بورس پرس
1402/12/20
00:00
دستورات دولتی‌ها منجر به زیان سنگین ایران خودرو و سایپا شد/ ابهامات واگذاری

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ابهامات واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا، دستورات دولتی ها را عامل زیان سنگین این دو خودروساز اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امیرحسن کاکایی در باره ابهامات موجود واگذاری سهام خودروسازان به ایلنا، اعلام کرد: بخشی از سهام در مالکیت سازمان‌های گوناگون درآمده است. فروش بخشی دیگر هم به راحتی ممکن نیست و برای انجام باید مراحل قانونی پیچیده‌ای طی شود تا سهام آزاد و قابل معامله شود.


همچنین بخشی با عنوان سهام تودلی حق رای در هیات مدیره ندارند و در سال‌های پیش قرار بود واگذار شوند اما به دلیل وضعیت بورس و خواست دولتمردان برای حفظ قدرت مدیریتی، همچنان مشکلات واگذاری آنها حل نشده است. دستورات دولتی ها موجب زیان سنگین ایران خودرو و سایپا شده است.


برخی ابهامات اجرایی هم وجود دارد. به عنوان مثال بلوک بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو، سال‌ها در حال فروش است. حتی چند بار هم اقدام شده اما در همان ابتدا عملیات حراج لغو شد. اگر رقم بالایی برای این سهام گذاشته شود هیچ کس حاضر به خرید نیست. با تعیین رقم کم نیز خریدار و فروشنده متهم به تبانی می‌شوند.


به دلیل پیچیدگی حقوقی و بده بستان‌ها، واگذاری سهام به راحتی ممکن نیست و گره به دست ایران خودرو و سایپا باز نمی‌شود بلکه حقوقدان‌ها، سیاست گذاران و کارشناسان بورسی باید وارد عمل شوند. به ظاهر صاحب سهام ایران خودرو و سایپا هستند اما صاحب واقعی کسی دیگر است که در عمل نمی‌تواند اعمال حاکمیت کند. اگر مشکل سهامداری حل نشود با شروع سال جدید از نظر قانونی هیات مدیره‌ها و در نتیجه مدیریت این شرکت‌ها با مشکل روبرو می‌شوند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0