اخبار اکس نوین
1401/09/16
12:06
هاوینگ بیت کوین چیست ؟ | شگردی خردمندانه برای رشد ارزش بیت کوین

یکی از مباحثی مهم که علاقمندان به دنیای ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) است. این مفهوم یکی از دلایل ارزشمند و کمیاب بودن بیت‌کوین است. در این مقاله تصمیم داریم به این پرسش پاسخ دهیم که هاوینگ بیت کوین چیست ؟ در صورتی که شما هم تمایل دارید با مفهوم هاوینگ و دلایل اهمیت آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید. هاوینگ بیت کوین چیست ؟ همان طور که در مقاله دستگاه بیت کوین چیست بیان کردیم، ماینرها از طریق فرایند استخراج بلوک‌ها و اضافه کردن آن‌ها به زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) درآمد و پاداش کسب می‌کنند. شبکه بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده…

یکی از مباحثی مهم که علاقمندان به دنیای ارزهای دیجیتال مطرح می‌کنند، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) است. این مفهوم یکی از دلایل ارزشمند و کمیاب بودن بیت‌کوین است. در این مقاله تصمیم داریم به این پرسش پاسخ دهیم که هاوینگ بیت کوین چیست ؟ در صورتی که شما هم تمایل دارید با مفهوم هاوینگ و دلایل اهمیت آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.


مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:


همان طور که در مقاله دستگاه بیت کوین چیست بیان کردیم، ماینرها از طریق فرایند استخراج بلوک‌ها و اضافه کردن آن‌ها به زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) درآمد و پاداش کسب می‌کنند. شبکه بیت‌کوین به گونه‌ای طراحی شده است که هر چهار سال یکبار (بعد از استخراج ۲۱۰ هزار بلاک)، میزان پاداش ماینرها را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.


زمانی که ساتوشی ناکاموتو داشت قوانین و قواعد حاکم بر شبکه بیت کوین را می‌نوشت به این نتیجه رسید که باید تعداد کل بیت کوین‌های جهان محدود باشد (۲۱ میلیون بیت‌کوین). همچنین او سیستم ماینینگ را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که پاداش ماینرها هر چهار سال یکبار، نصف شود. به این فرایند نصف شدن پاداش ماینرها در بازه زمانی چهار ساله، هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) گفته می‌شود.


یکی از سوالاتی که برخی از کاربران مطرح می‌کنند این که تلفظ درست بین هالوینگ و هاوینگ چیست ؟ کلمه «Halving» به معنای نصف شدن است و اگر به دیکشنری‌های مختلف نگاه کنید، تلفظ درست را «هاوینگ» ذکر کرده‌اند. البته در بین علاقمندان فارسی‌زبان بیت‌کوین، از کلمه هالوینگ هم استفاده می‌شود که قاعدتا بهتر است تصحیح شود.


زمانی که شبکه بیت کوین شروع به فعالیت کرد (سال ۲۰۰۹)، پاداش ماینینگ هر بلوک، ۵۰ بیت کوین بود که امروزه رقم خیلی عجیب و غریبی می‌شود. خوش به حال آن‌ها که از ابتدا وارد عرصه این رمز ارز شدند. در سال ۲۰۱۲ که اولین هاوینگ اتفاق افتاد، پاداش استخراج هر بلوک به ۲۵ بیت کوین رسید.


چهار سال بعد در سال ۲۰۱۶، اگر ماینری می‌توانست در مسابقه ماینینگ یک بلاک برنده شود، ۱۲.۵ بیت کوین نصیبش می‌شد. از سال ۲۰۲۰ و با آخرین هاوینگ بیت کوین ، پاداش استخراج هر بلاک به ۶.۲۵ رسید و اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم، هاوینگ دیگری اتفاق نیفتاده است. هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ باعث می‌شود که پاداش هر بلوک به ۳.۱۲۵ بیت کوین برسد.


بسیاری از افرادی که به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند، این سوال را مطرح می‌کنند که مزایای هاوینگ بیت کوین چیست ؟ در ادامه این بخش از مقاله تصمیم داریم با چند مورد از مزایای این پدیده آشنا شویم.


یکی از اتفاقاتی که پس از هاوینگ رخ می‌دهد، افزایش قیمت بیت کوین است. سرمایه‌گذاران معمولا چند ماه قبل از هاوینگ با فرض افزایش قیمت شروع به خرید و فروش بیت کوین می‌کنند و همین انتظار آن‌ها برای رشد قیمت، موجب افزایش شدید تقاضا برای این رمز ارز می‌شود. با رشد تقاضا، قیمت بیت‌کوین هم به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.


یکی از دلایل افزایش ارزش بیت کوین در بین متخصصان و علاقمندان، کمیابی و محدودیت این ارز دیجیتال است. در واقع کمیابی و محدودیت که موجب ارزش بالای طلا در جوامع انسانی شده، اکنون دارد به رشد ارزش بیت کوین هم کمک می‌کند.


همان طور که می‌دانید کلا امکان استخراج ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود دارد و هر چه جلوتر می‌رویم، استخراج بیت‌کوین‌های جدید دشوارتر و عرضه آن کمتر می‌شود. نتیجه این رویداد، افزایش قیمت بیت کوین و کمیابی آن خواهد بود.


بعضی از متخصصان بر این باور هستند که پس از هر هاوینگ، تعداد علاقمندان به ماینینگ کمتر می‌شود؛ چون پاداش استخراج هر بلوک کاهش می‌یابد. این در حالی است که پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد و ممکن است پاداش ماینرها هم از طریق افزایش ارزش بیت کوین جبران شود.


البته ممکن است پس از هاوینگ، ماینینگ‌های فردی کاهش یابد و روش‌های حرفه‌ای و تخصصی ماینینگ طرفداران بیشتری پیدا کند. این‌ها همه احتمالاتی است که در مورد این سیستم مالی مطرح می‌شود. برای درک واقعیت، باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.


در صورتی که تعداد ماینرها کاهش یابد، بدون شک شاهد کاهش امنیت شبکه بیت کوین خواهیم بود. ماینرها وظیفه دارند که تراکنش‌ها را به سرانجام برسانند، درستی آن‌ها را تایید کنند و امنیت شبکه را حفظ نمایند. با کاهش ماینرها، سختی شبکه کمتر می‌شود و امکان حمله ۵۱ درصد افزایش می‌یابد. مقاله شبکه بیت کوین چیست به شما کمک می‌کند مفاهیم سختی شبکه و نقش ماینرها را بهتر درک کنید.


ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که مهم‌ترین هدف از پدیده هاوینگ بیت کوین چیست ؟ متخصصان رمز ارزها، مهم‌ترین هدف از این پدیده را کنترل تورم بیت کوین بیان می‌کنند. در نمودار زیر که به عنوان نمودار هاوینگ بیت کوین شناخته می‌شود، ارتباط بین پدیده هاوینگ و تورم بیت کوین بررسی شده است. در واقع پس از هر بار هاوینگ، تورم بیت کوین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و به همین خاطر هاوینگ موجب رشد قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال می‌شود.


در سال ۲۰۱۱ نرخ تورم بیت کوین، ۵۰ درصد اعلام می‌شد. این در حالی است که پس از هاوینگ سال ۲۰۱۲ تورم به ۱۲ درصد رسید. وقتی هاوینگ ۲۰۱۶ انجام شد، نرخ تورم به ۴ تا ۵ درصد کاهش یافت. در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین حدود ۱.۸ درصد اعلام می‌شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم که پس از هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ نرخ تورم این رمز ارز به کجا می‌رسد. دلیل کاهش تورم این است که پس از هاوینگ، عرضه کاهش می‌یابد و به همین خاطر تقاضا برای این رمز ارز تحریک می‌شود.


در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که هاوینگ بیت کوین چیست و چرا تا این اندازه برای ماینرها، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیت کوین اهمیت دارد. همان طور که بیان کردیم با فرا رسیدن زمان هاوینگ، ارزش بیت‌کوین بیشتر می‌شود. از الآن تا زمان هاوینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ میلادی، زمان چندانی نمانده است. در صورتی که می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری پربازده و سودآور روی بیت کوین انجام دهید، پیشنهاد می‌شود که برای خرید بیت کوین اقدام کنید.


حتی اگر شیوه معامله‌گری ارزهای دیجیتال را بلد نیستید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این ارز، به سود قابل توجهی دست پیدا کنید. شاید قیمت این ارز در بازه‌های زمانی مختلف با نوسان روبرو باشد ولی شک نکنید که اگر با دید بلندمدت به روند قیمت این ارز بنگرید، متوجه سود قابل توجه آن خواهید شد.


نظر شما در مورد مزایا و معایب هاوینگ بیت کوین چیست ؟ آیا خرید این ارز در هنگام ورود به شمارش معکوس هاوینگ بیت کوین منطقی و معقول است؟ لطفا نظرها، تجربیات و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان صرافی آنلاین اکس نوین در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشترک بگذارید.


منابع: Cointelegraph / CoinDesk / Financial IT


انتهای خبر

0
0