سنا
1402/10/14
12:58
مهم‌ترین دستاورد توسعه صندوق‌های درآمد ثابت، تامین مالی به نفع تولید است

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: تامین مالی به نفع تولید و جلوگیری خروج پول حقیقی از بورس مهم‌ترین دستاورد توسعه صندوق‌های درآمد ثابت در بازارسرمایه بوده است.

رضا درخشان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، گفت: در سال‌های اخیر با سیاستگذاری و حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار شاهد گسترش انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم، می‌توان گفت سازمان بورس انواع صندوق‌های سهامی را به هدف ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و صندوق‌های درآمد ثابت را به هدف تسهیل تامین مالی در بستر بازارسرمایه توسعه داده است.


وی با اشاره به تحولات بزرگ تامین مالی در بازارسرمایه، افزود: طی سال‌های گذشته بازیگران اصلی تامین‌مالی شرکت‌های تامین سرمایه بودند و تعداد صندوق‌های درآمد ثابت غیربانکی محدود بود، همچنین حجم منابع در اختیارشان هم زیاد نبود. از طرف دیگر تامین‌مالی از طریق بازارسرمایه شناخته شده نبود و اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دادند به صورت سنتی از طریق بانک تامین‌مالی کنند.


پیشرفت تامین‌مالی در بازارسرمایه


درخشان‌فر، با اشاره به تحولاتی که باعث پیشرفت تامین‌مالی در بازارسرمایه شده، گفت: اولین اتفاقی که رخ داد، رشد بازارسرمایه از سال ۱۳۹۹ بود، همین مسئله به سادگی باعث شد بسیاری از شرکت‌ها در مورد تامین‌مالی از طریق بازارسرمایه شناخت پیدا کنند. نکته دیگر این بود که بانک‌ها در سال گذشته منابع کافی در اختیار نداشتند و در نتیجه نمی‌توانستند به شرکت‌ها تسهیلات اعطا کنند. بسیاری از شرکت‌هایی که به تامین مالی نیاز داشتند، از بانک‌ها مایوس شده و سعی ‌کردند راه‌ها و مدل‌های جدید برای تامین مالی را پیدا کنند که بازارسرمایه مهم‌ترین آن بود.


توسعه تامین‌مالی


این کارشناس، در مورد نقش سازمان بورس در توسعه تامین‌مالی گفت: اقداماتی که سازمان بورس در دوره جدید از اواسط سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام داده از جمله تغییرات در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها بسیار موثر بوده که برای مثال اصلاح دستورالعمل اوراق مرابحه به تامین‌مالی جانی دوباره بخشید، پیش از این وقتی شرکت اوراق مرابحه منتشر می‌کرد، پول را دریافت نمی‌کرد و پول به دست کسی می‌رسید که مثلا مواد اولیه را خریداری می‌کرد. طبق تغییرات اخیر، پول به شرکت‌ها پرداخت شده و شرکت‌ها این اجازه را دارند که خودشان برای بهره‌گیری از آن، تصمیم‌گیری کنند. روی هم رفته همه این مسائل باعث شده شیوه تامین مالی از طریق بازار سرمایه متحول شود و شرایط را دگرگون کند.


تسهیل صدور مجوز نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری


مدیرعامل شرکت ترنج افزود: تسهیل صدور مجوز نهادهای مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بویژه درآمد ثابت‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، عامل تعیین کننده دیگری در توسعه تامین‌مالی بود. برای مثال صندوق درآمد ثابت افران به‌عنوان بزرگترین صندوق حقیقی ETF بورس طی یکسال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال از منابع خود را صرف پروژه‌های تامین‌مالی شرکت‌هایی مانند: «توسعه اعتماد مبین، فولاد سیرجان، شرکت اکتوورکو، شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران، شرکت صنایع الکترونیک مادیران، تولیدی شهر فرش ایرانیان» و... کرده است.


انتهای خبر

0
0