بورس پرس
1401/03/24
14:54
عرضه تپسی شروع راهی جدید در بازار سرمایه / بلوغ استارتآپ ها با ورود به بورس

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است از آمادگی تامین مالی شرکت های دانش بنیان از طریق انتشار اوراق بدهی و صندوق های VC خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، نشست ویژه عرضه اولیه سهام پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس معروف به تپسی به عنوان نخستین استارت آپ در بازار سرمایه با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، مجید عشقی رییس سازمان بورس، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، میلاد منشی پور مدیرعامل تپسی و مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصادی دیجیتال مجلس برگزار شد.


پذیرش استارت آپ‌های جدید طی ماه‌های آینده


بنابراین گزارش، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه بعد از دو سال تلاش، فرابورس امروز میزبان اولین استارت آپ در بازار سرمایه است، گفت: علت اصلی طولانی شدن عرضه اولیه سهام تپسی مشکلات و موانعی بود که در این مسیر وجود داشت اما گروه تپسی و ارکان سازمان بورس با همکاری از این مرحله عبور کردند.


وی افزود: تقاضاهای مطلوبی از استارت آپ‌ها وجود داشته که طی ماه‌های آینده در هیات پذیرش بررسی و پذیرش خواهند شد. در زمینه کشف قیمت تپسی ۴۷ صندوق سرمایه گذاری حضور داشتند و جلسه تحلیل و ارزش گذاری در ابعاد مورد بررسی قرار گرفت.در هیچ ارزش گذاری چنین کنکاشی با این حجم از دقت رخ نداده است.


عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه


مجید عشقی رییس سازمان بورس هم تپسی را نخستین شرکت دیجیتال محور خواند که در بازار سرمایه، پذیرش و عرضه اولیه شده و گفت: ورود شرکت های دانش بنیان و دیجیتال محور از نخستین موضوعاتی بود که از بدو ورود به سازمان بورس به جدیت دنبال شد. در ورود این گونه شرکت ها به بورس، مشکلات عدیده ای وجود داشت که با بررسی های دقیق به جمع بندی رسید.


وی افزود: عرضه تپسی شروع یک راه جدید در بازار سرمایه است و امید می رود شکوفایی دانش‌بنیان‌ها، اقتصاد را متحول کند. سازمان بورس خواستار نقش موثر تر شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه و ایفای نقش در افزایش تامین مالی این شرکت‌ها است.


آمادگی تامین مالی دانش بنیان ها از طریق انتشار اوراق بدهی و صندوق های VC


عشقی ادامه داد: در سازمان بورس تمهیدات مناسبی در خصوص انتشار اوراق بدهی و پذیرش دانش بنیان‌ها فراهم شده است. در این راستا، آمادگی تامین مالی این شرکت ها از طریق ابزارهایی همچون انتشار اوراق بدهی و صندوق های VC وجود دارد. تامین مالی جمعی از ۲ سال گذشته به عنوان یک ابزار مالی جدید وارد بازار سرمایه شد. فرابورس مصوباتی در ارتباط با تامین مالی جمعی شرکت های دانش بنیان داشت تا به ادبیات رایجی در شرکت های دانش بنیان تبدیل شود. نزدیک به ۵۰ شرکت در بازار وجود دارد که فعالیت آنها در حوزه دانش بنیان است و امید است شرکت های دانش بنیان بیشتری به بلوغ و عرضه در بازار سرمایه برسند.


استفاده مطلوب از بازار سرمایه برای بلوغ استارت آپ ها


احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در این نشست با بیان اینکه ورود شرکت های دانش بنیان به بازار سرمایه، فضای جدیدی در اقتصاد ایجاد کرده، گفت: در زیست بوم سرمایه‌گذاری برای تولد کسب و کارهای نوآورانه ، اقدامات و بسترهای مناسب فراهم شده و شرایط قابل دفاع است. اما سایر مراحل رشد با تنگناهای زیادی مواجه است.


وی افزود: وزارت اقتصاد باید کمک کند در دوران بلوغ این صنعت از ابزارهای تجهیز منابع بخصوص بازار سرمایه به نحو مطلوب استفاده شود و امروز آغاز این راه است. وجه نمادین جلسه امروز این است که با کمک قانون جهش تولید دانش بنیان و کمک های دولت در ماه‌های آینده روزهای بهتری را شاهد بود.


ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر دیدگاه در اقتصاد ایران


سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم با بیان اینکه ورود تپسی به بازار سرمایه یک تغییر دیدگاه در اقتصاد ایران است تا شرکت‌هایی بدون دارایی فیزیکی، قیمت‌گذاری و وارد بازار سرمایه شوند، گفت: بسیاری از استارت آپ‌ها به زودی در سایر حوزه‌ها، وارد بازار سرمایه خواهند شد و تپسی یک انگیزه برای ورود آنها است. تغییر فرهنگ، روش و نگرش به سادگی رخ نمی‌دهد و ورود امروز تپسی به بازار سرمایه اتفاق بزرگی است که فرابورس و سازمان بورس آن را رقم زد.


ارائه اطلاعات شفاف به عنوان نماینده صنعت در بازار سرمایه


همچنین میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی با بیان اینکه یک سوم اقتصاد توسعه یافته در دنیا متعلق به استارت آپ‌ها است، گفت: برای ورود به بازار سرمایه دو سال سخت پشت سر گذاشته شد تا استانداردها و ضوابط شکل گرفت. امروز آغاز راه است و به عنوان نماینده این صنعت در بازار سرمایه شفاف‌ترین اطلاعات را ارایه خواهیم کرد. اما سازمان بورس نیز باید به این صنعت اعتماد کرده و اجازه دهد عقل جمعی پذیرای آن باشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0