بااقتصاد
1400/10/28
12:10
مزایای رفع محدویت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام برای بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اولین اثر رفع محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری در سهام، امکان افزایش سرمایه هلدینگ‌های سرمایه گذاری و چند رشته‌ای صنعتی بانک‌ها و در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری این هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه بانک‌ها در سهام شرکت‌های بورسی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس آخرین دستورالعمل بانک مرکزی سقف سرمایه‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری در سهام، نمی‌تواند از ۲۰ درصد سرمایه پایه‌شان تجاوز کند و همچنین نمی‌توانند بیش از ۵ درصد سهام یک شرکت حقوقی را تملک نمایند. مدتی پیش بود که نایب رئیس کمسیون برنامه و بودجه اعلام کرد این محدودیت‌ها در بودجه سال آینده و به منظور افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور رفع یا تسهیل خواهند شد.


او گفت: اولین اثر رفع این محدودیت، امکان افزایش سرمایه هلدینگ‌های سرمایه گذاری و چند رشته‌ای صنعتی بانک‌ها و در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری این هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه بانک‌ها در سهام شرکت‌های بورسی خواهد بود. دومین اثر نیز امکان خرید مستقیم سهام سایر شرکت‌های بورسی و فرابورسی توسط بانک‌ها است که می‌تواند بسیار موثر برای بازار باشد.


بیشتر شرکت‌های تابعه بانک‌ها و موسسات اعتباری در چند سال گذشته با مشکل افزایش سرمایه مواجه بودند چرا که بانک مرکزی الزام به کاهش این دارایی‌ها در ترازنامه بانک و بر اساس میزان سرمایه ثبتی شان نموده بود.


قلی پور گفت: بنابراین در اولین مرحله این شرکت‌های تابعه مثل سرمایه‌گذاری امید در بانک سپه، سرمایه‌گذاری بانک ملی در بانک ملی، گروه مالی ملت در بانک ملت، سرمایه‌گذاری ملی ایران در بانک تجارت و هلدینگ‌های دیگر بانک‌ها امکان افزایش سرمایه خواهند داشت. این افزایش سرمایه در ابتدا می‌تواند افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه این هلدینگ‌ها را تسهیل کند و دوم می‌توانند باعث حمایت بیشتر هلدینگ‌های بانکی از سهام زیر مجموعه خود با خرید بیشتر شود. همچنین بانک‌ها نیز می‌توانند در خرید و فروش سهام به طور مستقیم ورود کنند که اثر مستقیمی بر سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خواهد گذاشت.


مصوبه سران قوا که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصوب شد نیز بر امکان اعطای تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها اشاره داشت که بعد از گذشت ۸ ماه همچنان اجرایی نشده است./باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای خبر

0
0