرمایه گذاری می کند با مسائل بین الملی سرکار داشته و نیاز به رصد مداوم دارد .


معروفی با اشاره بر بررسی همه جانبه در سرمایه گذاری افزود: در تجلی طراحی اقتصادی، مهم ارزیابی می شود و در این سرمایه گذاری باید نگاهی چند بعدی داشته و دید بلندمدت در این سرمایه گذاری باید بیشتر از نگاه امروز و بررسی امروز باشد .


هدایت طرح به نفر


مدیر سرمایه گذاری نوآوران امین تاکید کرد: تکلیف انضباط اقتصادی در یک شرکت سرمایه گذاری موضوع بحرانی است. از این رو تجربه تجلی در به ثمر رساندن پروژه ها مطلوب ارزیابی می شود زیرا ساختار کنترلی مناسب دارد .


وی گفت: همچنین سرمایه گذاری در تجلی مبتنی بر گراف های مالی بوده و با سطح استراتژی ها با سطح مدیریت گره خورده است .


این کارشناس بازار سرمایه افزود : ساختار کنترل در یک شرکت مانند تجلی باید به نفر هدایت و تا این اندازه خرد و کوچک شود . از سویی دیگر سیاست های تجلی در سهم باید به صورت ارگانیک و جلوگیری از دستکاری های قیمت باشد.


معروفی با اشاره بر نگاه چندجانبه سرمایه گذاری در تجلی و متوقف نشدن در زمان گفت: نحوه برنامه ریزی در این شرکت با کمک از ابزارهای فناوری های اطلاعات بوده و حدود ۲۰ شرکت در تجلی حضور دارند که پایش آن ها بسیار حساس و مهم است و به طور کلی تجلی با این موضوع که اکنون پاشنه آشیل است؛ آشنایی دارد .


وی تاکید کرد: این شرکت نهاده به نهاده، پروژه به پروژه در ساختار مالی خود مندرج می کند و رصد دارد و منشور در شرکت های پروژه محور باید مبنتی بر آینده باشد.

انتهای خبر

0
0