مبین تحلیل
1400/03/04
13:15
📌#شستا بخش پنجم و پایانی 🔶تاپیکو : حدود 72 درصد سهام این شرکت تحت تملک شستا است .در حالی که قیمت سهام ان 980 تومان است بدون لحاظ ارزش پرتفوی خارج...

📌#شستا



بخش پنجم و پایانی



🔶تاپیکو : حدود ۷۲ درصد سهام این شرکت تحت تملک شستا است .در حالی که قیمت سهام ان ۹۸۰ تومان است بدون لحاظ ارزش پرتفوی خارج از بورس ، خالص ارزش دارایی های شرکت تقریبا ۱۳۰۰ تومان به ازای هر سهم است .


نفت ستاره خلیج فارس و پتروشیمی ایلام دو سرمایه گذاری مهم خارج از بورس تاپیکو هستند که به ترتیب مالکیت ۴۹ درصدی و ۱۷ درصدی انها را در اختیار دارد.


ستاره خلیج فارس پالایشگاهی با خوراک میعانات است که عمده سبد محصولات تولیدی ان را بنزین و گازوئیل تشکیل می دهد. انچه باعث ابهام درمورد ارزش این شرکت است بدهی ارزی سنگین شرکت است که هنوز مشخص نیست ریالی شده است یا خیر .


با افزودن ارزش ستاره خلیج فارس و ایلام ، NAV تاپیکو به ۱۴۰۰ تومان می رسد.



🔶صبا : در اواسط سال ۹۹ افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی داشت . شستا حدود ۲۶ میلیارد حق تقدم صبا را خریداری کرده است که با فرض تبدیل انها به سهم ، شستا مالک حدود ۳۹.۵ میلیارد برگه سهم شرکت صبا خواهد بود. در این صورت مالکیت شستا به ۸۷.۵ درصد افزایش خواهد یافت .


در حالی نرخ روز سهام شرکت ۷۰۰ تومان است که خالص ارزش دارایی های ان حدود ۷۷۰ تومان بدون لحاظ ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی است. از جمله شرکت های مهم غیر بورسی می توان به سنگ اهن مرکزی با مالکیت ۱۹ درصدی و ملی نفت کش با مالکیت ۳ درصدی اشاره کرد.


با استفاده از ارزشگذاری انجام شده برای سنگ اهن مرکزی و ملی نفت کش که در گزارش ارزشیابی شستا ارائه شده است ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی صبا تقریبا ۸۰ تومان به ازای هر سهم خواهد بود . با افزودن ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی NAV صبا از ۷۷۰ تومان به ۸۵۰ تومان می رسد



🔶تیپیکو : ۳۵ درصد سهام این شرکت تحت تملک شستا است. قیمت روز سهم ۳۳۵۰ تومان و خالص ارزش روز دارایی ها بدون لحاظ ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی ۴۸۰۰ تومان است .



🔶تاصیکو : قیمت روز سهم ۹۶۶ تومان و خالص ارزش دارایی ها بدون لحاظ ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی ۱۳۶۰ تومان است .



🔶حکشتی و سیتا بدون در نظر گرفتن پرتفوی غیر بورسی به ترتیب ۵.۲ و ۱.۷ برابر NAV خود در حال معامله هستند . در گزارش ارزشگذاری سیتا ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی ۵۶۰۰ میلیارد تومان عنوان شده که با در نظر گرفتن ان ، قیمت سهم به NAV نزدیک می شود .


در سناریو سوم با قرار دادن NAV به جای قیمت روز و صرف نظر از ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی انها ، ارزش بازار پرتفوی بورسی شستا به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد که معادل ۱۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد ارزش پرتفوی بورسی است. با حقوق صاحبان سهام ۲۷ هزار میلیارد تومانی و ارزش افزوده غیر بورسی ۱۵ هزار میلیارد تومانی به نسبت P/NAV ۰.۸۶ می رسیم.



🔶در سناریو اخر نیز اگر ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی زیر مجموعه های شستا را نیز وارد محاسبات کنیم ارزش روز پرتفوی بورسی بالغ بر ۱۵۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در نهایت نسبت P/NAV شستا معادل ۰.۷۶ خواهد شد.


علت اصلی جدا کردن محاسبات بر مبنای ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی عدم قطعیت بالا در براورد ارزش این شرکت ها است



نتیجه گیری



🔶در نهایت می توانیم نتیجه گیری کنیم که از منظر ارزشیابی دارایی ها در بهترین حالت شستا به قیمت است و نمی تواند گزینه جذابی برای سرمایه گذاری باشد .



🔶اگر بخواهیم نگاهی گذرا بر سوداوری شرکت هم داشته باشیم باید عنوان کرد که سود خالص تقریبا ۱۹ هزار میلیارد تومانی در سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ بری سال های اتی تکرار نخواهد شد. در واقع بیش از ۷۷۰۰ میلیارد تومان از این سود از محل فروش سرمایه گذاری ها حاصل شده است که نمی تواند منبع پایداری برای سوداوری شرکت باشد . تقریبا ۱۰ هزار میلیارد تومان از ۱۱۷۰۰ میلیارد تومان سود سهام شناسایی شده نیز از دو شرکت صبا و تاپیکو به دست امده است . اما نکته مهم این است که از ۷۰۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی صبا برای سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۹ تنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود سهام بوده و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل فروش دارایی ها حاصل شده است.


پس سود ۱۹ هزار میلیارد تومانی شستا قابلیت تکرار ندارد . اما حتی اگر محاسبه P/E را بر مبنای همین سود ۱۹ هزار میلیارد تومانی انجام دهیم به نسبت P/E بالای ۷ می رسیم


➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0