بورس پرس
1401/04/28
12:08
نتیجه دو مجمع سالانه و فوق العاده سایپا مشخص شد / نکات مهم

مجمع سالانه و فوق العاده سایپا برگزار و صورت های مالی سال گذشته و تطابق اساسنامه، مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجمع سالانه شرکت سایپا صبح با حضور ۷۵ درصدی سهامداران در محل شرکت پارس خودرو برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و با زیان ۴۷۷ ریالی هر سهم، سودی توزیع نشد.


همچنین مجمع فوق العاده با دستور جلسه تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس، تصویب شد.


اهم موارد مطرح شده در مجمع "خساپا"


- زیان تحمیل شده به صنعت خودرو در ده سال گذشته حدودا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود.


مجموع تولیدات سال گذشته بالغ بر ۳۹۷ هزار دستگاه بود که نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد کاهش داشت. دی ماه حدود ۸۰ هزار دستگاه خودروی ناقص وجود داشت که تا پایان سال به ۴۳ هزار دستگاه رسید.


- ۴۰۸ هزار دستگاه خودرو طی سال قبل به مشتریان تحویل شد. مبلغ فروش بالغ بر ۴۹.۸ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ماقبل، ۹۲ درصد افزایش داشت. تعهدات شرکت نیز ۱۳۸ هزار دستگاه کاهش داشت.


- تعهدات معوق نیز کاهش چشمگیری داشت که معادل دو روز تولید شرکت است که در چهار سال گذشته بی سابقه بود.


- ۲۰۱۰ دستگاه محصول صادر شد که در حوزه قطعات و خدمات به ارزش ۵.۵ میلیون دلار بود و رشد ۳۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل تجربه کرد.


- فروش ۱.۰۳ هزار میلیارد تومان دارایی های مازاد و غیر مولد به منظور ایجاد سرمایه در گردش صورت گرفت.


- افزایش سرمایه در ۱۲ شرکت زیر مجموعه در مجموع به ارزش بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان انجام شد.


- چالش ها در بدو ورود مدیرعامل جدید به شرکت، وجود ۸۰ هزار خودروی ناقص، ۷ هزار خودروی یورو ۴ و خودروهای غیرقابل تجاری شدن بود.


- در ۶ ماهه دوم سال تولید روند مناسبی نداشت که عامل اصلی آن کمبود قطعات الکترونیکی مثل ECU با تامین از شرکت های خارجی بود.


- شاخص عبور مستقیم یعنی تولید روزانه در همان روز آماده تجاری سازی شود. در دنیا این شاخص را برای عملکرد شرکت های خودروسازی در نظر می گیرند. سابقا این شاخص برای شرکت ۱۰ درصد بود که به ۹۰ درصد رسید.


- تعهدات ففعلی شرکت کمتر از ۱۷۰ هزار دستگاه است. تولید متوسط روزانه به بیش از ۱۷۰۰ دستگاه رسید.


- ظرفیت موتورسازی روزانه ۱۶۲۰ دستگاه است. شرکت مگاموتور روزهای تعطیل هم به اجبار فعالیت دارد تا موتورهای خودروها را تامین کند. در موتورسازی گلوگاه وجود دارد.


در تهران ۱۴ پارکینگ اجاره ای فقط برای خودروهای ناقص وجود دارد. ارزش برآوردی خودروهای ناقص حدودا ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که تماما هزینه برای شرکت و سهامداران دارد.


- بعد از ۱۰ سال صاحب یک موتور جدید در گروه سایپا خواهیم شد. محصولات شاهین و آریا با موتوری قوی تر نسبت به کوییک عرضه می شوند.


- سال ۹۹ و ۱۴۰۰ از طرف شورای پول و اعتبار ۲.۵ هزار میلیارد تومان وام برای شرکت های خودروساز مصوب شد. سال جاری هیچ وامی مصوب نشد و بدون نیاز به وام جدید تولیدات انجام شد بدون اینکه هزینه مالی جدیدی به شرکت تحمیل شود.


- رمز بقای سایپا عرضه محصولات جدید است. تیبا ۱ و تیبا ۲ قرار بود در پایان سال از رده تولید خارج شوند ولی در ۴ ماه اول این امر محقق شد. برنامه ریزی به شکلی بود که خروج این خودروها از خط تولید باعث کاهش تولید نشد و حتی افزایش تولید هم داشت.


- تمام عیوب اصلی خودروی شاهین رفع شده و برگشت از فروش وجود ندارد و تقاضای آن هم زیاد است. با بیش از ۲۰ دانشگاه همکاری می شود. طبق قوانین باید سالی ۵ درصد از مصرف سوخت خودروهای تولیدی کم شود که اگر اتفاق نیفتد باید جریمه پرداخت شود. هیبریدی کردن محصولات تولیدی نیز در دستور کار است که می تواند تا ۴۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.


- در سال جاری رسیدن به تولید ۵۰۰ هزار دستگاه با ۲۶درصد افزایش در دستور کار است.


- در بهمن ماه ۳۰۰ هزار IC و چیپ ست خریداری شد که از مرداد ماه وارد مدار تولید می شوند و از بابت قطعات الکترونیکی مشکلی نخواهیم داشت. این قطعات با یک چهارم قیمت جاری خریداری شدند.


- تا پایان سال حرکت به سمت اقتصادی کردن کل تولید و فروش سبد محصولات در دستور کار است.


- بازار لوازم یدکی سایپا بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که سهم از این بازار ۲ هزار میلیارد تومان است. در ۴ ماهه اول سال عرضه لوازم یدکی به بازار دوبرابر شد و همچنین سهم از بازار لوازم یدکی افزایش خواهد یافت.


- شاهین در ۶ ماهه دوم با موتور جدید و با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد. آریا نیز اولین کراس اور ساخت داخل است که در ۶ ماه دوم سال وارد می شود. خودروی اطلس هم که بر پلتفرم کوییک است در سه ماهه اول وارد بازار می شود. محصول سهند و P۹۰ و وانت۲۵۱ نیز برای سال آینده درنظر گرفته شد.


- یکی از مزیت های گروه سایپا CKD کار بودن است که در چندسال گذشته فعال نبود ولی مجددا راه اندازی می شود که سوددهی قابل توجهی دارد. دو مدل چانگان برای این کار در نظر گرفته شد.


- از طریق زامیاد، ون طراحی شده و در نظر است سال جاری وارد بازار شود. وانت زاگرس هم فردا رونمایی می شود و ۵۰۰ دستگاه در مردادماه وارد بازار می شود. چهره زامیاد باید عوض شود و به سمت تولید خودروهای تجاری برود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0